Eskişehir on yılı aşkın bir süredir kentteki mekânların dönüşümü açısından hızlı bir değişim
yaşamaktadır. Neoliberal politikaların izlekleri devlet ve sermaye grupları tarafından benimsenmekte, bu
izlekler Eskişehir kentinde de mekânsal dönüşüme neden olmaktadır. Kentsel alanın, Eskişehir özelinde
Harvey‟in “kent girişimciliği” stratejisi çerçevesinde yerel yönetim(ler)ce özellikle de kent merkezinin
metâlaştırılması ve kentin kamusal mekânsal varlığının bu anlamda aşındırılması süreci birebir
gözlemlenmektedir. Eskişehir‟de tüketim mekânları ve eğlence merkezleri inşa etme stratejisi
benimsenmiştir. Eskişehir “marka”laştırılabilir bir metâya dönüştürülürken “imaj” ve “marka” aranmıştır; bu
çerçevede “şehrin kültürü ve eşsizliği” kentin görüntüsünde önemli, çarpıcı değişikliklerin
gerçekleştirilmesine neden olmuştur. Eskişehir son on yılda orta sınıfın tüketim olanaklarını artıran
mekânların sayısının hızla çoğaldığı, tüketimin buna paralel olarak arttığı bir kent olmaya başlamıştır. Arka
arkaya alışveriş merkezlerinin, rezidansların eski üretim alanlarında inşa edildiği bir süreç yaşanmaktadır.
Eskişehir kent merkezinde de sanayisizleşmenin ve buna bağlı olarak nezihleştirmenin etkisini görmek
mümkündür. Sonuç itibariyle Eskişehir beslence ve eğlencenin şehrin yaşantısında merkezi bir konuma sahip
olduğu bir kent haline dönüşmüştür.
Eskişehir has undergone a rapid change in urban spaces during the last decade. Paths of neoliberal policies are adopted by the state and investment groups. These paths have also paved the way for transformation of urban spaces in Eskişehir. It has been observed in Eskişehir in regard to Harvey‟s “urban entrepreneurialism” strategy by local governments, particularly in commodification of the city centre. Hence, erosion process of urban public space has been also underway in the last decade. Consumption spaces and entertainment centres are being constructed in this respect. “Image” and “brand” have been reproduced as the city is being transformed into a brand-city label. In this frame, constructed “city‟s culture” and “uniqueness” caused striking and substantial change in the urban space of the city. In the last decade, the number of middle class oriented consumption spaces proliferated and correspondingly consumption amount has been increased in Eskişehir. Successively, shopping malls, cafés, residences are being constructed in the former production spaces. Effects of deindustrialization accordingly gentrification processes have been visible more across spaces of Eskişehir. Consequently, Eskişehir has transformed into a city of foodatainment and entertainment centre for middle and upper classes that puts its mark on the recent transformation of the urban space in Eskişehir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2016 |
Submission Date | September 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 71 Issue: 3 |