Liberalizmin
bireycilik anlayışında dışsal engellere karşı özgür, çıkarlarını birincil amaç
olarak gören bireyin varlığı önemsenir. Birey, devlet ve topluma karşı
savunulur. Neoliberalizmin bireycilik anlayışında ise özgürlük teması ve
serbest piyasaya dayalı toplumsallık kilit rol oynar. Bireylerden çıkarlarını
önemsemesi, rekabetçi olması, girişimci bir anlayışa sahip olması ve
ilişkilerini de rekabet ve çıkar temelinde kurması beklenir. Maddi ve nicel
olarak ölçülebilen mutluluğa önem verilir. Neoliberal bireycilik esasına dayalı
toplumda her birey başarı ve başarısızlığının sorumluluğunu kendisi taşır. Bu
çalışmada neoliberal bireycilik ve bu bireyciliğin bileşenlerini oluşturan
kavramlar ile neoliberal bireycilikle çelişen kavramların öğrencilerin bireysel
tercih ve toplumsal ilişkilerindeki tutum, davranış ve düşüncelerini nasıl ve
ne düzeyde etkilediği ile bu etkilerin kaynakları incelenmiştir. Çalışmada
nitel araştırma yöntemlerinden Temel Yorumlayıcı Desen kullanılmıştır.
2015-2016 öğretim yılında Eskişehir il merkezindeki lise ve ortaokullarda görev
yapan gönüllü 10 öğretmen çalışma grubunu oluşturmuştur. Yarı yapılandırılmış
sorularla yapılan görüşmelerde öğretmenlerin öğrencilerle ilgili gözlemlerini
içeren nitel veriler toplanmıştır. Veriler endüktif içerik analizi tekniğiyle
çözümlenmiştir. Ulaşılan sonuca göre öğrencilerin toplulukçu tutum ve
davranışlara sahip olmakla birlikte bu tutum ve davranışlarında azalma olduğu
görülmektedir. Aynı zamanda öğrencilerin neoliberal bireyci tutum, düşünce ve
anlayışlara sahip oldukları ile bu tutumların zaman içerisinde güçlendiği
belirlenmiştir. Öğrencilerin neoliberal bireyci tutum ve davranışlarının
oluşmasında aile, sosyal çevre, medya, internet ile okul içinde var olan resmî
ve resmî olmayan etkileşimler etkili olmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 51 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0