Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin okula ilişkin görüşlerinin, öğrenim gördükleri
okullarına ilişkin duygularının ve bu duyguların nedenlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın
modeli betimseldir ve nitel araştırma özelliği taşımaktadır. Araştırmada okul üzerine
odaklanıldığından nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 2015-2016 öğretim yılında Düzce Merkez ilçede bulunan sekiz lisede 11.
sınıfta öğrenim gören 70 öğrenci oluşturmaktadır. Liselerin seçiminde amaçlı örnekleme
yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri, yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun okula ilişkin algılarının olumlu olduğu
görülmüştür. Öğrenciler, okulun bilgilendiren ve geliştiren, güven verici, hedefe ulaştıran bir
yer olduğunu düşünmektedir. Ancak bazı öğrenciler için okul, olumsuz anlam taşımaktadır. Bu
öğrenciler okulu, erken kalkma, ödev yapma, sınava girme, tüm gün bir yerde durma gibi
zorunlulukların yapıldığı bir yer olarak açıklamışlardır. Öğrencilerin öğrenim gördükleri
okullarda kendilerini nasıl hissettikleri incelendiğinde, çoğunluğu kendilerini şanslı, mutlu,
güvende, özgür ve okula ait hissettiklerini belirtmişlerdir. Buna karşın kendilerini okullarında
şanssız, mutsuz, yalnız, güvensiz hisseden, özgür ve okula ait hissetmeyen öğrencilerin de
bulunduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin okullarına karşı olumsuz algı ve duyguları daha düşük
oranda olsa da eğitim sisteminde tek bir öğrencinin dahi olumsuz algı ve duyguya sahip olması,
eğitimciler ve karar vericiler tarafından dikkate alınması gereken bir konudur. Eğitimde sistem
yaklaşımına göre, sistemin başarısı için sistemi oluşturan tüm öğeler ve paydaşlar birbirini
etkilemektedir. Bu nedenle sistemi oluşturan tüm paydaşların görüşleri sistemi iyileştirmek ve
geliştirmek için sürece dahil edilmelidir.
The aim of this research is to determine the views of high school students on school, their
feelings about their schools and the reasons for their feelings. The model of the research is
descriptive and qualitative research. As research focuses on the phenomenon of school,
phenomenology is used from qualitative research designs. The study group of the research
consisted of seventy, 11th grade students studying in eight high schools in Düzce Central
District in the 2015-2016 academic year. Maximum diversity sampling method among
purposive sampling methods was used in the selection of high schools. The data were collected
by semi structured interview form. Content analysis method was used for data analysis. It was
observed that the majority of students had positive perceptions related to school. Students think
that the school is a place that informs and develops, reassures and reaches the target. However,
for some students, the school has a negative meaning. These students explained the school as a
place where they made some requirements such as getting up early, doing homework, taking
the exam, staying at a place all day. When the students examined how they felt in the schools
they studied, the majority expressed themselves as lucky, happy, safe, free and belonging to
school in their schools. On the other hand, it was determined that there were students who felt
unfortunate, unhappy, alone, insecure, not free and not belonging to school in their schools.
Although negative perceptions and feelings towards the school are lower, the fact that even a
single student has a negative perception and feeling in the education system is an issue that
should be taken into consideration by educators and decision-makers. According to the system
approach in education, all elements and stakeholders that make up the system for success of the
system affect each other. For this reason, the opinions of all the stakeholders that make up the
system should be included in the process to improve and develop the system.
School engagement school attitude school climate feelings about school the quality of school life
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 52 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0