Research Article
BibTex RIS Cite

An Evaluation of the Role of School Institution in the Reproduction of Cultural-Social Inequalities and of Privileges

Year 2020, Volume: 53 Issue: 1, 329 - 354, 01.04.2020
https://doi.org/10.30964/auebfd.597522

Abstract

This study aims to examine the effects of institutional habitus on education in the context of cultural and social inequalities. Cultural and social inequalities, shaped by the determinants of social origin and social environment, are maintained within the school as an institutional structure. The school includes participation and certain types of behaviors formed under the influence of normative structures; has public influence, legitimacy and recognition; and as a stable structure is based on certain internal working mechanisms and assets. This article examines how forms of cultural and social inequality deepen within the school habitus, and how they become invisible through formal equality in the acquisition of knowledge and in the context of symbolic partnership. This study is based on three major texts: Pierre Bourdieu and Jean-Claude Passeron’s “The Inheritors: French Students and Their Relations to Culture”, Paul Willis’s “Learning to Labour: How Working-Class Kids Get Working Class Jobs”, and Signithia Fordham and John U. Ogbu’s “Black Students’ School Success: Coping with the Burden of Acting White.” This study reveals how social and cultural inequalities are reproduced within the school habitus through the determination of professional preferences based on students’ class, cultural habitus and reference codes, and informal group identities.

References

  • Atkinson. W. (2011). From sociological fictions to social fictions: some Bourdieusian reflections on the concepts of ‘institutional habitus’ and ‘family habitus. British Journal of Sociology of Education, 32(3), 331-347.
  • Bourdieu, P. and Passeron, J. C. (1979). The Inheritors: French Students and Their Relation to Culture. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Bourdieu, P. (1990). The Logic of Practice. Stanford, CA: Stanford University Press.
  • Bourdieu, P. and Passeron, J. C. (1990). Reproduction in Education, Society and Culture. London: Sage Publications
  • Bourdieu, P. and Passeron, J. C. (2014). Vârisler: Öğrenciler ve Kültür. (A. Sümer & L. Ünsaldı, Trans.). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bourdieu, P. and Passeron, J. C. (2015). Yeniden Üretim: Eğitim Sistemine İlişkin bir Teorinin İlkeleri. (A. Sümer, L. Ünsaldı & Akkaya, Ö. Trans). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Calhoun, C. (2000). Pierre Bourdieu. G. Ritzer (Ed.), The Blackwell Companion to Major Social Theorists (pp. 274-310). MA, USA: Blackwell Publishing.
  • Calhoun, C. (2014). Bourdieu sosyolojisinin ana hatları. G. Çeğin, A. Arlı, E. Göker ve Ü. Tatlıcan (Eds.). Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi (pp. 77-129). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Fordham, S. ve Ogbu, J. (1986). Black students’ school success: Coping with the “burden of ‘acting White.’” Urban Review, 18 (3), 176-206.
  • Ingram, N. (2009). Working-class boys, educational success and the misrecognition of working-class culture. British Journal of Sociology of Education, 30 (4), 421–434.
  • Jaeggi, R. (2009). What is (good) institution? https://www.philosophie.huberlin.de/de/lehrbereiche/jaeggi/mitarbeiter/jaeggi_rahel/R What%20is%20a%20-good-%20institution.pdf adresinden erişilmiştir. Son Erişim Tarihi: 1/07/ 2019.
  • Jenkins, R. (1992). Pierre Bourdieu. Londra: Routledge.
  • Reay D ve David M ve Ball S (2001) ‘Making a difference?: Institutional habituses and higher education choice’, Sociological Research Online, 5(4). http://www.socresonline.org.uk/5/4/reay.html adresinden erişilmiştir. Son Erişim Tarihi: 10/07/2019
  • Wacquant, L. (1998). Pierre Bourdieu. R. Stones (Ed.), Key Sociological Thinkers (pp.215-230). London: Macmillan Press.
  • Wacquant, L. (2014). Pierre Bourdieu: Hayatı, eserleri ve entelektüel gelişimi. G. Çeğin, A. Arlı, E. Göker ve Ü. Tatlıcan (Eds.). Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi (pp. 53-76). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Willis, P. (2016). İşçiliği Öğrenmek Sınıf, İşçilik ve Eğitim: İşçi Çocukları Nasıl İşçi Oluyor? Ankara: Heretik Yayınları

Okul Kurumunun Kültürel-Toplumsal Eşitsizlik ve İmtiyazların Yeniden Üretimindeki Rolüne İlişkin Bir Değerlendirme

Year 2020, Volume: 53 Issue: 1, 329 - 354, 01.04.2020
https://doi.org/10.30964/auebfd.597522

