BibTex RIS Cite

Öğretim tasarımcıları için bir yol haritası: Öğretim tasarım modellerinin karşılaştırılması

Year 2016, Volume: 49 Issue: 1, 105 - 140, 01.05.2016
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001377

Abstract

Öğretim tasarımı; öğrenme-öğretme sürecindeki çalışmaları,
etkili ve verimli sonuçlar elde etmek için sistematik biçimde
tasarlamayı sağlamaktadır. Günümüze kadar pek çok öğretim tasarım
modeli geliştirilmiş ve bu modellerin farklı şekillerde sınıflandırıldığı
görülmüştür. Bu çalışmada öğretim tasarım modelleri; sınıf, ürün ve
sistem odaklı olmak üzere üç grupta incelenmiştir. Yapılan çalışmada
her gruptan en çok kullanılan öğretim tasarım modelleri ele alınmış ve
toplamda 12 model genel özeliklerine, tasarım ve uygulama süreçlerine
göre birbiriyle karşılaştırılmıştır. Yapılan bu çalışma, öğretim
tasarımcılarının amacına en uygun tasarım modelini seçmelerine
yardımcı olacaktır.

A Roadmap for Instructional Designers: A Comparison of Instructional Design Models

Year 2016, Volume: 49 Issue: 1, 105 - 140, 01.05.2016
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001377

Abstract

Instructional design provides a systematic design in order to get effective and productive results in the teaching-learning process. Until today, many instructional design models have been developed, and it has been seen that these models have been classified in different ways. In this study, instructional design models have been analyzed in three groups. These groups are classroom-oriented models, product-oriented models, and system-oriented models. In this study, commonly used instructional design models have been analyzed in each group, and 12 patterns have been compared totally according to their general features and design-applying process. This study will contribute to instructional designers in choosing the most relevant design model

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA47BA95HU
Journal Section Research Article
Authors

Esra Keleş This is me

Semra Fiş Erümit

Abdullah Özkale This is me

Nükef Aksoy This is me

Publication Date May 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 49 Issue: 1

Cite

APA Keleş, E., Fiş Erümit, S., Özkale, A., Aksoy, N. (2016). A Roadmap for Instructional Designers: A Comparison of Instructional Design Models. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 49(1), 105-140. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001377
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0