Bu çalışma, kadın ve erkek akademisyenlerin özel hayat ve akademi arasındaki dengeyi ne şekilde kurmaya çalıştıklarını, evliliğe, ebeveynliğe, ev içi emeğe yaklaşımlarını ve pratiklerini analiz etmektedir. Anlam ve deneyim analizlerini mümkün kılmayı hedefleyen nitel araştırma tekniği ile var olan literatür temel alınarak oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme soruları üzerinden bireylerin akademide konumlanış biçimlerini ve koşullarını etkileyen, cinsiyet farklılıkları, iş ve aile yaşamlarını kapsayan öznel deneyimlerine ulaşılmaya çalışılmıştır. Bu amaçla 18 kadın ve 18 erkek akademisyenle görüşme yapılmıştır. Yapılan görüşmeler tematik analiz yöntemiyle ilgili literatürle bağ kurularak anlamlı, tekrarlayan ve bütünlüklü kodları içeren deneyim ve anlam dünyalarını sunma doğrultusunda analiz edilmiştir. Bulgulara göre başat iki temadan ilki akademik kariyerin aile ve yaşam kararlarını nasıl etkilediği; ikincisi ise aile ve yaşam kararlarının akademik kariyere nasıl yansıdığı olarak ortaya konmuştur. Bulgular, aile kurma ve akademik kariyer arasında kalma biçimlerine, evlilik ve çocuk yapmanın ötelenmesi ile bakım emeğinin cinsiyetlendirilişine dair sonuçlar içermektedir. Ayrıca akademisyenlerin akademik hayatlarının, kariyer kararlarının ve bunlarla baş etme biçimlerinin cinsiyetlendirilmiş bakım emeğinden nasıl etkilendiğine dair değerlendirmeler sunulmaktadır. Böylelikle Türkiye'de bakım emeğinin kadın ve erkek akademisyenlerin deneyimlerine etkisini ortaya koyarak alandaki literatüre ve sosyal politika yaklaşımlarına katkı sağlamak hedeflenmektedir.
Çalışmaya katılan Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi ve Fen Fakültesi öğretim üyelerine teşekkür ederiz.
This study analyzes how men and women academics try to establish a balance between private life and academia, their approaches and practices towards marriage, parenthood, and domestic labor. With the qualitative research technique aiming to enable the analysis of meaning and experience, it was tried to reach the subjective experiences of individuals that affect the ways and conditions of their positioning in the academy, including gender differences, work and family life through semi-structured interview questions based on the existing literature. Therefore, 18 men and 18 women academics were interviewed. The interviews were analyzed in line with the thematic analysis method in order to present their worlds of experience and meaning that contain meaningful, repetitive and coherent codes by linking with the relevant literature. According to the findings, the first of the two dominant themes is how academic career affects family and life decisions; the second is how family and life decisions are reflected in academic career. The findings include results on the ways of staying between starting a family and academic career, the postponement of marriage and childbearing, and gendered care-work. In addition, evaluations are presented on how academics' academic lives, career decisions and how they cope with them are affected by the gendered care work. Thus, it is aimed to contribute to the literature and social policy approaches in this field by revealing the impact of care-work on the experiences of men and women academics in Turkey.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Labor Economics and Industrial Relations, Sociology of Family and Relationships, Labor Sociology, Sociology of Gender, Industrial Sociology, Women's Studies, Sociology of Culture |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2023 |
Submission Date | July 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 23 Issue: 4 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.