This paper aims to find out the respondents’ levels of alienation and predictors for each component of alienation soon after the bird flu cases reported in Turkey (2005/2006). A typology of alienation developed by Seeman (1959) which included “powerlessness”, “meaninglessness”, “normlessness”, “social isolation” and “cultural strangeness” was assumed more operational and used in this study. Results showed that levels of alienation were not very high and education was the most important predictor as an independent variable. As the levels of education increase, the levels of alienation subsequently decrease and findings were in line with former research carried out in Turkey
Türkiye’de (2005/2006) ilk kuş gribi vak’alarının görülmesinin hemen ardından yapılan bu araştırmanın amacı, çalışmaya katılanların yabancılaşma düzeyleri ile bunlar üzerinde etkili olan faktörlern açıklayıcılık düzeylerini ortaya koymaktır. Bu çalışmada Seeman (1959) tarafından geliştirilen yabancılaşma ölçeği ve “güçsüzlük”, “anlamsızlık”,”kuralsızlık”, “sosyal dışlama” ve “kültürel yabancılaşma” bileşenlerini içeren yabancılaşma tipolojisi daha işlevsel olduğu varsayılarak kullanılmıştır. Sonuçlar yabancılaşma düzeyinin çok yüksek olmadığını ve bağımsız değişken olarak eğitimin en önemli değişken olduğunu ortya koymaktadır. Bulgular eğitim düzeyi artıkça yabancılaşma düzeyinin azaldığını göstermekte olup daha önce Türkiye’de yapılan araştırmalarla aynı yöndedir
Other ID | JA87PK72RT |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 |