Örgütlerin amaçlarına ulaşmasında örgütlerde sergilenen liderlik rollerinin büyük önemi bulunmaktadır. Örgüt liderleri, sorun çözebilen, etkin kararlar alabilen, öncülük eden, risk alabilen, sorumluluk üstlenen, empati kurabilen, iş birliğine odaklı kişilerdir. Proaktif ve risk alan bireyler olarak liderler yönettikleri insanlara güven aşılar ve yön verirler. Alanyazında pek çok tanımı olan liderlik kavramı yalnızca belirli kişileri içeren bir kavram olmamalı, bütüncül ve geniş çapta uygulanabilir olmalıdır. Bir başka ifade ile liderliğin “kapsayıcı” olması gerekmektedir. Açıklık uygunluk ve ulaşılabilirlik boyutlarını içeren "kapsayıcı liderlik" daha etkin lider-takipçi ilişkilerine ve çeşitliliklerin daha fazla kapsanmasına olan gereksinimi ifade temek adına kullanılmaktadır. Bu çalışmada Carmeli, Reiter-Palmon ve Ziv (2010)’in geliştirdiği 9 maddelik Kapsayıcı Liderlik Ölçeği’nin (KLÖ) Türk kültürüne uyarlanması amaçlanmaktadır. Maddelerinin açıklık, uygunluk ve ulaşılabilirlik kuramsal temelinde yazıldığı 9 maddeli ve tek faktörlü bir ölçek olan KLÖ %68.74 varyans açıklamaktadır. Bu çalışmada ölçek uyarlama sürecine ilişkin Hambleton ve Patsula (1999) tarafından önerilen adımlar izlenmiştir. 307 öğretmenin katıldığı çalışmada ölçeğin yapı geçerliğinin sağlanması için doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Gerçekleştirilen DFA sonucunda ortaya konan modelde verilerin uyumunun belirlenmesinde elde edilen sonuçların alanyazında belirlenen kritik değerlerin üzerinde olduğu görülmektedir. Ölçeğin uyarlanması sürecinde güvenirliğin sağlanması için Cronbach’ın alpha iç tutarlık katsayısı ve McDonald’ın yapısal güvenirlik katsayısından yararlanılmıştır. Elde edilen değerler .70’den büyüktür ve ölçeğin güvenilir olduğunu ortaya koymaktadır. Elde edilen sonuçlar Kapsayıcı Liderlik Ölçeği’nin Türk kültüründe de geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ortaya konmuştur.
Leadership roles in organizations are important for organizations to achieve their goals. Organizational leaders are individuals who can solve problems, take effective decisions, lead, take risks, take responsibility and focus on cooperation. As proactive and risk-taking individuals, leaders instill confidence to the people they lead and direct them. The concept of leadership, which has many definitions in the literature, should not be a concept that covers only certain people, but should be holistic and widely applicable. In other words, leadership needs to be “inclusive”. "Inclusive leadership", which includes the dimensions of openness, availability and accessibility, is used to express the need for more effective leader-follower relationships and greater inclusion of diversity. The aim of this study was to adapt the 9-items Inclusive Leadership Scale (ILS) developed by Carmeli, Reiter-Palmon, and Ziv (2010) to Turkish culture. The ILS, a 9-item single factor scale in which the items are written on the theoretical basis of openness, availability and accessibility, explains 68.74% of variance. Steps regarding the scale adaptation process, suggested by Hambleton and Patsula (1999) were followed in the study. 307 teachers participated in the study. Confirmatory Factor Analysis was performed to ensure the construct validity of the scale. The results of CFA in the tested model were above the critical values determined in the literature. Cronbach's alpha internal consistency coefficient and McDonald's structural reliability coefficient were used to ensure reliability in the adaptation process of the scale. The values in realiability analysis were greater than .70. This proves that the scale is reliable. The overalll results revealed that Inclusive Leadership Scale is a valid and reliable measurement tool in Turkish culture as well.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 3 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.