Müzik Eserlerinin Karaoke ve Cover Versiyonlarının Sosyal Medya Ortamlarında Sunulmasının 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu Açısından Değerlendirilmesi
Year 2024,
Volume: 73 Issue: 2, 1293 - 1328, 07.08.2024
Pelin Karaaslan
,
Ahunur Açıkgöz
Abstract
İnternet, toplumun sosyal ve kültürel hayatında oldukça önemli bir yere sahip olan fikir ve sanat eserlerine erişim imkanını ve yöntemlerini gün geçtikçe artırmakta, dönüştürmektedir. Günümüzde internet kullanıcısını aktif bir konuma taşıyan sosyal medya platformlarında bireyler aktif eylemlerini hukukun çizdiği sınırlar içerisinde gerçekleştirmek zorundadırlar. Bir fikir ve sanat eserinin sosyal medyanın “renkli dünyasına” aidiyeti bu eserleri konu alan eylemlerin hukuki sınırlarının belirlenmesini daha da önemli bir noktaya taşımaktadır. İşte dijital çağda, teknolojinin sunduğu erişilebilirlik sayesinde birçok birey, başkalarına ait müzik eserlerinin cover’larını veya karaoke versiyonlarını oluşturup sosyal medya platformlarında geniş kitlelerle paylaşmaktadır. İlk bakışta eğlenceli gözüken ve bireylerin kendi yeteneklerini ve ilgi alanlarını daha geniş bir kitleye sergileme fırsatını sağlayan bu süreç, belirli kurallara riayet edilmediği takdirde müzik eserleri sahipleri ile bağlantılı hak sahiplerinin 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’ndan doğan haklarının ihlaline yol açabilir. Bu makale, sözü geçen eylemlerle ilgili olarak anılan Kanun çerçevesinde hangi durumlarda ne tür hak ihlallerinin oluşabileceğini incelemeyi amaçlamaktadır.
References
- Alas Şekerbay, Cennet. “5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nda Manevi Hakları Kullanma Yetkisi.” Terazi Hukuk Dergisi 12, no. 128 (2017): 75-83.
- Arewa, Olufunmilayo B. “From J.C. Bach to Hip Hop: Musical Borrowing, Copyright and Cultural Context.” North Carolina Law Review 84, no. 2 (2006): 547-645.
- Arkan, Azra. Eser Sahibinin Haklarına Bağlantılı Haklar, İstanbul: Vedat, 2005.
- Ateş, Mustafa. Fikri Hukukta Eser Sahipliği. Ankara: Adalet, 2012.
- Ateş, Mustafa. “Eser Sahibinin Umuma İletim Hakkı ya da ‘E-Haklar’: FSEK’in 25. Maddesine Dair Genel Bir Değerlendirme,” içinde Fikrî Mülkiyet Hukuku Yıllığı 2012, Ed. Tekin Memiş, 17-54. Ankara: Yetkin, 2013.
- Aydıncık, Şirin. Fikri Haklara İlişkin Lisans Sözleşmeleri, İstanbul: Arıkan, 2006.
- Ayiter, Nuşin. Hukukta Fikir ve Sanat Ürünleri. Ankara: Sevinç Matbaası, 1982.
- Başpınar, Veysel ve Doğan Kocabey. İnternette Fikrî Hakların Korunması. Ankara: Yetkin, 2007.
- Bei Jing. “Cover Version and Copyright: Based on Copyright (Amendment) Bill 2014 of Hong Kong,” içinde 14th Asia-Pacific Regional Conference of the International Telecommunications Society (ITS): "Mapping ICT into Transformation for the Next Information Society” (Kyoto: International Telecommunications Society (ITS) 2017), https://www.econstor.eu/bitstream/10419/171925/1/Bei-updated.pdf. Erişim Tarihi 29.05.2024.
- Bozbel, Savaş. “Fikrî Eserlerin Umuma Erişilebilir Kılınması (FSEK m. 25/II),” içinde Hâluk Konuralp Anısına Armağan, C. 3, Ed. Osman Berat Gürzumar, 196-218. Ankara: Yetkin, 2009.
- Bozbel, Savaş. Fikir ve Sanat Eserleri Hukuku. İstanbul: On İki Levha, 2012.
- Bozgeyik, Hayri. “Fikir ve Sanat Eserlerinde Hususiyet.” Banka ve Ticaret Hukuku Dergisi 25, no. 3 (2009): 169-224.
Demirel, Ceren. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'nun 10. Maddesi Bağlamında Birden Fazla Eser Sahibi Tarafından Meydana Getirilen Eserler ve Eser Sahipleri Birliği. Ankara: Savaş, 2017.
