Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinin İnternette Buldukları Bilgilere Yönelik Farkındalıklarının Belirlenmesi

Year 2019, , 79 - 95, 30.04.2019
https://doi.org/10.34056/aujef.463678

Abstract

Günümüzün önemli bilgi kaynağı konumunda olan
internet, öğrenciler için bazı sorunları da beraberinde getirmektedir. Bu
açıdan öğrencilerin bilinçli bir şekilde internet kullanımı yani internette
bulunan bilginin farkındalığı önem taşımaktadır. Bu kapsamda ortaokul
öğrencilerinin internette buldukları bilgilerin farkındalıkları
araştırılmıştır. 200 ortaokul öğrencisinin katılımı ile gerçekleştirilen
araştırmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen 33 maddelik anket
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ise öğrencilerin internette buldukları
bilgilerin kısmen farkında oldukları, bunun yerine daha çok ödevi bitirme telaşında
oldukları, bilginin güvenirliği ve doğruluğu ile bilginin kontrolü ve kullanımı
açısından farklı konulara önem verdikleri ve stratejiler izledikleri
görülmüştür. Ayrıca internetteki bilgiye yönelik farkındalıkları cinsiyet ve
evlerinde internet bulunmasına göre farklılaşmazken, internette ortalama
geçirilen süreye göre değişmektedir. Bu değişimde 60 dakika ve üzerinde
ortalama ile internette süre geçirenlerin daha az farkındalığa sahip olması
şeklinde olmuştur.

References

  • Aladağ, C., & Doğu, S. (2009). Fen ve teknoloji dersinde verilen ödevlerin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 15-23.
  • Daşçı, A. D., & Yaman, S. (2014). Fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin zihinsel risk alma becerilerinin piaget’in bilişsel gelişim dönemlerine ve eğitim kademelerine göre incelenmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi,7(3).
  • DEVECİ TOPAL, A., & KOLBURAN GEÇER, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin internet yeterlik düzeyi algılarının belirlenmesi. Ilkogretim Online, 13(1).
  • Ekici, S., & Uçak, N. Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin internet’te bilgi arama davranışları. Türk kütüphaneciliği, 26(1), 78-96.
  • Esgin, E., Baba, Z., Aytaç, N., & Turan, E. (2011, September). İnternet tabanlı kaynakların doğruluğu ve güvenilirliği hakkındaki farkındalığın incelenmesi. In5th International computer & instructional technologies symposium (pp. 22-24).
  • Gündoğdu, D. (2006). İlköğretim öğrencilerinin internet kullanım düzeyleri ve amaçları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez no: 189641).
  • Henkoğlu, H. Ş., Mahiroğlu, A., & Keser, H. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilgiye erişim aracı olarak internete yaklaşımları: betimleyici bir çalışma. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(1).
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, A. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde 6. Ve 7. Sınıflarda internet kullanımı (Kütahya-Simav örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez no: 279384).
  • Koç, S., & Koşaner, Ö. (2005). Bilgi Okuryazarlığı ve Aktif Eğitim: Bir Uygulama Örneği. II. Aktif Eğitim Kurultay Kitabı. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları, 74-89.
  • Kurbanoğlu, S. (2002). WWW bilgi kaynaklarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19(1), 11-25.
  • Kurbanoğlu, S., & Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21).
  • Kurulgan, M., & Argan, M. (2007). Anadolu üniversitesi öğrencilerinin internet üzerinden bilgi arama davranışları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1).
  • Odabaşı, H. F., Birinci, G., Kılıçer, K., Şahin, M. C., Akbulut, Y., & Şendağ, S. (2007). Bilgi İletişim Teknolojileri Ve İnternet’le Kolaylaşan Akademik Usulsüzlük.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 100-111.
  • Şirin, A. (2008). Oluşturmacılığın kuramsal temelleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 17(1), 196 – 205.
  • Tavşancil, E., & Keser, H. (2002). Development of a likert type attitude scale towards internet usage. Journal of Educational Sciences & Practices, 1(1).
  • Yalçınalp, S., & Aşkar, P. (2003). Öğrencilerin bilgi arama amacıyla İnternet’i kullanım biçimlerinin incelenmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(4), 100-107.
  • Yolal, M., & Kozak, R. (2015). Bilgiye erişim aracı olarak öğrencilerin internete yaklaşımı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(20).

