Karadeniz Bölgesinde Bulunan İllerin Eğitim Etkinliklerinin Ortaöğretim Düzeyinde İncelenmesi: Malmquıst-TFV Endeksi Uygulaması
Yıl 2016,
Cilt: 16 Sayı: 3, 87 - 108, 19.10.2016
Doç. Dr. İlker Murat Ar
Öğr. Grv. Aylin Ofluoğlu
Prof. Dr. Birdoğan Baki
Öz
Hızla gelişen rekabet ortamı içerisinde toplumların gelişimi, eğitimde etkinlik ve verimliliği arttırmalarıyla mümkündür. Bu kapsamda özellikle ortaöğretim, bir ülkenin kalkınmasında önemli rol oynamaktadır. Bu çalışmada Karadeniz Bölgesi’nde bulunan 18 ilin 2007-2011 dönemindeki ortaöğretim düzeyinde eğitim performanslarında meydana gelen değişim Malmquist-TFV endeksi yöntemi kullanılarak belirlenmeye çalışılmıştır. Analiz sonuçları, bu dönemde 18 ilin eğitim performansında yıllık ortalama %4,4’lük bir artış olduğunu göstermiştir. Ayrıca bu artışın büyük oranda teknolojik gelişimden kaynaklandığı tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Abbott, M., Doucouliagos, C. (2003). The Efficiency of Australian Universities: A Data Envelopment Analysis. Economics of Education Review, 22, 89–97.
- Alexander, W.R.J., Haug, A.A., Jaforullah, M. (2010). A Two-Stage Double-Bootstrap Data Envelopment Analysis of Efficiency Differences of New Zealand Secondary Schools. Journal of Productivity Analysis, 34, 99-110.
- Ar, İ. M. (2012). Türkiye’deki Havalimanlarının Etkinliklerindeki Değişimin İncelenmesi: 2007-2011 Dönemi İçin Malmquist-TFV Endeksi Uygulaması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26 (3-4), 143-160.
- Aras, G., Gencer, C. (2011). Muğla İlindeki Mermer İşletmelerine Yönelik Veri Zarflama Analizi Örnek Olayı. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi, 13 (12. Uluslararası Ekonometri, Yöneylem Araştırması, İstatistik Sempozyumu Özel Sayısı), 139-153.
- Atan, M., Karpat, G., Göksel, A. (2002). Ankara’daki Anadolu Liselerin Toplam Etkinliğinin Veri Zarflama Analizi (VZA) İle Saptanması, XI. Eğitim Bilimleri Kongresi, 23-26 Ekim, Yakın Doğu Üniversitesi, Lefkoşe, KKTC.
- Atan, M. (2005). Üretim ve Verimlilik Arttırma Teknikleri (Eğitim Notları). Erişim Tarihi 12 Mayıs 2013. http://www.umitkenanbingol.com/ekitaplar/ekonemi/verimlilik_art_rma_teknikleri.pdf
- Atan, M., Çatalbaş, G. K. (2005). Bankacılıkta Etkinlik ve Sermaye Yapısının Bankaların Etkinliğine Etkisi. İktisat İşletme ve Finans, 20 (237), 49-62.
- Avcı, M. A., Kaya, A. A. (2008). Geçiş Ekonomileri ve Türk Tarım Sektöründe Etkinlik ve Toplam Faktör Verimliliği Analizi (1992-2004). Ege Akademik Bakış, 8 (2), 843-860.
- Avkıran, N. K. (1999). Investigating Technical and Scale Efficiencies of Australian Universities Through Data Envelopment Analysis. Socio-Economic Planning Sciences, 35, 57-80.
- Aydemir, Z. C. (2002). Bölgesel Rekabet Edebilirlik Kapsamında İllerin Kaynak Kullanım Görece Verimlilikleri: Veri Zarflama Analizi Uygulaması (Yayın No:2664). Ankara: DPT-Uzmanlık Tezi.
