The aim of this research was to determine the relationship between
conceptual misconceptions in math literacy skills of secondary school eighth
grade students and their answering behaviors which they used in responding to
questions. This is a correlational research. The sample of the research
consists of 340 students who are educated in the eighth grades of three schools
in the provinces of Çankaya, Etimesgut and Yenimahalle in Ankara. Personal
Information Form and Two-Tier Diagnostic Test were used in order to determine
the conceptual misconceptions of students in mathematical literacy and the
Responsive Behavior Form was used to determine which behavior was used to
respond to the answers. All these tools were developed by the researcher to
collect information about the students. In the analysis of the data obtained
from the research, descriptive statistics and chi-square analysis were used.
According to research findings; the students who have misconceptions mostly
used elimination answering behaviors and the students who do not have
misconceptions used calculation and elimination behaviors. When answering
behaviors are analyzed according to the types of misconceptions, it is
determined that the random marking is the most used in the type of
over-specialization misconceptions and in the case of the other misconceptions
types, the most random marking answering behaviors are used. Furthermore, it
was determined that the types of misconceptions and answering behaviors did not
differ according to the gender, and that the answering behavior of the students
did not differ according to the city they were in.
Bu araştırma, ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinde
matematik okuryazarlığı becerileri kapsamındaki kavram yanılgıları ile bu
becerileri ölçmeye yönelik bir testteki yanıtlayıcı davranışları arasındaki
ilişkileri belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Çalışma, ilişkisel araştırma
modelindedir. Araştırmanın örneklemini, Ankara ilinin Çankaya, Etimesgut ve
Yenimahalle ilçelerinde bulunan üç okulun sekizinci sınıflarında öğrenim gören
340 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, öğrencilere ilişkin veri toplamak amacıyla
araştırmacı tarafından geliştirilmiş Kişisel Bilgi Formu, öğrencilerin
matematik okuryazarlığı kapsamındaki kavram yanılgılarını belirlemek amacıyla
İki Aşamalı Tanı Testi ve iki aşamalı tanı testindeki maddelerin nasıl
yanıtlandığının belirlenmesi amacıyla Yanıtlayıcı Davranışları Formu
kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, betimsel istatistiklere
dayalı incelemenin yanı sıra ki-kare bağımsızlık testi ile analiz edilmiştir.
Araştırma bulguları; kavram yanılgısı olan öğrencilerin yanıtlamada çoğunlukla
eleme davranışını kullandıklarını, kavram yanılgısı olmayan öğrencilerin ise
işlem yapma ve eleme davranışını kullandıklarını göstermektedir. Kavram
yanılgısı türlerine göre yanıtlayıcı davranışları ele alındığında, aşırı
özelleme kavram yanılgısına sahip olduğu gözlenen öğrencilerin, yanıtlamada en
çok rastgele işaretleme davranışını kullandıkları, diğer kavram yanılgısı
türlerinde ise en çok eleme davranışını kullandıkları belirlenmiştir. Ayrıca
kavram yanılgısı türlerinin ve yanıtlayıcı davranışlarının cinsiyete göre
anlamlı farklılık göstermediği ve öğrencilerin yanıtlayıcı davranışlarının,
bulundukları ilçeye göre farklılaşmadığı belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 53 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0