The research was carried out to determine the experiences of elementary school teachers about overprotective-helicopter parents. This research is a descriptive phenomenology design, one of the qualitative research designs, which was conducted with 12 volunteer teachers working in public elementary schools in Ankara, the capital city of Turkey, in the 2020-2021 academic year. In the research, the data was collected with a semi-structured interview form created by the researchers and analyzed with the content analysis technique. In the research, the concept of helicopter parent was tried to be described in line with the experiences of teachers. As a result of the research, according to the opinions of the teachers, helicopter parents who are overly prejudiced, controlling, do not accept their children's mistakes, are defensive, live child-oriented, take the responsibilities of their children on themselves and even do their children's homework. According to the majority of the teachers who participated in the research, the academic achievement of the children of overprotective families is low and they perform below their capacity. Parents with such characteristics can be supported by various local, regional, and national projects. Parents can be shown the negative effects on children by watching the theater and movies about the harms of helicopter parenting.
Araştırma, ilkokullarda görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin aşırı koruyucu-helikopter velilere ilişkin deneyimlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma desenlerinden betimleyici fenomenoloji deseninin kullanıldığı bu araştırma 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin başkenti Ankara’da devlet ilkokullarında görev yapan gönüllü 12 sınıf öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulmuş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin deneyimleri doğrultusunda, aşırı koruyucu veli kavramı betimlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre aşırı koruyucu-helikopter veliler; aşırı önyargılı, kontrolcü, çocuklarının hatalarını kabullenmeyen, savunmacı, çocuk odaklı yaşayan, çocuklarının sorumluluklarını kendi üzerlerine alan ve hatta çocuklarının ev ödevlerini yapan velilerdir. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin çoğunluğuna göre aşırı koruyucu ailelerin çocuklarının akademik başarıları düşük olup kapasitelerinin altında başarı göstermektedirler. Çeşitli yerel, bölgesel ve ulusal projelerle bu tip özellik gösteren veliler desteklenebilir. Velilere aşırı koruyucu-helikopter anne-babalığın zararları ile ilgili tiyatro, film izletilerek, çocuklar üzerindeki negatif etkileri görmeleri sağlanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 55 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0