- Bakırcı, F., Babacan, A. (2010). İktisadi ve İdari Bilimler Fakültelerinde Ekonomik Etkinlik. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 24 (2), 215-234.
- Bakış, O., Levent, H., İnsel, A., Polat, S. (2009). Türkiye’de Eğitime Erişimin Belirleyicileri, İstanbul: Sabancı Üniversitesi Eğitim Reformu Girişimi.
- Baki, B., Ar, İ.M. (2009). ÇAYKUR’a Bağlı Fabrikaların
Etkinlik Analizi: Malmquist-TFV Endeksi Uygulaması.
İktisat İşletme ve Finans Dergisi, 24 (284),
77-108.
- Balkan, D. (2009). Sivas İli Orta Öğretim Kurumlarının
Eğitim Etkinliklerinin Veri Zarflama Analizi İle Ölçülmesi.
(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi
Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Balkan, D., Arıkan, M. (2010). Sivas İlindeki Orta Öğretim
Kurumlarının Etkinliklerinin Öğrenci Başına
Düşen Öğretmen ve Derslik Sayısı Bakımından
Veri Zarflama Analizi İle Ölçülmesi. Cumhuriyet
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11 (2),
133-154.
- Banker, R. D., Charnes, A., Cooper, W. W. (1984).
Some Models For Estimating Technical and Scale
Inefficiencies in Data Envelopment Analysis. Management
Science, 30 (9), 1078-1092.
- Baysal, M. E., Toklu, B. (2001). Veri Zarflama Analizi
İle Bazı Orta Öğretim Kurumlarının Performanslarının
Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 6 (2),
203-220.
- Bektaş, A. (2007). Ankara’daki Özel Liselerin Etkinliğinin
Veri Zarflama Analizi İle Ölçümü. (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi/Fen
Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Berberoğlu, G., Kalender, İ. (2005). Öğrenci Başarısının
Yıllara, Okul Türlerine, Bölgelere Göre İncelenmesi:
ÖSS ve PISA Analizi. Eğitim Bilimleri ve
Uygulama Dergisi, 4(7), 21-35.
- Berger, A. N., Humphrey, D. B. (1997). Efficiency of
Financial Institutions: International Survey and
Directions For Future Research. European Journal
of Operational Research, 98(2), 175-212.
- Bessent, A., Bessent, W., Kennington, J., Reagan, B.
(1982). An Application of Mathematical Programming
To Assess Productivity in The Houston Independent
School District. Management Science,
28(12), 1355-1367.
- Bifulco, R., Bretschneider, S. (2000). Estimating School
Efficiency A Comparison of Methods Using Simulated
Data. Economics of Education Review, 20,
417–429.
- Boussofiane, A., Dyson, R.G., Thanassoulis, E. (1991).
Applied Data Envelopment Analysis. European Journal
of Operational Research, 52(1), 1-15.
- Bradley, S., Johnes, G., Millington, J. (2000). The Effect
of Competition on The Efficiency of Secondary
Schools in England. European Journal of Operational
Research, 135, 545-568.
- Candemir, M., Deliktaş, E. (2007). Production Efficiency
and Total Factor Productivity Growth in Turkish
State Agricultural Enterprises (Working Paper
No: 07/03). İzmir: Ege University Working Papers
in Economics.
- Candemir, M., Duran, F.M., Koyubenbe, N. (2009). İzmir
16.Bölge Birliği Tarım Kredi Kooperatiflerinde
Teknik Etkinlik, Ölçek Etkinliği, Teknik İlerleme,
Etkinlikteki Değişme ve Verimlilik Analizi: 2001-
2008. Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 1 (2), 13-35.
- Charnes, A.. Cooper, W.W., Rhodes, E. (1978). Measuring
The Efficiency of Decision Making Units.
European Joumal of Operational Research, 2(6),
429-444.
- Conroy, S. J., Arguea, N. M. (2007). An Estimation of
Technical Efficiency For Florida Public Elementary
Schools. Economics of Education Review, 27,
655–663.
