The purpose of the study is to examine the reasons why assistant
principals leave their positions voluntarily. The phenomenology pattern, which
is one of the qualitative research methods, was used in data analysis and the
data were collected using a semi-structured interview form. Through the
criterion sampling method, 21 teachers who had resigned from the assistant
principal positions and turned back to teaching positions in different
districts of Istanbul were interviewed. The data obtained from the interviews
were coded and subjected to content analysis under themes. In the study, it was
observed that most of the people who resigned from assistant principal
positions were male and they resigned in the beginning phase of their careers
(1-3 years). Most of those who resigned were elementary school teachers and
most of them resigned from the school
with 1000-1999 students and 31-70 teachers. At the same time, most of them resigned
in the first three years of their managerial positions and 11 years or more of
their teaching positions. The majority of those who resigned from assistant
principal positions stated that administrative paperwork was too much, they had
been engaged in non-duty jobs, they had been forced to encounter recruitment
interviews and political-ideological barriers and they did not consider the
assistant principal position as a career. As an external factor, family factors
were observed to be effective in resigning. When the internal factors were
examined, the following reasons were observed: workload, having difficulty in
having teachers and other staff make things, being caught in the middle of the
principal and the teachers, the littleness of the income of the assistant
principal position, minimum annual leave, being obliged to use less time than
the annual leave period and long working hours. At the same time, they stated
that they were experiencing mental-emotional exhaustion in the assistant
principal position and that the majority of them (12 / 21) did not consider
returning to that position. In this respect, it is noteworthy for the research
that the factors within the school and career rights are more dominant in terms
of reasons for and dimensions of resignation.
Araştırmanın amacı, müdür yardımcılığı görevinden kendi
isteğiyle ayrılan okul yöneticilerinin görevden ayrılma nedenlerinin
incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseniyle yürütülen
çalışmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde
edilmiştir. Ölçüt örnekleme yoluyla İstanbul’un altı ilçesinde önceden müdür
yardımcılığı yapmış ve istifa ederek öğretmenliğe dönmüş 21 öğretmen ile
görüşülmüştür. Görüşmelerden elde edilen veriler kodlanmış ve temalar altında
içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmada müdür yardımcılığından istifa
edenlerin çoğunluğunu erkek yöneticiler oluşturmakta olup, çoğunluğu
kariyerlerinin başlangıç basamağında (1-3 yıl) istifa etmişlerdir. Müdür
yardımcılığını bırakanların büyük bir bölümü idari evrak işlerinin fazla
olduğunu, görev alanı dışı işlerle uğraştıklarını; önlerinde kariyer engeli
olarak mülakat ve siyasi-ideolojik engellerin olduğunu, müdür yardımcılığını
kariyer olarak görmediklerini belirtmişlerdir. Aynı zamanda istifa etmelerinde
dış etken olarak aile kaynaklı nedenlerin, iç etken olarak iş yükünün etkili
olduğunu; öğretmenlerle ilişkileri bakımından öğretmenlere ve diğer personele
iş yaptırmakta zorluk yaşadıklarını, öğretmen ile müdür arasında kaldıklarını;
müdür yardımcılığının maddi getirisinin olmadığını, izin haklarının az olduğunu
ve kullanamadıklarını, uzun çalışma sürelerine sahip olduklarını
belirtmişlerdir. Yine müdür yardımcılığı görevinde zihinsel-duygusal tükenme
yaşadıklarını ve çoğunluğu müdür yardımcılığına geri dönmeyi düşünmediğini
belirtmiştir. Bu anlamda müdür yardımcılığından istifa etme gerekçe ve
boyutları bakımından okul içi etkenlerin ve kariyer haklarının daha baskın
olması araştırma açısından dikkate değerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 52 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0