Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Career-Related Course on the Career Decision Making Self-efficacy of Senior University Students

Year 2024, Volume: 57 Issue: 3, 1099 - 1147, 24.11.2024
https://doi.org/10.30964/auebfd.1457367

Abstract

The aim of this study is to evaluate the effect of an “Interviewing Skills in Career Counseling” course on the level of career decision-making self-efficacy of senior university students. In this sense, the qualitative-quantitative category of mixed-methods was used. The Career Decision-Making Self-Efficacy Scale and course evaluation form were utilised to examine the effectiveness of this course, consisting of theory and practice for a total of 14 weeks. The experimental group includes of senior students from the Department of Counseling and Guidance who chose the course, while the control group includes of senior students who didn’t choose the course and were studying in the same department. Both groups were administered the Career Decision-Making Self-Efficacy Scale as pre-test and post-test, and in addition to this, an evaluation form was used for the experimental group as a post-test. When the results obtained from the quantitative data are examined, the experimental group made progress and there was a significant difference between the experimental group and the control group in terms of the total score for career decision-making self-efficacy levels and the subscales of career decision-making self-efficacy in terms of job/occupational information, career choice and ways of creating a career plan. The qualitative findings were grouped into three categories: change as a result of the course, limitations and strengths of the implementation.

References

  • ...............................................................................................

Kariyer Dersinin Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliği Üzerindeki Etkisi

Year 2024, Volume: 57 Issue: 3, 1099 - 1147, 24.11.2024
https://doi.org/10.30964/auebfd.1457367

Abstract

Bu çalışmanın amacı Kariyer Danışmanlığında Görüşme Becerileri dersinin üniversite son sınıf
öğrencilerinin kariyer kararı verme yetkinliği düzeyi üzerindeki etkisini değerlendirmektir. Bu
araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Toplam 14 hafta teori ve uygulamadan oluşan bu
dersin etkililiğini incelemek amacıyla Kariyer Kararı Verme Yetkinliği Ölçeği ve ders
değerlendirme formu kullanılmıştır. Deney grubu, dersi seçen psikolojik danışma ve rehberlik
bölümü son sınıf öğrencilerinden oluşurken kontrol grubu, dersi seçmeyen ve aynı bölümde
öğrenim görmekte olan üniversite son sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Her iki gruba da ön
test ve son test olarak Kariyer Kararı Verme Yetkinliği Ölçeği, buna ek olarak deney grubuna
son test kapsamında ders değerlendirme formu uygulanmıştır. Araştırmanın nicel verilerinden
elde edilen sonuçlar incelendiğinde, deney grubunun kariyer kararı verme yetkinliği puanlarının
arttığı ve deney grubu ile kontrol grubu arasında kariyer kararı verme yetkinliği toplam puanı
ile kariyer kararı verme yetkinliğinin alt ölçeklerinden iş/meslek bilgisi, kariyer tercihi ve
kariyer planı oluşturma yolları açısından anlamlı fark olduğu görülmüştür. Elde edilen nitel
bulguların ise uygulama süreci sonucundaki değişim, uygulama sürecinin sınırlı yanları ve
güçlü yanları olmak üzere üç kategoride toplandığı görülmüştür.

References

  • ...............................................................................................
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Psychological Counseling and Guidance (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Özlem Ulaş Kılıç 0000-0002-2757-7905

Early Pub Date August 22, 2024
Publication Date November 24, 2024
Submission Date March 22, 2024
Acceptance Date July 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 57 Issue: 3

Cite

APA Ulaş Kılıç, Ö. (2024). The Effect of Career-Related Course on the Career Decision Making Self-efficacy of Senior University Students. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 57(3), 1099-1147. https://doi.org/10.30964/auebfd.1457367
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0