- Currier, S. R. (2012). The Relationship Between Institutional
Efficiency and Instructional Quality in
Higher Education. Creative Education, 3(2), 224-
227.
- Cvijanovic, J. M., Sajfer, Z., Grigcic, Z., Lazic, J., Besic,
C. (2012). Application of DEA Method in Comparative
Analysis of Non-Profit Organizations Efficiency
(Case Studies of State High Mechanical
Technical Schools of Belgrade District in Periods
of 1994/1998 and 2004/2008 Years). Technics Technologies
Education Management, 7(2), 724-746.
- Çakır, S., Perçin, S. (2012). Kamu Şeker Fabrikalarında Etkinlik Ölçümü: VZA- Malmquist TFV Uygulaması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (4), 49-63.
- Çetin, A.C. (2006). Türk Tekstil Sektörü ve Türk Tekstil Firmalarının Etkinlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(2), 255-278.
- Çınar, Y. (2013). Türkiye’de Kamu Üniversitelerinin Eğitim-Araştırma Etkinlikleri ve Etkinlik Artışında Stratejik Önceliklerin Rolü: Çok-Aktiviteli VZA Uygulaması. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 68(2), 27 – 62.
- Dağ, S. (2011). Türkiye’deki Katılım ve Mevduat Bankalarının Etkinliklerinin Veri Zarflama Analizi Yöntemiyle Karşılaştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
- Dalkılıç, N. (2012). Türkiye’de Hayat Dışı Sigortacılık Sektöründe Etkinlik Analizi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 55, 71-90.
- Davutyan, N., Demir, M., Polat, S. (2010). Assessing The Efficiency of Turkish Secondary Education: Heterogeneity, Centralization, and Scale Diseconomies. Socio-Economic Planning Sciences, 44, 35–44.
- Deliktaş, E. (2002). Türkiye Özel Sektör İmalât Sanayiinde Etkinlik ve Toplam Faktör Verimliliği Analizi. ODTÜ Gelişme Dergisi, 29(3-4), 247-284.
- Demir, İ., Depren, Ö. (2010). Assessing Turkey’s Secondary Schools Performance by Different Region in 2006. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2305–2309.
- Denaux, Z. S., Lipscomb, C. A., Plumly, L.W. (2011). Assessıng The Technical Efficiency of Public High Schools in The State of Georgia. Review of Business Research, 11(5), 46-57.
- Dinçer, E. (2008). Veri Zarflama Analizinde Malmquist Endeksiyle Toplam Faktör Verimliliği Değişiminin İncelenmesi Ve İMKB Üzerine Bir Uygulama. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 25(2), 825-846.
- Dutta, S. (2012). Evaluating the Technical Efficiency of Elementary Education in India: An Application of DEA. The IUP Journal of Applied 32 Economics, 11(2), 31-47.
Eğilmez, G., McAvoy, D. (2013). Benchmarking Road Safety of U.S. States: A Dea-Based Malmquist Productivity Index Approach. Accident Analysis and Prevention, 53, 55– 64.
- Eraydın, K., Gül, E., Çevik, B., Demir, E. (2012). Türkiye’de İllerin Gelişmişlik Düzeyi Araştırması, İktisadi Araştırmalar Bölümü. Erişim Tarihi 15 Mayıs 2013, http://ekonomi.isbank.com.tr/UserFiles/pdf/ar_03_2012.pdf.
- Ergülen, A., Torun, I. (2009). Efficiency Differences Across High Schools in Niğde, Province of Turkey. Journal of Applied Sciences, 9(9), 1733-1739.
- Essid, H., Ouellette, P., Vigeant, S. (2013). Productivity, Efficiency and Technical Change of Tunisian Schools: A Bootstrapped Malmquist Approach With Quasi-Fixed Inputs. Omega, 42, 88–97.
- Farrell, M. J. (1957). The Measurement of Productive Efficiency. Journal of the Royal Statistical Society, 120(3), 253-281.
