The aim of this study is to investigate the organizational pathologies that lead to organizational dysfunctions in educational organizations through the perceptions of the administrators, and to describe the administrative reactions to the emerging pathologies. The study consisted of 61 school administrators working in an eastern city of Turkey in the 2020-2021 academic year. The phenomenology method, one of the qualitative research designs, was adopted in the study. Using the formula developed by Miles and Heberman (1994), the reliability of the study was found as ~92%. The data were categorized and interpreted through content analysis. The data were analyzed on the basis of types of behavior. The data were grouped and analyzed in four themes. Behaviors of being introverted and not sharing ideas were grouped as organizational silence, not adopting values and non-compliance with decisions as organizational deviance, susceptibility and paranoid behaviors as organizational depression and burnout and organizational alienation. The findings revealed that school administrators reacted to organizational pathologies in the form of communication, warning, sanction, sharing, staying away, unresponsiveness and support.
organizational pathology organizational silence organizational alienation organizational depression organizational deviance
Bu araştırmanın amacı eğitim örgütlerinde meydana gelen örgütsel işlev bozukluklarına sebep olan örgütsel patolojileri, yönetici algısı ile irdelemek ve oluşan patolojilere karşı gösterilen yönetsel tepkileri betimlemektir. Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin doğusunda bulunan bir ilde görev yapan 61 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın güvenirliliği, Miles ve Heberman’ın (1994) geliştirdiği fomül kullanılarak ~%92 bulunmuşutr. Elde edilen veriler içerik analizi ile kategorize edilmiş ve yorumlanmıştır. Veriler, sebep olabilecek davranış türleri göz önünde bulundurularak incelenmiştir. İçe kapanık olma ve fikir paylaşmama davranışları örgütsel sessizlik; değer benimsemem ve karar uymama davranışları örgütsel sapma; alınganlık ve paranoyaklık davranışları örgütsel depresyon ve tükenmişlik davranışı ile örgütsel yabancılaşma şeklinde dört temada gruplandırılmış ve incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, okul yöneticilerinin örgütsel patolojiler karşısında verdikleri tepkiler, iletişim kurma, uyarma, yaptırım, paylaşma, uzak durma, tepkisizlik ve destek şeklinde olduğu görülmüştür.
örgütsel patoloji örgütsel sessizlik örgütsel yabancılaşma örgütsel depresyon örgütsel sapma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 56 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0