Havacılık sektörü, dünyada ve ülkemizde büyük bir hızla gelişmekte ve gelecekte de bu büyümenin devam edeceği öngörülmektedir. Türkiye’de hızla gelişen havacılık sektörüne kalifiye eleman yetiştirmeyi amaçlayan çeşitli üniversiteler ve bölümler bulunmaktadır. Bu bölümlerin en hızlı gelişen ve ön plana çıkanlarından biri “Pilotaj” bölümüdür. Bu çalışmanın amacı Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’na bağlı Pilotaj bölümlerine sahip olan üniversitelerde eğitim alan pilot adaylarının eğitim gereksinimlerinin Kano Modeli ile sınıflandırılıp önem düzeylerinin analiz edilmesi ve öneriler sunularak eğitim kalitesinin arttırılmasıdır. Çalışma karma yöntemle desenlenmiştir. Öncelikle her biri 6 kişiden oluşan 3 farklı odak grup görüşmesi ile öğrencilerin gereksinimleri belirlenmiş ve 287 öğrenciye anket yapılarak ortaya çıkan gereksinimler Kano Modeli ile sınıflandırılarak önem düzeyleri belirlenmiştir. İncelenen 22 gereksinimden; “sınavların ve derslerin birbiriyle tutarlı olması”, “dersin öğretim elemanının alanında yetkin ve yeterli olması”, “uçuş sıralama planlarının takibinin yapılması ve öngörülen planların paylaşılması” ifadeleri ilk üç doğrusal (beklenen) gereksinimler kategorisinde sınıflandırılırken, “dersliklerde derse yardımcı uçuş ekipman veya materyallerin bulunması”, “öğretim elemanlarının derslere konu ile ilgili misafir akademisyen/pilot getirmesi ve tecrübe paylaşımı”, “havayolu firmaları ile eğitime yönelik işbirliği ve mezuniyet sonrası iş imkânları için protokol/anlaşma yapılması” ifadeleri ise heyecan verici gereksinimler olarak belirlenmiştir.
Aviation sector is developing rapidly in the world and in our country and it is predicted that this growth will continue in the future. In Turkey's higher education, there are various universities and departments aiming to train qualified personnel for the rapidly developing aviation sector. The most rapidly developing and prominent of these departments is the “Flight Training” section. The aim of this study is to classify the educational needs of the pilot candidates, who are educated in the universities with flight training department affiliated of the Higher Education Council, to analyze the importance levels and improve the quality of education by making suggestions with the help of Kano Model. Qualitative and quantitative analysis methods were used together in the study. Firstly, the needs of the students were determined through 3 different focus group interviews for 6 people and the needs of the 287 students were classified with surveys by using the Kano Model and their importance levels were determined. 22 requirements, which is examined; “consistency of exams and courses”, “instructor competency and sufficiency in the field of course”, “monitoring flight plans and sharing the schedules with the students” expressions are classified in linear (expected) requirements category, whereas “the presence of flight equipment or materials in classrooms”, “bringing lecturers to guest lecturers/pilots and sharing experiences on the subject”, “cooperation with airlines for training and post-graduation employment opportunities” statements were identified as exciting requirements.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 3 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.