The aim of this research is to reveal the status of academic advising in graduate education in the field of classroom teaching. In this regard, it aims to examine the perceptions of academics and graduate students regarding the phenomenon of academic advising, their expectations from academic advising, the problems they encounter during the academic advising process, and their proposed solutions to these problems. In line with these objectives, a qualitative research approach was adopted in the study. Phenomenology, which is one of the qualitative research types, was used as the research model. The sample of the study consists of thesis-based master's students, doctoral students, and academics who provide academic advising in the graduate education programs of Akdeniz University, Anadolu University, Afyon Kocatepe University, Gazi University, Muğla Sıtkı Koçman University, Pamukkale University, Dokuz Eylül University, and Ege University in the 2020-2021 academic year. According to the findings of the study regarding the perceptions of graduate education academic advising, it was observed that both academics and graduate students have a positive perception of the phenomenon of academic advising. Furthermore, both academics and graduate students generally define academic advising as a guidance process. Regarding the expectations related to graduate education academic advising, it was found that both academics and g raduate students have various expectations from academic advising. Regarding the problems encountered in graduate education academic advising, the findings reveal that academics face difficulties mainly due to the students' deficiencies in scientific research skills and scientific research methods during the thesis stage. On the other hand, graduate students face problems in the academic advising process, particularly in terms of academics not providing timely feedback, inadequate guidance in research methods, and working with an advisor they did not choose. Additionally, it emerged that the main problem for graduate students in the field of classroom teaching is the difficulty in finding academics specialized in their field. The findings regarding the proposed solutions to the problems in graduate education academic advising indicate that academics mainly emphasize two topics in their proposed solutions. Firstly, it is suggested that especially master's students should go through a one-year preparation process, such as scientific preparation, before starting their master's courses. Secondly, it is recommended that academics who will provide academic advising should undergo a specific education on "academic advising" and a framework should be established for academic advising. When examining the proposed solutions from the perspective of graduate students, it is seen that the most commonly expressed solution is the ability to choose the individuals who will provide them with academic advising throughout their graduate education.
Araştırma, sınıf öğretmenliği eğitimi alanındaki lisansüstü akademik danışmanlığının durumunu ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda akademisyenlerin ve lisansüstü öğrencilerinin; akademik danışmanlık olgusuna ilişkin algılarını, akademik danışmanlıktan beklentilerini, akademik danışmanlık sürecinde yaşadıkları problemleri ve bu problemlere ilişkin çözüm önerilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Belirtilen amaçlar doğrultusunda çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmada model olarak ise nitel araştırma türlerinden biri olan olgubilim (fenomenoloji) kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Akdeniz Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi ve Ege Üniversitesi’nde bulunan Sınıf Öğretmenliği/Eğitimi lisansüstü eğitim programlarında eğitim alan tezli yüksek lisans öğrencileri, doktora öğrencileri ve yine aynı programda akademik danışmanlık yürüten akademisyenler oluşturmaktadır. Araştırmanın lisansüstü eğitim akademik danışmanlığı konusundaki algılara ilişkin bulgularına göre hem akademisyenlerin hem de lisansüstü öğrencilerinin akademik danışmanlık olgusuna ilişkin olumlu yönde algıya sahip oldukları görülmüştür. Yine hem akademisyenler hem de lisansüstü öğrencileri akademik danışmanlığı genel olarak bir yol gösterme süreci olarak tanımlamakta oldukları ortaya çıkmıştır. Lisansüstü eğitim akademik danışmanlığı konusundaki beklentilere ilişkin bulgulara göre hem akademisyenlerin hem de lisansüstü öğrencilerin akademik danışmanlık konusunda birbirlerinden çeşitli beklentilerinin olduğu görülmüştür. Lisansüstü eğitim akademik danışmanlığı konusunda yaşanan problemlere ilişkin bulgulara göre; akademisyenlerin akademik danışmanlık konusunda en çok tez aşamasında lisansüstü öğrencilerin hem bilimsel araştırma becerileri hem de bilimsel araştırma yöntemleri konusundaki eksiklikleri nedeniyle sorunlar yaşamakta oldukları ortaya çıkmıştır. Lisansüstü öğrencilerinin ise akademik danışmanlık sürecinde problemi en çok; akademisyenlerin zamanında geri dönüt sağlamaması, araştırma yöntemleri konusunda yeterli yönlendirilmedikleri ve tercih etmediği bir danışmanla çalışması konularında yaşadıkları ortaya çıkmıştır. Ayrıca sınıf öğretmenliği alanında lisansüstü eğitimine devam eden öğrencilerin en önemli sorununun alan uzmanı akademisyen bulamamak olduğu ortaya çıkmıştır. Lisansüstü eğitim akademik danışmanlığı konusunda yaşanan problemlere ilişkin çözüm önerileriyle ilgili bulgulara göre; akademisyenlerin çözüm önerileri arasında en çok üzerinde durulan iki konu vardır. Bunlardan ilki; özellikle yüksek lisans öğrencilerini bilimsel hazırlık gibi bir yıllık bir süreçten geçirerek yüksek lisans derslerine o şekilde başlamaları şeklindedir. İkincisi ise akademik danışmanlık yürütecek olan akademisyenlerin mutlaka “akademik danışmanlık” ile ilgili bir eğitimden geçmesi ve akademik danışmanlık için bir çerçeve çizilmesi gerektiği şeklindedir. Lisansüstü öğrencilerin çözüm önerileri görüşleri incelendiğinde; öğrencilerin çözüm önerisi olarak en sık görüş belirttiği konunun lisansüstü eğitimleri boyunca kendilerine danışmanlık edecek kişileri kendileri seçmek olduğu görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 2 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.