The aim of this research is to reveal what are the factors affecting the motivation of teachers and students in virtual classrooms with high course participation rate and to show that the course participation rate is high in virtual classrooms where these factors are taken into consideration. The research is in the qualitative research type and was conducted using the phenomenology design. Qualitative research is a research method that focuses on the phenomena in social life and examines these phenomena without changing them in their own context (Maxwell, 2008).The study group of the study consisted of 10 students and 10 teachers selected by criterion sampling method in public high schools operating in the 2021-2022 academic year in Çayırova District of Kocaeli Province.The data were obtained with a semi-structured interview form and analyzed using content analysis. As a result of the research, teachers and students in virtual classrooms with high course participation rates stated that technology-induced, student-sourced, teacher-sourced, institution-based and other problems factors were effective on their motivations. In order to increase the course participation rate in virtual classrooms, it may be appropriate for teachers to apply teacher proximity behaviors, effective communication skills, effective classroom management principles and rules.
Bu araştırmanın amacı ders katılım oranı yüksek sanal sınıflardaki öğretmen ve öğrencilerin motivasyonlarını etkileyen etmenlerin neler olduğunu ortaya koymak, bu etmenlerin dikkate alındığı sanal sınıflarda ders katılım oranının yüksek olduğunu göstermektir. Araştırma, nitel araştırma türünde olup, olgubilim deseni kullanılarak yapılmıştır. Nitel araştırma sosyal yaşamın içindeki olgulara yoğunlaşan bu olguları kendi bağlamı içinde herhangi bir değişikliğe uğratmadan inceleyen araştırma yöntemidir (Maxwell,2008). Araştırmanın çalışma grubunu Kocaeli İli Çayırova İlçesinde 2021-2022 eğitim öğretim yılında faaliyet gösteren devlet liselerinde ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilmiş 10 öğrenci ve 10 öğretmen oluşturmuştur. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiş, içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda ders katılım oranı yüksek sanal sınıflardaki öğretmen ve öğrenciler motivasyonları üzerinde teknoloji kaynaklı, öğrenci kaynaklı, öğretmen kaynaklı, kurum kaynaklı ve diğer sorunlardan kaynaklı etmenlerin etkili olduğunu belirtmişlerdir. Sanal sınıflarda ders katılım oranını yükseltmek için öğretmenlerin, öğretmen yakınlık davranışlarını, etkili iletişim becerilerini, etkili sınıf yönetimi ilke ve kurallarını uygulamaları uygun olabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 4 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.