- Dreier, Thomas ve Gernot Schulze. Kommentar zum Urheberrechtsgesetz. 7. Auflage. München: Beck, 2022.
Efroni, Zohar. Access-Right: The Future of Digital Copyright Law. Oxford: Oxford University Press, 2010.
- Erbek, Özge. “Müzik Eserlerinin Umuma Açık Mahallerde Kullanılması.” Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 9, Özel Sayı (2007): 849-905.
- Erdil, Engin. Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda İşlenme Eserler. İstanbul: Beta, 2003.
- Erdil, Engin. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu Şerhi, C. 1. 3. Baskı. İstanbul: Vedat Kitapçılık, 2009.
- Erel, Şafak. Türk Fikir ve Sanat Hukuku. 3. Baskı. Ankara: Yetkin, 2009.
- Eren, Fikret. Borçlar Hukuku Genel Hükümler. 28. Baskı. Ankara: Legem, 2023.
- Evans, Roy. “Musical Arrangements: The Unprotected Intellectual Property.” Media Law & Policy 5, no. 3 (1997): 23-36.
- Gökçek, Hasan Serat. “Elektronik Dans Müziğinde Hususiyet.” Yaşar Hukuk Dergisi 5, no. 1 (2023): 113-157.
- Kaplan, Yavuz. İnternet Ortamında Fikri Hakların Korunmasına Uygulanacak Hukuk. Ankara: Seçkin, 2004.
- Karaaslan, Pelin. “Fikir ve Sanat Eserlerinin Teknik Gereklilik Nedeniyle Geçici Çoğaltılması.” Ticaret ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi 8, no. 1 (2022): 29-49.
- Kılıçoğlu, Ahmet. Borçlar Hukuku Genel Hükümler. 25. Baskı. Ankara: Turhan Kitabevi, 2021.
- Kılıçoğlu, Ahmet. Sınai Haklarla Karşılaştırmalı Fikri Haklar. 8. Baskı. Ankara: Turhan, 2022.
- Memiş, Tekin. Fikrî Hukuk Bakımından İnternet Ortamında Müzik Sunumu. Ankara: Seçkin, 2002.
- Özkan, Zehra. Karşılaştırmalı Hukukta Müzik Eserlerinin Dijital İletimi. Ankara: Yetkin, 2008.
- Öztan, Fırat. Fikir ve Sanat Eserleri Hukuku, Ankara: Turhan, 2008.
- Reinbothe, Jörg ve Silke von Lewinski. The WIPO Treaties 1996 – The WIPO Copyright Treaty and the WIPO Performances and Phonograms Treaty Commentary and Legal Analysis. London: Butterworths LexisNexis, 2002.
- Suluk, Cahit, Temel Nal ve Rauf Karasu. Fikri Mülkiyet Hukuku. 7. Baskı. Ankara: Seçkin, 2023.
- Tekinalp, Ünal. Fikrî Mülkiyet Hukuku. 5. Baskı. İstanbul: Vedat Kitapçılık, 2012.
- Wandtke, Artur-Axel ve Winfried Bullinger. Praxiskommentar Urheberrecht. 6. Auflage. München: Beck, 2022.
Yavuz,
Year 2024,
Volume: 73 Issue: 2, 1293 - 1328, 07.08.2024
Pelin Karaaslan
,
Ahunur Açıkgöz
References
- Alas Şekerbay, Cennet. “5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nda Manevi Hakları Kullanma Yetkisi.” Terazi Hukuk Dergisi 12, no. 128 (2017): 75-83.
- Arewa, Olufunmilayo B. “From J.C. Bach to Hip Hop: Musical Borrowing, Copyright and Cultural Context.” North Carolina Law Review 84, no. 2 (2006): 547-645.
- Arkan, Azra. Eser Sahibinin Haklarına Bağlantılı Haklar, İstanbul: Vedat, 2005.
- Ateş, Mustafa. Fikri Hukukta Eser Sahipliği. Ankara: Adalet, 2012.
- Ateş, Mustafa. “Eser Sahibinin Umuma İletim Hakkı ya da ‘E-Haklar’: FSEK’in 25. Maddesine Dair Genel Bir Değerlendirme,” içinde Fikrî Mülkiyet Hukuku Yıllığı 2012, Ed. Tekin Memiş, 17-54. Ankara: Yetkin, 2013.
- Aydıncık, Şirin. Fikri Haklara İlişkin Lisans Sözleşmeleri, İstanbul: Arıkan, 2006.
- Ayiter, Nuşin. Hukukta Fikir ve Sanat Ürünleri. Ankara: Sevinç Matbaası, 1982.
