2012 yılında kabul edilen 6360 sayılı kanunla birlikte idari yapıda, mali sistemde, siyasal coğrafyada önemli değişiklikler olmuştur. Bu önemli değişikliklerden biri de büyükşehir olan illerde il özel idarelerinin kaldırılıp yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıklarının (YİKOB) kurulmasıdır. Büyükşehir olan illerde il özel idarelerinin kaldırılıp YİKOB’ların kurulması, YİKOB’ların il özel idarelerinin devamı olduğu yönünde tartışmalara neden olmaktadır. 2016 yılında YİKOB’lara tüzel kişilik kazandırılması ve yeni büyükşehir belediyelerinin kurulması ihtimali bu tartışmaları farklı bir boyuta taşımaktadır.
Bu çalışma, il özel idareleri ile YİKOB’ları mevcut yapı, işleyiş ve sorunları yönünden karşılaştırarak, YİKOB’ların Türk kamu yönetimi sistemi içerisindeki yerini anlamayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda Uşak İl Özel İdaresi ve Manisa YİKOB’daki katılımcılar ile nitel görüşme tekniğinden yararlanılarak il özel idareleri ve YİKOB’ların kurum algısı, görev, yetki ve sorumlulukları, teşkilat ve mali yapısı, hizmet sunumu, merkezileşme ve yerelleşme boyutu, tanınma problemi ile ilgili konular üzerinden karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir.
İl Özel İdaresi 6360 Sayılı Kanun Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı Türk Kamu Yönetimi Merkezileşme
With the Law No. 6360, there have been significant changes in the administrative structure, financial system and political geography. One of these important changes is the abolition of special provincial administrations in metropolitan provinces and the establishment of departments of investment, monitoring and coordination (YIKOB). The abolition of special provincial administrations in metropolitan provinces and the establishment of YIKOBs created a perception that YIKOBs are the continuation of special provincial administrations. This perception has been moved to a different dimension, especially with the acquisition legal personality of YIKOBs.
In this study, aim to understand the place of YIKOBs in the Turkish public administration system by comparing these two institutions in terms of their current structure, functioning and problems. In this context, the perception of the institution, duties, authorities and responsibilities, organizational and financial structure, service delivery, centralization and localization dimension, recognition problem of special provincial administrations and YIKOBs were analyzed and evaluated comparatively by using the qualitative interview technique with the participants in Uşak Special Provincial Administration and Manisa YIKOB.
Special Provincial Administrations Law No. 6360 The Departments of İnvestment Monitoring And Coordination Turkish Public Administration Centralization
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2023 |
Submission Date | April 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 78 Issue: 4 |