Günümüzün önemli bilgi kaynağı konumunda olan
internet, öğrenciler için bazı sorunları da beraberinde getirmektedir. Bu
açıdan öğrencilerin bilinçli bir şekilde internet kullanımı yani internette
bulunan bilginin farkındalığı önem taşımaktadır. Bu kapsamda ortaokul
öğrencilerinin internette buldukları bilgilerin farkındalıkları
araştırılmıştır. 200 ortaokul öğrencisinin katılımı ile gerçekleştirilen
araştırmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen 33 maddelik anket
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ise öğrencilerin internette buldukları
bilgilerin kısmen farkında oldukları, bunun yerine daha çok ödevi bitirme telaşında
oldukları, bilginin güvenirliği ve doğruluğu ile bilginin kontrolü ve kullanımı
açısından farklı konulara önem verdikleri ve stratejiler izledikleri
görülmüştür. Ayrıca internetteki bilgiye yönelik farkındalıkları cinsiyet ve
evlerinde internet bulunmasına göre farklılaşmazken, internette ortalama
geçirilen süreye göre değişmektedir. Bu değişimde 60 dakika ve üzerinde
ortalama ile internette süre geçirenlerin daha az farkındalığa sahip olması
şeklinde olmuştur.
The Internet, Today’s major source of knowledge,
brings out some problems for students. Therefore, conscious internet usage i.e.
awareness of the information found on the internet is important. In this
context, the awareness of secondary school students about the information they
found on Internet is researched. The survey carried out with the participation
of 200 secondary school students via a 33-item questionnaire. Result of this
study revealed that students are partially aware of the knowledge found on the
Internet; in fact they are in the rush of finishing homework, they attach
importance to different issues in terms of the reliability and accuracy of the
information with the control and usage of the information and follow different
strategies. Although the conscious of the information reached by the Internet
does not vary according to gender and the presence of internet at home, it
varies in accordance with average time spent online. The variation includes the
fact that students spent time 60 minutes or above on Internet are less aware of
their findings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.