This study aims to discuss the Lesson Study model and its
implications for teachers’ professional development. This study analyses in detail
how Lesson Study, which is regarded as a visionary professional development
model, is implemented. Based on the studies conducted on the implementation of
Lesson Study both in Turkey and in the world, it was found out that the model
contributed to teachers’ professional development in important aspects such as
fostering teacher collaboration, enabling teachers to be more student and
learning focused, improving the content and the pedagogical content knowledge
of teachers, and growing teachers as reflective practitioners. It is suggested
that the model is implemented by pre-service and in-service teachers teaching
at varying levels of education. This will help researchers not only to create a
common understanding of how the model should be modified so that it can be
better integrated into the Turkish culture but also to determine which aspects
of it need to be preserved as they are or modified.
Bu araştırmada etkili bir mesleki gelişim
uygulamasının örneklerinden olan Ders İmecesi Modeli ve modelin öğretmenlerin
mesleki gelişimine katkıları incelenmiştir. Araştırmada, alanyazında yenilikçi
mesleki gelişim modellerine örnek olarak gösterilen Ders İmecesi Modelinin
nasıl uygulandığının ayrıntılı olarak incelenmesi hedeflenmiştir. Dünyada ve
Türkiye’de gerçekleştirilen araştırmalar ışığında modelin öğretmenlerin mesleki
gelişimine, öğretmenler arası işbirliği, öğrenciye ve öğrenme sürecine odaklanma,
alan ve öğretmenlik alan bilgisi ve yansıtıcı düşünme becerileri noktalarında
katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Modelin hem hizmet öncesi hem de hizmet
içi öğretmen eğitiminde ve farklı kademelerde görev yapan öğretmen gruplarıyla
uygulanması önerilmektedir. Böylelikle modelin Türkiye’de yaygınlaştırılması,
iyi giden yönlerinin saptanması ve aksayan yönlerinin düzeltilmesi konusunda
ortak bir akıl oluşması sağlanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Derleme Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 52 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0