Abstract

Bu çalışmada kültürel-toplumsal eşitsizlik ve imtiyazlar (ayrıcalık) bağlamında okul habitusunun (yatkınlıklar bütünü) eğitime etkisi ve eşitsizlik ve imtiyazların (ayrıcalıkların) yeniden üretilmesi konusu üç temel metin üzerinden ele alınmaktadır. Toplumsal köken ve sosyal çevrenin belirleyiciliğinde şekillenen kültürel ve toplumsal eşitsizlikler okul kurumu içerisinde çeşitli yapılar, pratikler (eylemler) ve yönelimler aracılığı ile devamlılık sağlamaktadır. Toplumsal gerçekliğin önemli bir parçası olarak düşünülebilecek, belirli iktidar mekanizmalarını sürekli kılma mekânı olan okul kültürel ve toplumsal eşitsizliklerin üretiminde, devamlılığında ve yeniden üretiminde belirleyici roller üstlenmektedir. Kültürel eşitsizlik biçimleri okul kurumu içerisinde derinleşmekte, biçimsel eşitlik yapıları ve sembolik ortaklıklar aracılığı ile de gizlenmektedir. Bu makalede kültürel-toplumsal eşitsizlik ve imtiyazların (ayrıcalıklar) okul habitusu (yatkınlıklar bütünü) ile ilişkisi ve okul kurumu içerisinde yeniden üretilmesi, bu ilişkiselliği ve yeniden üretim pratiklerini (eylem) barındıran üç temel metin üzerinden değerlendirilmektedir: Pierre Bourdieu ve Jean-Claude Passeron’un “Varisler: Öğrenciler ve Kültür”, Paul Willis’in “İşçiliği Öğrenmek Sınıf, İşçilik ve Eğitim: İşçi Çocukları Nasıl İşçi Oluyor” ve Signithia Fordham ve John U. Ogbu’nun “Siyah Öğrencilerin Okul Başarısı: Beyaz gibi Davranmanın Yüküyle Başa Çıkmak.” Sonuç olarak, okul kurumu habitusu (yatkınlıklar bütünü), eşitsizlik biçimlerini kendi yapısında ürettiği ve barındırdığı pratikler (eylemler) ve yatkınlık üzerinden devamlı kılmakta ve bu devamlılığın diğer bileşenleri ise sosyal çevre ve aile habitusuna (yatkınlıklar bütünü) ait pratikler (eylemler) ve yatkınlıklar olmaktadır.

References

  • Atkinson. W. (2011). From sociological fictions to social fictions: some Bourdieusian reflections on the concepts of ‘institutional habitus’ and ‘family habitus. British Journal of Sociology of Education, 32(3), 331-347.
  • Bourdieu, P. and Passeron, J. C. (1979). The Inheritors: French Students and Their Relation to Culture. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Bourdieu, P. (1990). The Logic of Practice. Stanford, CA: Stanford University Press.
  • Bourdieu, P. and Passeron, J. C. (1990). Reproduction in Education, Society and Culture. London: Sage Publications
  • Bourdieu, P. and Passeron, J. C. (2014). Vârisler: Öğrenciler ve Kültür. (A. Sümer & L. Ünsaldı, Trans.). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bourdieu, P. and Passeron, J. C. (2015). Yeniden Üretim: Eğitim Sistemine İlişkin bir Teorinin İlkeleri. (A. Sümer, L. Ünsaldı & Akkaya, Ö. Trans). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Calhoun, C. (2000). Pierre Bourdieu. G. Ritzer (Ed.), The Blackwell Companion to Major Social Theorists (pp. 274-310). MA, USA: Blackwell Publishing.
  • Calhoun, C. (2014). Bourdieu sosyolojisinin ana hatları. G. Çeğin, A. Arlı, E. Göker ve Ü. Tatlıcan (Eds.). Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi (pp. 77-129). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Fordham, S. ve Ogbu, J. (1986). Black students’ school success: Coping with the “burden of ‘acting White.’” Urban Review, 18 (3), 176-206.
  • Ingram, N. (2009). Working-class boys, educational success and the misrecognition of working-class culture. British Journal of Sociology of Education, 30 (4), 421–434.
  • Jaeggi, R. (2009). What is (good) institution? https://www.philosophie.huberlin.de/de/lehrbereiche/jaeggi/mitarbeiter/jaeggi_rahel/R What%20is%20a%20-good-%20institution.pdf adresinden erişilmiştir. Son Erişim Tarihi: 1/07/ 2019.
  • Jenkins, R. (1992). Pierre Bourdieu. Londra: Routledge.
  • Reay D ve David M ve Ball S (2001) ‘Making a difference?: Institutional habituses and higher education choice’, Sociological Research Online, 5(4). http://www.socresonline.org.uk/5/4/reay.html adresinden erişilmiştir. Son Erişim Tarihi: 10/07/2019
  • Wacquant, L. (1998). Pierre Bourdieu. R. Stones (Ed.), Key Sociological Thinkers (pp.215-230). London: Macmillan Press.
  • Wacquant, L. (2014). Pierre Bourdieu: Hayatı, eserleri ve entelektüel gelişimi. G. Çeğin, A. Arlı, E. Göker ve Ü. Tatlıcan (Eds.). Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi (pp. 53-76). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Willis, P. (2016). İşçiliği Öğrenmek Sınıf, İşçilik ve Eğitim: İşçi Çocukları Nasıl İşçi Oluyor? Ankara: Heretik Yayınları
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Derleme Makaleler
Authors

Duygun Göktürk 0000-0003-0184-6326

Eren Ağın 0000-0001-8497-2197

Publication Date April 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 53 Issue: 1

Cite

APA Göktürk, D., & Ağın, E. (2020). An Evaluation of the Role of School Institution in the Reproduction of Cultural-Social Inequalities and of Privileges. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 53(1), 329-354. https://doi.org/10.30964/auebfd.597522

Cited By









Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0