Bu çalışmanın amacı, uyumsal
performans kavramını kuramsal açıdan incelemektir. Bu amaçla çalışmada ilk önce
iş performansına ve iş performansının boyutları arasında yer alan görev
performansı, bağlamsal performans ve üretkenlik karşıtı performans kavramlarına
kısaca değinilmiş, ardından uyumsal
performans kavramı ele alınmıştır. Alanyazın incelendiğinde uyumsal
performansın sıklıkla değişim ve uyum yeteneği kavramlarıyla birlikte ele
alındığı, uyumsal performansın ortaya çıkışına ve gelişimsel sürecine yer verilerek
iş performansının diğer boyutlarıyla olan farklılıklarının vurgulandığı ve bu
bağlamda uyumsal performans kavramının tanımlandığı görülmüştür. Bu nedenle çalışmada
öncelikle uyumsal performans kavramı değişim,
uyum yeteneği, uyumsal performansın ortaya çıkışı ve gelişimsel süreci, uyumsal performansı tanımlayabilme olmak
üzere dört başlık altında incelenmiştir. Daha sonra çalışmada uyumsal
performansın alt boyutları olarak değerlendirilen kavramların açıklanmasına yer
verilmiştir. Tartışma ve sonuç bölümünde ise uyumsal performans kavramı,
öğretmenler ve eğitim kurumları bağlamında ele alınarak tartışılmıştır.
The aim of this study is to examine the concept of adaptive performance within a
theoretical perspective. For this purpose, job
performance was first mentioned and the concepts of task performance,
contextual performance and counterproductive performance, which are among the dimensions of job
performance, were briefly mentioned, and then the concept of the adaptive
performance was discussed. When the literature is examined, it is seen that
adaptive performance is frequently discussed together with the concepts of
change and adaptability, and by referring to the emergence and the
developmental process of adaptive performance, the difference between adaptive
performance and other dimensions of job performance is emphasized and adaptive
performance is defined. Therefore, the concept of adaptive performance in the
study is examined under four subtitles as change,
adaptability, the emergence of adaptive performance and developmental process, defining
adaptive performance. Then, the concepts that are evaluated as sub-dimensions
of adaptive performance were explained. In discussion and conclusion, the term
adaptive performance is handled in the context of educational organizations and
the teaching profession.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Derleme Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 53 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0