Türk sigorta sektörü son 20 yılda kurumsal yapısını güçlendirmiş, pazar derinliğini ve rekabet düzeyini artırmıştır. Pazardaki yüksek rekabet sınırlı tüketici talebi ile birleştiğinde, müşteri memnuniyeti ve tutundurma sigorta şirketlerinin öncelikli gündem maddesi hâline gelmiştir. Bu çalışmanın amacı, Türk sigorta sektöründeki müşteri memnuniyet düzeyini incelemek ve memnuniyetin artırılması için politika önerileri sunmaktır. Çalışmada, Türkiye’deki sigorta şirketlerinin müşteri memnuniyeti performanslarını değerlendirmek için tüketiciler tarafından çevrim içi olarak iletilmiş şikâyetler üzerinden bir analiz yapılmıştır. Müşteri şikâyetleri hakkında içgörü elde etmek ve parametreler arasındaki ilişkiyi değerlendirmek için tanımlayıcı istatistik, korelasyon ve karşılaştırmalı analiz yöntemleri kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre sigorta sektöründe müşteri şikâyetleri açıklama, ücret iadesi ve özür konu başlıklarında yoğunlaşmaktadır. Sigorta şirketleri gelen şikâyetlerin yalnızca %30,5’ini çözebilmiştir, sektörün genel memnuniyet ortalaması ise 5 üzerinden 2,3 puandır. Sürecin sonunda şikâyet sahiplerinin %74’ü poliçelerini iptal ettirmişlerdir. Şikâyet süreci ile müşteri memnuniyeti ilişkisine bakıldığında, çözüm oranı ile müşteri memnuniyeti arasında pozitif yönlü güçlü bir bağlantı olduğu görülmüştür. Müşteri memnuniyeti ise ayrılma kararı ile ters yönlü ilişki içindedir. Müşteri beklentisi ve şirket gruplarına göre yapılan karşılaştırmalı analizde müşteri memnuniyetinin; müşteri beklentisi ve sigorta branşı gruplarında anlamlı bir farklılık gösterdiği, pazar payı, sermaye yapısı ve şirket türü açısından ise farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
The Turkish insurance industry has made significant improvements over the past two decades, enhancing its institutional structure and increasing market depth and competition. Due to intense competition and limited consumer demand, insurance companies prioritize customer satisfaction and retention. This study aims to assess customer satisfaction levels in the Turkish insurance industry and provide recommendations for enhancing satisfaction. Various methods, including descriptive statistics, correlation, and comparative analysis, are used to gain insights into customer complaints and establish connections between different factors. The results reveal that customer complaints in the industry are primarily related to explanations, refunds, and apologies. However, only 30.5% of these complaints are addressed by insurance companies, resulting in an average satisfaction rating of 2.3 points out of 5 for the industry. Notably, 74% of customers cancel their policies after complaining. A significant and positive association exists between the complaint resolution rate and customer satisfaction. On the other hand, customer satisfaction has an opposite correlation with the choice to churn. Comparative analysis indicates that customer satisfaction differs significantly based on various customer expectations and insurance branch groups, but it remains similar across market share, capital structure, and company type.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Insurance Economy, Management of Private Insurance, Insurance Marketing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2023 |
Submission Date | July 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 23 Issue: 4 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.