In an essay published in 1969, Schwab argued that the field of curriculum was in a moribund
state in that it was unable by its back-then present principles and methods to do curriculum
work. Schwab also discussed that curricular energies had to be turned to practical rather than
theoretical so that the field could do its function. Schwab’s arguments have met numerous
infavor and counter arguments in the field since they were subject of studies of various scholars.
Especially reconceptualists, opponents of a curricular movement, have occupied a significant
space in the curriculum scholarship. In the present article, the author aimed at examining the
significance of Schwab’s arguments in the present age of curriculum studies especially within
the American context. The primary argument of the author was that the field was not moribund,
yet there were talks of a crisis in the field. The author, moreover, discussed that it was essential
to revitalize the relation of the field to schools and schooling as Schwab formulated it by
emphasizing a practical conception of the field in order to overcome the crisis talks in the field.
Schwab 1969 yılında yayımladığı bir çalışmasında eğitim programları alanının o dönemdeki
mevcut ilke ve yöntemleriyle program işini yapamaz durumda olduğunu tartışmış ve alanın can
çekiştiğini öne sürmüştür. Ayrıca alanın işlevsel duruma gelebilmesi için alandaki uğraşların
kuramsaldan kılgısala döndürülmesi gerektiği iddiasında da bulunmuştur. Schwab’ın bu
savları, alanda birçok cevap makalesine neden olmuş ve özellikle yurt dışı alanyazında birçok
çalışmanın konusu olmuştur. Bu çalışmalar arasında yeniden kavramlaştırma olarak bilinen bir
program akımı alanda gözle görülür bir ilgi çekmiştir. Bu makalede ise yazar, özellikle Amerika
Birleşik Devletleri alanyazınını temel alarak Schwab’ın iddialarının günümüz eğitim programı
alanı için geçerliğini incelemeyi amaçlamıştır. Yazarın temel iddiası, belirtilen bağlam içinde
alanın can çekişir durumda olmadığı, ancak alanda bir bunalım (kriz) söyleminin hâlâ var
olduğu yönündedir. Yazar ayrıca bu bunalım söylemlerini aşmanın, alanın tarihi çerçevesini
kavrayarak Schwab’ın da dile getirdiği üzere program alanının okullara ve okullaşmaya olan
bağı temelinde kılgısal bir yaklaşımla olanaklı olduğunu öne sürmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Derleme Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 53 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0