French and Turkish societies have been in intense interaction in every field since the Ottoman Empire period. For this reason, it is important for the future of both countries that the republics of Turkey and France follow and interact with each other in the field of education as in every field. Because France has had important effects on the shaping of the Turkish education system. In this context, the developments in the field of education in France should be closely followed. In addition, the developments in France after the French Revolution of 1789 have influenced all societies on issues such as human rights and democracy and helped the concept of citizen to have its current meaning. For this reason, it is important to examine the current situation of disciplines such as Social Studies, which are directly related to human and social life, in France. However, when the relevant national literature was analyzed, it was found that there are very few studies on this subject. This situation was seen as an important gap in the national literature and it was thought that a study on the History-Geography course, which is taught in France as an equivalent of the Social Studies course, would make an important contribution to the literature. With this in mind, it was aimed to examine the History-Geography Course Curriculum being implemented in secondary schools in France. The research is a qualitative study and document analysis method was used. Descriptive analysis method was preferred in analyzing the data. As a result of the research, it was seen that the curriculum being taught in secondary schools in France consists of three parts as skills, content, learning and teaching process, the content is arranged in the form of themes and subjects, themes and subjects are arranged separately according to grade levels, and there are no target achievements in the curriculum. It has been concluded that the themes and topics related to history in the curriculum are mostly oriented towards France and European societies, considering the multicultural and cosmopolitan structure of France, the curriculum is not multicultural enough for the minority groups in France, and the geography topics are created with a more universal perspective for different regions of the world compared to history topics. In addition, it has been determined that there is no section on evaluation in the curriculum, but it is recommended to use process-oriented evaluations based on performance as well as exams in the learning-teaching process.
TFransız ve Türk toplumları Osmanlı Devleti döneminden beri her alanda yoğun etkileşim içerisinde bulunmuşlardır. Bu nedenle Türkiye ve Fransa cumhuriyetlerinin her alanda olduğu gibi eğitim alanında da birbirlerini takip etmeleri ve etkileşim halinde olmaları her iki ülkenin geleceği açısından önemlidir. Çünkü Türk eğitim sisteminin şekillenmesinde Fransa’nın önemli etkileri olmuştur. Bu bağlamda Fransa’da eğitim alanında meydana gelen gelişmelerin yakından takip edilmesi gerekmektedir. Ayrıca Fransa’da 1789 Fransız Devrimi’nden sonra yaşanan gelişmeler, insan hakları ve demokrasi gibi konularda bütün toplumları etkilemiş ve vatandaş kavramının bugünkü anlamına kavuşmasına yardımcı olmuştur. Bu nedenle özellikle Sosyal Bilgiler gibi insan ve toplum yaşamını doğrudan konu alan disiplinlerin Fransa’daki mevcut durumunun incelenmesi önemlidir. Ancak ilgili ulusal yazın incelendiğinde bu konuya yönelik çalışmaların oldukça az olduğu tespit edilmiştir. Bu durum ulusal alan yazındaki önemli bir boşluk olarak görülmüş ve Fransa’da Sosyal Bilgiler dersinin muadili olarak okutulmakta olan Tarih-Coğrafya dersine yönelik yapılacak bir çalışmanın alan yazına önemli bir katkı sağlayacağı düşünülmüştür. Bu düşünceyle, Fransa’daki ortaokullarda uygulanmakta olan Tarih-Coğrafya Dersi Öğretim Programının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel bir çalışma olup doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz yöntemi tercih edilmiştir. Araştırma sonucunda Fransa’daki ortaokullarda okutulmakta olan öğretim programının beceriler, içerik, öğrenme öğretme süreci şeklinden üç bölümden oluştuğu, içeriğin temalar ve konular şeklinde düzenlendiği, temaların ve konuların sınıf seviyelerine göre ayrı ayrı düzenlendiği, öğretim programında hedef kazanımlara yer verilmediği görülmüştür. Öğretim programında yer alan tarihle ilgili temaların ve konuların daha çok Fransa ve Avrupa toplumlarına yönelik olduğu, Fransa’nın çok kültürlü ve kozmopolit yapısı gözönüne alındığında öğretim programının Fransa’daki azınlık gruplar için yeterince çokkültürlü bir yapıda oluşturulmadığı, coğrafya konularının ise tarih konularına göre dünyanın değişik bölgelerine yönelik olarak daha evrensel bir bakış açısıyla oluşturulduğu gibi sonuçlara ulaşılmıştır. Ayrıca öğretim programında değerlendirmeye yönelik herhangi bir bölümün olmadığı ancak öğrenme öğretme sürecinde, sınavların yanı sıra performansa dayalı süreç odaklı değerlendirmelere başvurulmasının önerildiği tespit edilmiştir.
Fransa sosyal bilgiler dersi öğretim programı tarih-coğrafya dersi öğretim programı doküman incelemesi
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 4 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.