- Flegg, A. T., Allen, D. O., Field, K., Thurlow, T. W. (2003). Measuring The Efficiency and Productivity of British Universities: An Application of DEA and The Malmquist Approach. Education Economics, 12(3), 231-249.
- Gök, M. S., Sezen, B. (2011). Analyzing The Efficiencies of Hospitals: An Application of Data Envelopment Analysis. Journal of Global Strategic Management, 10, 137-146.
- Göktolga, Z.G., Artut, A. (2011). Sivas İlinde Liselerin Veri Zarflama Analizi İle Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(2), 63-78.
- Gronberg, T.J., Jansen, D.W., Taylor, L.L. (2011). The Relative Efficiency of Charter Schools: A Cost Frontier Approach. Economics of Education Review, 31, 302– 317
- Grosskopf, S., Moutray, C. (2001). Evaluating Performance
in Chicago Public High Schools in The
Wake of Decentralization. Economics of Education
Review, 20, 1–14.
- Gündüz, O., Ceyhan, V., Esengün, K. (2013). Farklı
Üniversitelerin Meslek Yüksekokullarının Etkinlik
Düzeylerinin Karşılaştırılması Üzerine Bir Araştırma.
Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal
ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 15 (25), 67-77.
- Güzhan, G. (2007). Mesleki ve Teknik Eğitim Sisteminin
Performansının Değerlendirilmesinde Bir Veri Zarflama
Analizi Uygulaması. (Yayınlanmamış Yüksek
Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Sosyal
Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Haelermans, C., Witte, K.D. (2012). The Role of Innovations
in Secondary School Performance-Evidence
From A Conditional Efficiency Model. European
Journal of Operational Research, 223, 541–549.
- Hevedanlı, M., Ekici, G. (2011). Lise Öğrencilerinin
Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) Yönelik Tutumlarının
Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Diyarbakır
İli Örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp
Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 64-79.
- Işık, İ., Hassan, M. K. (2003). Financial Disruption and
Bank Productivity: The 1994 Experience of Turkish
Banks. The Quarterly Review of Economics and
Finance, 43, 291-320.
- Karaca, K. (2003). Türkiye’de Kamu İktisadi Teşebbüslerinin
Etkinlik Ölçümü Üzerine Bir Uygulama (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi/
Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Karaman, İ., Dilber, R., Sönmez, E. (2004). Orta Öğretim
Başarı Ölçütleri İle ÖSS Puanları Arasındaki
İlişkinin Araştırılması. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi
Dergisi, 9, 263-269.
- Karsak, E.E., İşcan, F. (2000). Çimento Sektöründe Göreli
Faaliyet Performanslarının Ağırlık Kısıtlamaları
ve Çapraz Etkinlik Kullanılarak Veri Zarflama
Analizi İle Değerlendirilmesi. Endüstri Mühendisliği
Dergisi, 11(3), 2-10.
- Kasap, Y. (2010). Türkiye Kömür İşletmelerinde Teknik
Etkinlik ve Toplam Faktör Verimlilik Gelişimi.
Dumlupınar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
Dergisi, 22, 75-86.
- Katharaki, M., Katharakis, G. (2010). A Comparative
Assessment of Greek Universities’ Efficiency Using
Quantitative Analysis. International Journal of
Educational Research, 49, 115–128.
- Kayalı, C. A. (2007). 2000-2006 döneminde Türkiye’de
faaliyet gösteren sigorta şirketlerinin etkinlik değerlendirmesi.
Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim
ve Ekonomi Dergisi, 14(2), 103-115.
- Kaygın, E. (2006). Kars-Ardahan-Iğdır İlleri Orta Öğretim
Kurumlarının Etkinliklerinin Veri Zarflama
Analizi Yöntemiyle Belirlenmesi. (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi/Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Kars.
