Sexuality education is a concept that is effective in the process of developing a positive personality of individuals from the beginning of life. The issue of reproduction, which includes children's questions of "how did I become/where did I come from", is a part of sexuality education. In this research, 11 illustrated children's books, which were determined by purposeful sampling, were examined within the framework of the themes created, which could answer children's questions about reproduction. In order to reveal the contents of the messages in the books in detail, this research was carried out through document analysis. According to the results, it was seen that the themes determined in most of the books were included in different ways. The contents and details of the books became different. Findings were discussed considering the suitability of sexuality education for age and developmental level, standards and content of sexuality education. Specifying the content of illustrated children's books, which are a tool that can be used in sexuality education, and the age group they address, guiding parents in sexuality education, determination and implementation of standards suitable for age and developmental level in sexuality education will contribute to the healthy sexuality education of children.
Sexual development reproduction illustrated children sexual development and education sexual terminology
Cinsel eğitim yaşamın başlangıcından itibaren sağlıklı gelişim sürecinde etkili olan bir kavramdır. İnsan bedeni ve gelişimi, şiddetten korunma ve güvende olma gibi üreme konusu da cinsel eğitimin bir parçasıdır. Bu araştırmada çocukların üreme konusuna yönelik sorularına yanıt verebilecek nitelikte, amaçlı örnekleme yoluyla belirlenen 11 resimli çocuk kitabı oluşturulan temalar çerçevesinde incelenmiştir. Kitaplarda geçen iletilerin içeriklerini ayrıntılarıyla ortaya koymak amacıyla bu araştırma doküman incelemesi yoluyla gerçekleştirilmiştir. Sonuçlara göre kitaplarda üremeyle ilgili bilgilerin verilmesi, biyolojik cinsiyet, cinsel organlar ve özellikleri, cinsel birliktelik, döllenme, hamilelik ve doğum süreçleri, üreme ve cinsellikle ilgili resimler, çocuk sahibi olma durumu ve ebeveynlere yönelik öneriler gibi temalara çeşitli şekillerde yer verildiği görülmüştür. Kitaplarda yer alan içerikler ile ayrıntıları farklılaşmaktadır. Cinsel eğitimin yaşa ve gelişim düzeyine uygunluğu, cinsel eğitimin ölçünleri ve içeriği göz önünde bulundurularak bulgular tartışılmıştır. Cinsel eğitimde kullanılabilecek bir araç olan resimli çocuk kitaplarının içeriğinin ve hitap ettiği yaş grubunun belirtilmesi, ebeveynlere cinsel eğitimde rehberlik edilmesi, cinsel eğitimde yaş ve gelişim düzeyine uygun ölçünlerin belirlenmesi ve uygulanması çocukların sağlıklı cinsel eğitim almalarına katkı sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 56 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0