Staj sürecinin öğrenme deneyimlerine yansımalarına ilişkin çalışmalarda stajın amacına hizmet etme derecesi bağlamındaki aksaklıklara da vurgu yapılmaktadır. Eğitim, turizm ve sağlık alanlarında staj süreçlerinin yoğun biçimde irdelendiği örneklere rastlanmakla birlikte tekstil ve moda tasarımı alanı özelindeki değerlendirmeler oldukça sınırlıdır. Bu bağlamda bu araştırmada Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü öğrencilerinin zorunlu yaz stajlarına ilişkin görüşlerinin geçerli ve güvenilir biçimde irdelenmesi, söz konusu görüşlerin alanyazında vurgulanan bağımsız değişkenler bağlamında nasıl bir değişim sergilediğinin ortaya konması hedeflenmiştir. Bir devlet üniversitesinde zorunlu yaz stajını gerçekleştirmiş olan ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin büyük bir bölümüne ulaşılarak toplam 201 katılımcıdan veri toplanmış, staja ilişkin görüşleri açıklayabilecek potansiyel değişkenler uygun parametrik testler ile irdelenmiştir. Genel olarak olumlu tutumlar gözlemlenirken bu tutumların cinsiyete, sınıfa, staj gerçekleştirilen kurumdan ücret ya da yemek hizmeti almaya göre değişmediği; öte yandan lisans programında alınan eğitimlere ilişkin yeterlik algısının staja ilişkin olumlu tutumları anlamlı derecede açıklayabildiği gözlemlenmiştir.
Eskişehir Teknik Üniversitesi 16. 10.2023 Tarih ve 21/21 Sayılı Sosyal Bilimler Etik Kurul Kararına göre etik izni alınmıştır.
Studies on the reflection of the internship process on learning experiences also point to failures in terms of the degree to which the internship serves its purpose. Although there are examples where internship processes have been intensively studied in the fields of education, tourism and health, evaluations in the field of textile and fashion design are rather limited. In this context, the aim of this study was to investigate, in a valid and reliable way, the views of students of the Department of Textile and Fashion Design on compulsory summer internships and to show how these views change in relation to the independent variables highlighted in the literature. Data were collected from a total of 201 participants, reaching a large proportion of the second, third and fourth year students who had completed their compulsory summer internship at a state university, and the potential variables that could explain the views on the internship were examined using appropriate parametric tests. While positive attitudes were generally observed, it was observed that these attitudes did not vary according to gender, class, receiving wages or catering services from the internship institution; on the other hand, it was observed that the perception of competence regarding the education received in the undergraduate program could significantly explain the positive attitudes towards the internship.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Development Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2024 |
Submission Date | January 30, 2024 |
Acceptance Date | May 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 24 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.