Determining The Awareness Of Secondary School Students With Regard To The Information Found On The Internet

Year 2019, , 79 - 95, 30.04.2019
https://doi.org/10.34056/aujef.463678

Abstract

The Internet, Today’s major source of knowledge,
brings out some problems for students. Therefore, conscious internet usage i.e.
awareness of the information found on the internet is important. In this
context, the awareness of secondary school students about the information they
found on Internet is researched. The survey carried out with the participation
of 200 secondary school students via a 33-item questionnaire. Result of this
study revealed that students are partially aware of the knowledge found on the
Internet; in fact they are in the rush of finishing homework, they attach
importance to different issues in terms of the reliability and accuracy of the
information with the control and usage of the information and follow different
strategies. Although the conscious of the information reached by the Internet
does not vary according to gender and the presence of internet at home, it
varies in accordance with average time spent online. The variation includes the
fact that students spent time 60 minutes or above on Internet are less aware of
their findings.

References

  • Aladağ, C., & Doğu, S. (2009). Fen ve teknoloji dersinde verilen ödevlerin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 15-23.
  • Daşçı, A. D., & Yaman, S. (2014). Fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin zihinsel risk alma becerilerinin piaget’in bilişsel gelişim dönemlerine ve eğitim kademelerine göre incelenmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi,7(3).
  • DEVECİ TOPAL, A., & KOLBURAN GEÇER, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin internet yeterlik düzeyi algılarının belirlenmesi. Ilkogretim Online, 13(1).
  • Ekici, S., & Uçak, N. Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin internet’te bilgi arama davranışları. Türk kütüphaneciliği, 26(1), 78-96.
  • Esgin, E., Baba, Z., Aytaç, N., & Turan, E. (2011, September). İnternet tabanlı kaynakların doğruluğu ve güvenilirliği hakkındaki farkındalığın incelenmesi. In5th International computer & instructional technologies symposium (pp. 22-24).
  • Gündoğdu, D. (2006). İlköğretim öğrencilerinin internet kullanım düzeyleri ve amaçları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez no: 189641).
  • Henkoğlu, H. Ş., Mahiroğlu, A., & Keser, H. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilgiye erişim aracı olarak internete yaklaşımları: betimleyici bir çalışma. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(1).
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, A. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde 6. Ve 7. Sınıflarda internet kullanımı (Kütahya-Simav örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez no: 279384).
  • Koç, S., & Koşaner, Ö. (2005). Bilgi Okuryazarlığı ve Aktif Eğitim: Bir Uygulama Örneği. II. Aktif Eğitim Kurultay Kitabı. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları, 74-89.
  • Kurbanoğlu, S. (2002). WWW bilgi kaynaklarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19(1), 11-25.
  • Kurbanoğlu, S., & Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21).
  • Kurulgan, M., & Argan, M. (2007). Anadolu üniversitesi öğrencilerinin internet üzerinden bilgi arama davranışları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1).
  • Odabaşı, H. F., Birinci, G., Kılıçer, K., Şahin, M. C., Akbulut, Y., & Şendağ, S. (2007). Bilgi İletişim Teknolojileri Ve İnternet’le Kolaylaşan Akademik Usulsüzlük.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 100-111.
  • Şirin, A. (2008). Oluşturmacılığın kuramsal temelleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 17(1), 196 – 205.
  • Tavşancil, E., & Keser, H. (2002). Development of a likert type attitude scale towards internet usage. Journal of Educational Sciences & Practices, 1(1).
  • Yalçınalp, S., & Aşkar, P. (2003). Öğrencilerin bilgi arama amacıyla İnternet’i kullanım biçimlerinin incelenmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(4), 100-107.
  • Yolal, M., & Kozak, R. (2015). Bilgiye erişim aracı olarak öğrencilerin internete yaklaşımı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(20).
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Agah Tuğrul Korucu 0000-0002-8334-1526

Ahmet Naci Çoklar

Mustafa Mücahit Gündoğdu This is me

Abdullah Tarik Gençtürk This is me

Publication Date April 30, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Korucu, A. T., Çoklar, A. N., Gündoğdu, M. M., Gençtürk, A. T. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin İnternette Buldukları Bilgilere Yönelik Farkındalıklarının Belirlenmesi. Anadolu University Journal of Education Faculty, 3(2), 79-95. https://doi.org/10.34056/aujef.463678

Anadolu University Journal of Education Faculty (AUJEF)
Phone:  +902223350580-3550      E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website:   https://aujef.anadolu.edu.tr/

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw

Flag Counter


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.