- Kıranoğlu, M. E. (2005). Measuring Secondary School
Education Efficiencies of Turkish Provinces: An Application
of Data Envelopment Analysis. (Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi/
Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Kırjavainen, T., Loikkanen, H.A. (1998). Efficiency Differences
of Finnish Senior Secondary Schools: An
Application of DEA And Tobit Analysis. Economics
of Education Review, 17(4), 377-394.
- Kounetas, K., Anastasiou, A., Mitropoulos, P., Mitropoulos,
I. (2011). Departmental Efficiency Differences
Within A Greek University: An Application
of A DEA And Tobit Analysis. International Transactions
in Operational Research, 18, 545-559.
- Kuah, C.T., Wong, K.Y. (2011). Efficiency Assessment
of Universities Through Data Envelopment Analysis.
Procedia Computer Science, 3, 499-506.
- Kula, V., Kandemir, T., Özdemir, L. (2009). VZA
Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Ölçüsü:
İMKB’ye Koteli Çimento Şirketleri Üzerine Bir
Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik
Araştırmalar Dergisi, 11(17), 187-202
- Kutlar, A., Kartal, M. (2004). Cumhuriyet Üniversitesinin Verimlilik Analizi: Fakülteler Düzeyinde Veri Zarflama Yöntemiyle Bir Uygulama. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 49-79.
- Lee, B. L. (2013). Productivity, Technical and Efficiency Change in Singapore’s Services Sector, 2005 to 2008. Applied Economics, 45(15), 2023-2029.
- Liu, L. C., Lee, C., Tzeng, G. H. (2004). DEA Approach For The Current and The Cross Period Efficiency For Evaluating The Vocational Education. International Journal of Information Technology & Decision Making, 3(2), 353–374.
- Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). Erişim Tarihi 05 Temmuz 2013, http://mevzuat.meb.gov.tr/html/88.html.
- Özok, U. (2006). Veri Zarflama Analizi Ve Malmquist-Toplam Faktör Verimliliği Endeksi İle Türkiye’deki İllerin Tarım Etkinliklerinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Özden, Ü. H. (2008). Veri Zarflama Analizi (VZA) İle Türkiye’deki Vakıf Üniversitelerinin Etkinliğinin Ölçülmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 167-185.
- Özgüven, E. (1991). Eğitimde Niteliğin Geliştirme Aracı Olarak Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1(2), 3-13.
- Pires, H. M., Fernandes, E. (2012). Malmquist Financial Efficiency Analysis For Airlines. Transportation Research Part E, 48, 1049-1055.
- Qazi, A. Q., Yulin, Z. (2012). Productivity Measurement of Hi-Tech Industry of China Malmquist Productivity Index-DEA Approach. Procedia Economics and Finance, 1, 330 – 336.
- Rayeni, M. M., Saljooghi, F. H. (2010). Performance Assessment of Education Institutions Through Interval DEA. Journal of Applied Sciences, 10 (22), 2945-2949.
- Roos, P. (1997). Measurement of Productivity İn Hospital Services Using Malmquist Index Approaches: A Discussion of Methods and Illustration to Eye Surgery. CSLS Conference on Service Sector Productivity and the Productivity Paradox, 11-12 April, Ottawa, Canada.
- Sarıkaya, M., Kabasakal, A., Kutlar, A. (2012). Türkiye’de Bölgesel Olarak Devlet Demiryollarının 2000-2010 Döneminde VZA İle Etkinliğinin ve Malmquist Endeksi İle Toplam Faktör Verimliliğinin Belirlenmesi. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 133-155.
- Sengupta, A., Pal, N. P. (2012). Assessing The Primary Schools-A Multi Dimensional Approach: A School Level Analysis Based on Indian Data. International Journal of Educational Development, 32, 264–272.
- Tanase, I., Tidor, A. (2012). Efficiency Progress and Productivity Change in Romania Machinery Industry 2001-2010. Procedia Economics and Finance, 3, 1055 – 1062.