- Başpınar, Veysel ve Doğan Kocabey. İnternette Fikrî Hakların Korunması. Ankara: Yetkin, 2007.
- Bei Jing. “Cover Version and Copyright: Based on Copyright (Amendment) Bill 2014 of Hong Kong,” içinde 14th Asia-Pacific Regional Conference of the International Telecommunications Society (ITS): "Mapping ICT into Transformation for the Next Information Society” (Kyoto: International Telecommunications Society (ITS) 2017), https://www.econstor.eu/bitstream/10419/171925/1/Bei-updated.pdf. Erişim Tarihi 29.05.2024.
- Bozbel, Savaş. “Fikrî Eserlerin Umuma Erişilebilir Kılınması (FSEK m. 25/II),” içinde Hâluk Konuralp Anısına Armağan, C. 3, Ed. Osman Berat Gürzumar, 196-218. Ankara: Yetkin, 2009.
- Bozbel, Savaş. Fikir ve Sanat Eserleri Hukuku. İstanbul: On İki Levha, 2012.
- Bozgeyik, Hayri. “Fikir ve Sanat Eserlerinde Hususiyet.” Banka ve Ticaret Hukuku Dergisi 25, no. 3 (2009): 169-224.
Demirel, Ceren. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'nun 10. Maddesi Bağlamında Birden Fazla Eser Sahibi Tarafından Meydana Getirilen Eserler ve Eser Sahipleri Birliği. Ankara: Savaş, 2017.
- Dreier, Thomas ve Gernot Schulze. Kommentar zum Urheberrechtsgesetz. 7. Auflage. München: Beck, 2022.
Efroni, Zohar. Access-Right: The Future of Digital Copyright Law. Oxford: Oxford University Press, 2010.
- Erbek, Özge. “Müzik Eserlerinin Umuma Açık Mahallerde Kullanılması.” Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 9, Özel Sayı (2007): 849-905.
- Erdil, Engin. Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda İşlenme Eserler. İstanbul: Beta, 2003.
- Erdil, Engin. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu Şerhi, C. 1. 3. Baskı. İstanbul: Vedat Kitapçılık, 2009.
- Erel, Şafak. Türk Fikir ve Sanat Hukuku. 3. Baskı. Ankara: Yetkin, 2009.
- Eren, Fikret. Borçlar Hukuku Genel Hükümler. 28. Baskı. Ankara: Legem, 2023.
- Evans, Roy. “Musical Arrangements: The Unprotected Intellectual Property.” Media Law & Policy 5, no. 3 (1997): 23-36.
- Gökçek, Hasan Serat. “Elektronik Dans Müziğinde Hususiyet.” Yaşar Hukuk Dergisi 5, no. 1 (2023): 113-157.
- Kaplan, Yavuz. İnternet Ortamında Fikri Hakların Korunmasına Uygulanacak Hukuk. Ankara: Seçkin, 2004.
- Karaaslan, Pelin. “Fikir ve Sanat Eserlerinin Teknik Gereklilik Nedeniyle Geçici Çoğaltılması.” Ticaret ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi 8, no. 1 (2022): 29-49.
- Kılıçoğlu, Ahmet. Borçlar Hukuku Genel Hükümler. 25. Baskı. Ankara: Turhan Kitabevi, 2021.
- Kılıçoğlu, Ahmet. Sınai Haklarla Karşılaştırmalı Fikri Haklar. 8. Baskı. Ankara: Turhan, 2022.
- Memiş, Tekin. Fikrî Hukuk Bakımından İnternet Ortamında Müzik Sunumu. Ankara: Seçkin, 2002.
- Özkan, Zehra. Karşılaştırmalı Hukukta Müzik Eserlerinin Dijital İletimi. Ankara: Yetkin, 2008.
- Öztan, Fırat. Fikir ve Sanat Eserleri Hukuku, Ankara: Turhan, 2008.
- Reinbothe, Jörg ve Silke von Lewinski. The WIPO Treaties 1996 – The WIPO Copyright Treaty and the WIPO Performances and Phonograms Treaty Commentary and Legal Analysis. London: Butterworths LexisNexis, 2002.
- Suluk, Cahit, Temel Nal ve Rauf Karasu. Fikri Mülkiyet Hukuku. 7. Baskı. Ankara: Seçkin, 2023.
- Tekinalp, Ünal. Fikrî Mülkiyet Hukuku. 5. Baskı. İstanbul: Vedat Kitapçılık, 2012.
- Wandtke, Artur-Axel ve Winfried Bullinger. Praxiskommentar Urheberrecht. 6. Auflage. München: Beck, 2022.
Yavuz,