Teachers undertake important tasks regarding awareness of the environment and raising ecological citizens. In particular, science courses include ecological issues, and science teachers are more responsible for being practitioners of these courses. The purpose of this study is to determine pre-service science teachers' views on ecological citizenship, rights of nature, ecological constitution, participation, responsibility, sustainability, rights and justice, which are the features of ecological citizenship. In line with this purpose, the study uses phenomenological design, which is a qualitative research method. The study group of the research is composed of 21 science teacher candidates, except for senior year students, attending the education faculty of a state university in a large city in the Black Sea region in 2020-2021 academic year. Descriptive analysis method was used in the analysis of the interviews. According to the findings of the study, science teacher candidates thought individuals must first be aware of nature rights and their responsibilities to nature in order to qualify as ecological citizens. It was found that teachers thought all the creatures living in nature, just like humans, have the right to live. They also thought that the protection of nature should be secured by certain laws and rules. In this respect, environmental education programs applied from pre-school to university are recommended to be reexamined in terms of ecological citizenship.
Science teacher candidates ecological citizenship rights of nature the ecological constitution phenomenology
Çevreye karşı farkındalık kazandırılması ve ekolojik vatandaş yetiştirilmesi açılarından öğretmenlere önemli görevler düşmektedir. Özellikle fen bilgisi dersleri ekolojik konuları barındırdığından fen bilgisi öğretmenleri bu derslerin uygulayıcısı pozisyonunda oluşlarıyla daha fazla sorumluluk taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının ekolojik vatandaşlık kavramı, tabiatın hakları, ekolojik anayasa ve ekolojik vatandaşlık özelliklerden olan katılım, sorumluluk, sürdürülebilirlik, hak ve adalet hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada nitel araştırma yönteminden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Karadeniz Bölgesinde bir büyükşehirdeki devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde son sınıf hariç öğrenim gören 21 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Görüşmelerin analizinde betimsel analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre fen bilgisi öğretmeni adaylarının, bireylerin ekolojik vatandaş olarak nitelendirilebilmesi için öncelikle tabiat haklarının ve doğaya karşı sorumluluklarının bilincinde olmaları gerektiği görüşünde oldukları belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının doğada yaşayan tüm varlıkların tıpkı insanlarda olduğu gibi yaşam hakkının olduğunu düşündükleri bulunmuştur. Ayrıca öğretmen adayları doğanın korunmasının belli kanun ve kurallarla güvence altına alınması gerektiğini düşünmektedirler. Bu sonuçlardan hareketle okul öncesinden üniversiteye kadar uygulanan çevre eğitim programlarının, ekolojik vatandaşlık açısından tekrar ele alınması önerebilmektedir. Ayrıca gelecekteki araştırmalar kapsamlı bir ekolojik vatandaşlık ölçeği hazırlayabilir ve niceliksel bir çalışma gerçekleştirebilir.
Fen bilgisi öğretmen adayları Ekolojik Vatandaşlık Tabiatın Hakları Ekolojik Anayasa Olgu Bilim
ondokuz mayıs üniversitesi
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 3 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.