Students of the faculties of Divinity in Turkey take intensive theoretical course loads regarding religion and religious sciences; however, their experiences with different religions in real life are very limited. This situation becomes more visible when it comes to the issues concerning religious minorities and Alevi communities. This article offers an empirical study on the perception of religious minorities and Alevi communities among students at the Faculty of Divinity of Ankara University. For this study, approximately 350 students visited either an Alevi institution or a Christian church and conducted participant observations and reported them. Based on these reports, the perceptions of students and reasons thereof are evaluated in this article. It is understood that the lack of theoretical knowledge and of real life experience concerning faith groups are the most prominent factors influencing the perceptions of the students
Faculty of Divinity religious minority Alevi Christians in Turkey Religion and Ethics course perception of religion
İlahiyat fakültesi öğrencileri, dinî ilimlerle ilgili yoğun bir teorik ders yükü almakla birlikte, gerçek hayatta yaşanan din konusunda yeterli tecrübeye sahip değillerdir. Bu durum, dinî azınlıklar ve Alevilik konularında daha fazla göze çarpmaktadır. Bu makalede Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin dinî azınlıklara ve Alevilere bakışı ele alınmıştır. Yaklaşık 350 öğrenci ya bir Alevi kurumuna veya kiliseye giderek katılımlı gözlemde bulunmuş ve gözlemlerini rapor olarak yazmışlardır. Bu çalışmada söz konusu raporlar üzerinden öğrencilerin algıları ve bu algıların oluşumuna etki eden faktörler incelenmiştir. Öğrenci algılarının şekillenmesinde yaşayan dinî inançlarla ilgili teorik bilgilerin eksikliğinin ve pratik bilgi boyutunun yoksunluğunun her aşamada etkili olduğu anlaşılmaktadır
İlahiyat Ankara İlahiyat dinî azınlıklar Alevilik Türkiye’de Hıristiyanlar Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersleri din algısı
Other ID | JA89CS85JS |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |