The aim of this study was to determine the problems that
disadvantaged students have in the classroom and teachers’ efforts to ensure
social justice in classroom management. The research was carried out with a
case study design, one of the qualitative research methods. The study group
consisted of 17 volunteer teachers working in public schools in Uşak. Data were
collected by a semi-structured interview form prepared by the researchers and
analyzed by descriptive analysis. According to the results of the study,
teachers’ opinions about social justice practices in classroom management were
gathered under four main themes. These themes are in-class problems of
disadvantaged students, classroom practices in resolving problems, limitations
obstacles for teachers about the practices in the classroom and expectations
from school management regarding social justice practices in classroom
management. According to the research, although teachers carry out practices to
reduce these disadvantages in the classroom, they have problems arising from
parents, administration, legal limitations, lack of school facilities and lack
of time. In this context, the school administration is expected to take various
measures and eliminate existing limiting factors.
Disadvantaged students disadvantaged school classroom management social justice social justice leadership
Bu araştırma, sosyal açıdan sınırlığı olan (dezavantajlı)
öğrencilerin sınıf içerinde yaşadıkları sorunlar temelinde öğretmenlerin sınıf
yönetiminde sosyal adaleti sağlama çabalarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırma, nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
çalışma grubunu, Uşak ilindeki dezavantajlı yerleşim yerlerinde bulunan kamu
okullarında görev yapan gönüllü 17 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veriler,
araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
toplanmış ve betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre
sınıf yönetiminde sosyal adalet uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşleri, dört
ana tema altında toplanmıştır. Bu temalar; dezavantajlı öğrencilerin sınıf içi
sorunları, öğretmenlerin sınıf içi öğrencilerin yaşadığı sorunları azaltmak
için yaptığı sorunları gidermede sınıf içi uygulamalar, öğretmenlerin sınıf
içinde yaptığı uygulamalar önündeki sınırlılıklar ve sınıf yönetiminde sosyal
adalet uygulamalarına yönelik okul yönetiminden beklentiler biçiminde
oluşmuştur. Yine araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmenler, sınıf içinde
öğrenci başarısını olumsuz etkileyen velilerden, yönetimden, yasal
sınırlılıklardan, okul olanaklarının yetersizliğinden ve zaman yetersizliğinden
kaynaklanan sorunlar yaşamaktadırlar. Bu bağlamda okul yönetiminin çeşitli
önlemler alması, var olan sınırlayıcı etmenleri ortadan kaldırması
beklenmektedir.
dezavantajlı öğrenciler dezavantajlı okullar sınıf yönetimi sosyal adalet sosyal adalet liderliği
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 52 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0