Bu çalışmanın amacı dil öğretiminde kullanılan tek dilli
modeli, çok dillilik bağlamında yeniden ele almak ve alanyazındaki gelişmeler
ışığında yeni yaklaşımları tanıtmaktır. Böylece disiplinlerarası bir bilim
alanı olan dil öğretiminde var olan durum ve geliştirilmesi gereken yaklaşımlar
tartışılabilecektir. Çalışma, betimsel bir araştırmadır ve alanyazın
taramasıdır. Alanyazın tarama tekniklerinden geleneksel tarama ile yürütülen bu
araştırmada, birden çok dil öğretimi ile ilgili alandaki temel kavramlar
üzerinde, belirlenen amaç çerçevesinde inceleme yapılmıştır. Yapılan incelemede
dil öğretimi alanındaki uzmanların dil öğretiminde, dillerin ayrılmasını
savunan geleneksel yaklaşımlara seçenek olarak çok dilliliğe odaklanmayı
önerdiği görülmüştür. Bu öneri, iki dillilik konusundaki araştırma ve
gelişmelerden hareketle ortaya konulan bütüncül yaklaşımın sonucudur. Buna göre
dillerin öğretiminde yeni bilgiyi var olan bilişsel yapılarla bütünleştirmek
önemlidir. Böylece diller arası aktarım sağlanarak zayıf dilin gelişmesinde
daha fazla yol alınabilir. Bu yaklaşımın temel çerçevesini, dil öğretiminde
farklı dilleri bütünleştiren diller arası bağlantılar ve ders içeriklerini
farklı dillerde sunan öğretim programı oluşturmaktadır. Bu çerçeve, iki dilli
eğitimin güçlü modellerinde uygulanan çerçeve ile ortak özellikler
taşımaktadır. Sonuç olarak, Türkiye’de birden çok dil öğretimine yönelik
programların geliştirilmesinde çok dilli yaklaşımın etkililiğini ortaya
çıkararak dünyadaki iki dilli/çok dilli eğitim uygulamalarından yararlanılması
önerilmektedir.
iki dillilik bütüncül yaklaşım Çok dillilik ana dili öğretimi ikinci dil/ yabancı dil öğretimi
This study aims to reconsider the prevalent strategies used for
teaching more than one language in the context of multi-lingualism and to
introduce new approaches in the light of developments in the literature. Thus,
the current condition in the interdisciplinary area of language education and
related approaches required to be developed will be discussed. The study is a
descriptive one and is based on literatute review. Using a traditional
literature review, an examination of a complex set of up-to-date studies
published by academically reliable and competent specialists has been
conducted. Some specialists suggest focusing on multilingualism as an
alternative to conventional approaches that emphasize the separation of
languages in learning more than one language. This suggestion is a result of a
holistic approach based on the research and developments in the field of bilingualism.
Accordingly, the integration of new knowledge to the existing cognitive
structures of an individual is crucial, as old information is the basis of
interpreting new information. Interlingual connections combining different
languages and a curriculum presenting course contents in different languages
constitute a basic framework of this approach. As a result, using of worldwide
bilingual-/multilingual educational practices and disclosing the effectiveness
of the multilingual approach to develop programs for teaching of multiple
languages in Turkey is suggested.
Multilingualism bilingualism holistic approach mother tongue education second language education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Derleme Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 52 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0