Maritime trade, advancing in parallel with the rapid development of technology. Furthermore, increasing improvements occur in maritime transport due to its being more secure and more affordable than other transport methods. Increased ship traffic causes pollution of the seas by ships. Maritime transportation has become the most popular way due to several advantages as availability of shipload transporting in large quantities, being cheaper than other types of transport, being less polluting and also requiring less energy.Our country has an intense maritime traffic because of its geographic and geopolitical position. Liquid and solid waste is discharged by ships and other marine vehicles which cause sea pollution. The aim of this article is to explain national and international protection measurements to prevent pollution caused by maritime transport in recent years
Deniz ticareti, ilerleyen teknolojiye paralel olarak hızlı bir gelişme kaydetmektedir. Bununla birlikte deniz taşımacılığı, diğer taşımacılık yöntemlerinden daha güvenli ve daha hesaplı olması nedeniyle sürekli olarak gelişme göstermektedir. Artan gemi trafiği denizlerin gemiler tarafından kirletilmesine sebep olmaktadır. Bir seferde büyük miktarlarda yüklerin taşınabilmesi, taşıma maliyetinin diğer taşıma türlerine göre ucuz olması, çevreyi daha az kirletmesi ve taşınan yük birimi başına tüketilen enerjinin diğer ulaşım türlerine göre daha az olması gibi nedenler, denizyolu taşımacılığını çok tercih edilen taşıma türü haline getirmiştir. Coğrafik ve jeopolitik konumu nedeniyle yoğun deniz trafiğinin yaşandığı Türkiye denizlerindeki kirlilik, büyük ölçüde gemi ve diğer deniz araçlarından atılan sıvı ve katı atıklar tarafından oluşturulmaktadır. Bu literatür derlemesinin amacı, son yıllarda Türkiye’de ve dünya genelinde artan deniz taşımacılığının neden olduğu kirliliği engellemek için uygulanmakta olan ulusal ve uluslararası tedbirleri açıklamaktır
Other ID | JA28NR96KK |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 |