- Tatje, E. G., Lovell, C. A. K. (1997). The Sources of Productivity Change in Spanish Banking. European Journal of Operational Research, 98, 364-380.
- Torgay, A. (2010). Sağlık Reformlarının Eğitim Hastanelerinin Performansına Etkileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Başkent Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Tzeremes, N., Halkos, G. (2010). A Dea Approach For Measuring University Departments’ Efficiency (MPRA Paper No.24029). University of Thessaly Department of Economics.
- URL 1. Erişim Tarihi 10 Mayıs 2013, http://www.ekodialog.com/Konular/etkinlik-olcme-yontemleri.html.
- URL 2. Erişim Tarihi 26 Nisan 2013, http://www.osym.gov.tr/belge/1-12668/gecmis-yillardaki-sinavlara-ait-sayisal-bilgiler.html.
- URL 3. Erişim Tarihi 27 Nisan 2013, http://tuikapp.tuik.gov.tr/Bolgesel/tabloYilSutunGetir.do?durum=acKapa&menuNo=279&altMenuGoster=1.
- URL 4. Erişim Tarihi 15 Mayıs 2013, http://www.ika.
org.tr/NewsDownload/sege2011.pdf.
- Usero, B., Asimakopoulos, G. (2013). Productivity
Change and Its Determinants Among Leading
Mobile Operators in Europe. Applied Economics,
45(20), 2915-2925.
- Uzgören, E., Şahin, G. (2011). Türk Bankacılık
Sektörü’nde Yeniden Yapılandırma Uygulamalarının
Mevduat Bankaları Finansal Etkinliği Üzerine
Etkisi. TİSK Akademi, 6(12), 184-219.
- Uzgören, E., Şahin, G. (2013). Dumlupınar Üniversitesi
Meslek Yüksek Okulları’nın Performanslarının
Veri Zarflama Analiziyle Ölçümü. Uluslararası Yönetim
İktisat ve İşletme Dergisi, 9(18), 91-110.
- Vergil, H., Abasız, T. (2008). Toplam Faktör Verimliliği,
Hesaplanması ve Büyüme İlişkisi: Collins Bosworth
Varyans Ayrıştırması. Kocaeli Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 160-188.
- Warning, S. (2004). Performance Differences in German
Higher Education: Empirical Analysis of Strategic
Groups. Review of Industrial Organization,
24, 393-408.
- Wongchai, A., Liu, W. B., Peng, K. C. (2012). DEA Metafrontier
Analysis on Technical Efficiency Differences
of National Universities in Thailand. International
Journal on New Trends in Education and
Their Implications, 3(4), 30-42.
- Worthington, A. C., Lee, B. L. (2005). Efficiency, Technology
and Productivity Change in Australian
Universities, 1998-2003. Discussion Papers in Economics,
Finance and International Competitiveness.
Queensland University of Technology, 195, 1-26.
- Yeşilyurt, C., Alan, M. A. (2002). Fen liselerinin 2002
yılı göreceli etkinliğinin veri zarflama analizi (vza)
yöntemi ile ölçülmesi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi
ve İdari Bilimler Dergisi, 4(2), 91-104.
- Yeşilyurt, C. (2009). Türkiye’deki İktisat Bölümlerinin
Göreceli Performanslarının Veri Zarflama Analizi
Yöntemiyle Ölçülmesi: KPSS 2007 Verilerine Dayalı
Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve
İdari Bilimler Dergisi, 23(4), 135-147.
- Yeşilyurt, C., Alan, M. A. (2010). Fen Liselerinin Göreceli
Etkinliğinin Veri Zarflama Analizi (VZA)
Yöntemi İle Ölçülmesi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi
ve İdari Bilimler Dergisi, 4(2), 91-104.
- Yolalan, R. (1993). İşletmeler Arası Göreli Etkinlik Ölçümü.
Ankara: MPM Yayınları, No:473
- Yu, W., Ramanathan, R. (2009). An Assessment of
Operational Efficiency of Retail Firms in China.
Journal of Retailing