The purpose of this study is to determine the degree to which the process steps to be taken into
account in developing attitude scale for use in education and psychology are met. In this way,
the problems encountered in the literature about the scale development process will be
identified. In addition, this study is considered important in terms of being guiding and
informative for the next attitude scale development studies. The journals indexed in ULAKBIM
and Turkish educational journals that can be accessed full texts electronically are included in
the scope of the study. In this context, 112 attitude scales development studies conducted in the
field of education between 2002 and 2018 in Turkey were examined. This study is a qualitative
study as it is conducted by taking into consideration the studies developing attitude scale as
well as the points that ought to be considered while developing attitude scale. Articles were
examined according to pre-determined criteria, and the frequency values were obtained for each
criterion. Attitude scale development studies within the scope of this study have attempted to
determine the points which are often inaccurate or incomplete in the literature. It is
recommended that the points highlighted in the findings of this study are taken into
consideration and the scale development process should be considered as an important and
rigorous process.
Bu araştırma kapsamında belirli yıllar içerisinde eğitim alanında kullanılan tutum ölçeği
geliştirme çalışmalarının ölçek geliştirme süreçlerine uygunluğunun incelenmesi
amaçlanmaktadır. Bu sayede ölçek geliştirme süreci ile ilgili alanyazında sıklıkla karşılaşılan
sorunlar belirlenmiş olacaktır. Ayrıca bu çalışma bundan sonraki tutum ölçeği geliştirme
çalışmaları için de yol gösterici ve bilgi verici olması açısından önemli görülmektedir. Bu
kapsamda ULAKBİM’de taranan yerel dergiler ve elektronik ortamda tam metinlerine
ulaşılabilen eğitim dergilerinde tarama yapılmış ve 2002-2018 yılları arasında Türkiye’de
eğitim alanında yapılmış tutum ölçeği geliştirme çalışmaları, tutum ölçeği geliştirilirken dikkat
edilmesi gereken noktalar dikkate alınarak incelenmiştir. Bu çalışma nitel bir çalışma olup,
araştırmacılar tarafından önceden belirlenen bir kontrol listesi kullanılarak, her bir ölçüt (kriter)
için uygun olan ve olmayan çalışmaların frekansları belirlenmiştir. Çalışma sonucunda tutum
ölçeği geliştirme çalışmalarında, alanyazında sıklıkla yanlış yapılan ya da eksik bırakılan
noktalar saptanmıştır. Test ve ölçek geliştiricilere, bu sürecin önemli ve titizlik gerektiren bir
süreç olduğunu unutmayıp çalışma kapsamında altı çizilen noktalara duyarlı biçimde
yaklaşmaları önerilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 53 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0