Arap Şiiri Mālik b. er-Rayb Mers̱iye Nefs Mersiyesi el-Ḳaṣīdetu’l-Yāʾiyye Arabic Poetry Mālik b. al-Rayb Elegy (Marthiya) Elegation of the Self al-Qaṣīda al-Yāʾiyya
Arap Şiiri Mālik b. er-Rayb Mers̱iye Nefs Mersiyesi el-Ḳaṣīdetu’l-Yāʾiyye Arabic Poetry Mālik b. al-Rayb Elegy (Marthiya) Elegation of the Self al-Qaṣīda al-Yāʾiyya
Arap Şiiri Mālik b. er-Rayb Mers̱iye Nefs Mersiyesi el-Ḳaṣīdetu’l-Yāʾiyye Arabic Poetry Mālik b. al-Rayb Elegy (Marthiya) Elegation of the Self al-Qaṣīda al-Yāʾiyya
The elegy is one of the oldest themes of Arabic poetry. Since the period of Jāhiliyya, poets wrote elegies to the beings they loved, felt close to, and valued in their own eyes. Mothers, fathers, spouses, children, Muslim soldiers and commanders, governors, caliphs, even cities, animals, and properties such as vineyards and gardens are of this type. While the poets were naming their elegies, they addressed these beings. Therefore, the mentioned assets constituted the subject of the elegy. However, when some poets realized that they were going to die, they sang the elegy addressed to themselves, and the being subject to the elegy was the poet himself. One of the eulogies that exemplify this genre, which is called the self-elegy, is Mālik b. al-Rayb’s (d. 57/676) al-Qaṣīda al-Yāʾiyya. In this article, the elegies that the poets sang addressed to them were analyzed within the framework of Mālik b. al-Rayb’s al-Qaṣīda al-Yāʾiyya. In this context, the background of this subject is shed light on the couplets that can be an example of self-eulogy in the periods of Jāhiliyyah and Ṣadr al-Islām. At the end of the study, it has been seen that al-Qaṣīda al-Yāʾiyya is different from the classical elegy plan in terms of its content. In addition, thanks to the poet's arts such as allusion, metaphor, compliment and medicine, concreteness for abstract concepts; It has been determined that by giving vitality to inanimate beings, it increases the clarity and reality dimension of the narrative.
Mers̱iye Arap şiirinin en eski temalarındandır. Cahiliye döneminden itibaren şairler sevdikleri, yakınlık duydukları ve kendileri nazarında değerli saydıkları varlıklara mers̱iyeler kaleme almıştır. Anne, baba, eş, çocuk, Müslüman asker ve komutanlar, valiler, halifeler hatta şehirler, hayvanlar ve bağ bahçe gibi mülkler bu cümledendir. Şairler mers̱iyelerini nazmederken bu varlıkları muhatap almıştır. Dolayısıyla adı geçen varlıklar mers̱iyenin konusunu teşkil etmiştir. Ancak kimi şairler öleceklerini anladıklarında kendilerine hitaben mers̱iye söylemiş, mers̱iyeye konu olan varlık bizzat şairin kendisi olmuştur. Özmersiye olarak da adlandırılabilecek olan bu türe örnek teşkil eden kasidelerden birisi de Mālik b. er-Rayb’ın (ö. 57/676) el-Ḳaṣīdetu’l-Yāʾiyyesi’dir. Bu makalede şairlerin kendileri hakkında söyledikleri mersiyeler Mālik b. er-Rayb’ın el-Ḳaṣīdetu’l-Yāʾiyyesi özelinde incelenmiştir. Bu bağlamda Cahiliye ve Ṣadru’l-İslam dönemlerinde, şairlerin kendileri için söyledikleri mers̱iyelere örnek olabilecek beyitler üzerinden bu meselenin mahiyeti anlaşılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın sonunda, el-Ḳaṣīdetu’l-Yāʾiyye’nin, muhtevası itibariyle klasik mers̱iye planından farklı olduğu görülmüştür. Ayrıca şairin, kināye, istiʿāre, iltifāt ve ṭıbāḳ gibi sanatlar sayesinde soyut kavramlara somutluk; cansız varlıklara canlılık kazandırarak anlatımın netliğini ve gerçeklik boyutunu artırdığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 63 Issue: 2 |
AUIFD is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.