The aim of the study is to investigate action research studies in the field of early childhood education (ECE). Within the scope of the study, a total of 47 publications, including 33 theses and 14 articles, were examined using the systematic review method. The research data was collected through a form developed by the researchers based on the research questions and thematically analyzed. It is seen that the first publication in the field of ECE was in 2011. Keywords that cover the subject and/or content information are used most frequently in research. In addition, the most used action research method is “technical/ collaborative/ scientific action research.” In addition, observation and interview techniques were used in almost all the action research examined. The sample of the studies is generally determined by the purposeful sampling method. Besides, it is seen that most of these studies employed children as participants. The data analysis methods of the studies are generally content analysis and/or thematic analysis. It is seen that the number of action research studies specifying the research cycle is in the minority. The validity and reliability studies conducted in the reviewed studies are many and varied. Studies adopt objectives to improve an existing situation such as “sharing/examining/revealing the knowledge and experiences obtained from the processes of the application and the program”, “researching/examining the efficiency and applicability of the program/application”, and “reducing behavioral disorders”. When the results of the studies are evaluated according to their aims, the results of almost all of the studies show that the targeted aim within the scope of the study has been achieved
None
None
Bu çalışmada erken çocukluk eğitimi (ECE) alanında yapılan eylem araştırmalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında 33 tez ve 14 makale olmak üzere toplam 47 yayına ulaşılmıştır. Dökümler sistematik inceleme yöntemi ile incelenmiştir. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından araştırma sorularından yola çıkarak geliştirilen bir form aracılığı ile toplanmıştır ve nitel tematik analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda incelenen veri tabanlarında ECE alanında yapılmış ilk yayının 2011 yılında olduğu görülmektedir. Araştırmalarda en sık konu ve / veya içerik bilgisini kapsayan anahtar kelimeler kullanılmaktadır. Ayrıca en fazla kullanılan eylem araştırması yöntemi “teknik/işbirlikçi/bilimsel eylem araştırmasıdır.” Bunun yanında neredeyse incelenen tüm eylem araştırmalarında gözlem ve görüşme tekniklerinden faydalanılmıştır. Araştırmaların örneklemi, genellikle amaçlı örneklem yöntemi ile belirlenmektedir. Ayrıca incelenen araştırmalarda çoğunlukla çocuklar ile çalışıldığı görülmektedir. Çalışmaların veri analiz yöntemi genellikle içerik analizi ve betimsel analizdir. Diğer yandan araştırma döngüsünü belirten eylem araştırmalarının azınlıkta olduğu görülmektedir. İncelenen araştırmalarda yapılan geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları çok ve çeşitlidir. Araştırmalar “uygulamanın, programın süreçlerinden elde edilen bilgi ve deneyimleri paylaşmak / incelemek / ortaya koymak”, “programın / uygulamanın etkililiğini ve uygulanabilirliğini araştırmak / incelemek”, “davranış bozukluklarını azaltmak” gibi var olan bir durumu iyileştirmeyi hedefleyen amaçlar benimsemektedir. Çalışmaların sonuçları amaçlarına göre değerlendirildiğinde ise çalışmaların neredeyse tamamının sonucu, çalışma kapsamında hedeflenen amaca ulaşıldığını göstermektedir.
None
None
None
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | None |
Publication Date | April 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.