gifted students human values moral maturity scale özel yetenekli öğrenciler insani değerler ahlaki olgunluk ölçeği
gifted students human values moral maturity scale özel yetenekli öğrenciler insani değerler ahlaki olgunluk ölçeği
Gifted students differ from their peers with regard to some of their characteristics, which may affect their needs as well. This study aims to determine the extent human values are adopted by gifted students. Survey was used as the method in the study. 48 secondary school students attending the Gifted Education Application and Research Center (UYEP) participated in the study. The level of human value adoption was determined with the Moral Maturity Scale developed by Dilmaç (1999). Existence of any gender- and grade-based differences were examined by performing direct difference analyses. The results of the study revealed that the human value adoption levels of gifted students are high, but they do not differ by grade and gender. It may be helpful to teach gifted students with strong human value adoption through curriculums that allow them to reflect these values in their lives.
Özel yetenekli öğrencilerin bazı özellikleri yaşıtlarına göre farklılık gösterebilir. Bu farklılıklar onların ihtiyaçlarını da etkileyebilir. Bu çalışmada özel yetenekli öğrencilerin insani değer düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya Üstün Yetenekliler Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi’ne (ÜYEP) devam eden ortaokul düzeyinde 48 öğrenci katılmıştır. Çalışmada Dilmaç (1999) tarafından geliştirilen Ahlaki Olgunluk Ölçeği ile insani değer düzeyi belirlenmiştir. Cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklara doğrudan fark analizleriyle bakılmıştır. Araştırmanın sonuçları özel yetenekli öğrencilerin insani değer düzeylerinin yüksek olduğunu, ancak sınıf düzeyine ve cinsiyete göre farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. Yüksek insani değer düzeyi bulunan özel yetenekli öğrencilerin, değerleri yaşantılarına yansıtacak biçimde eğitim programlarıyla buluşturulması öğrenciler için yararlı olabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.