Introduction: Various studies have shown the effectiveness of
simulation in educating nursing students. However, there has been no study
investigating the effects of using simulations on nursing practices.
Aim and Method: The aim of this study was to measure the effect of
simulation and video education on nursing students in terms of their ability to
distinguish lung sounds and determine appropriate nursing interventions. The
research was designed as a quasi-experimental study. The data were collected
from 56 first-year students studying in the nursing department of a university
in Turkey.
Results: When the students' ability to distinguish the sounds
was analyzed, the simulated model was found to be effective in terms of normal
lung sound and stridor (p<0.05). When planning appropriate nursing
interventions was compared there was found to be no difference between planning
for normal lung sounds, wheezing and stridor (p>0.05).
Conclusion and Suggestions: It was found that the simulation model was more
effective than video in teaching nurses to distinguish lung sounds, while there
was no difference between the two methods in how students determined what
nursing interventions were appropriate. It is recommended that simulations be
used for teaching nursing students how to distinguish sounds, while video
training, which is more cost-effective, should be used in teaching appropriate nursing interventions.
Giriş:
Hemşirelik
öğrencilerinin eğitiminde simülasyonun etkinliğini gösteren çalışmalar
bulunmaktadır. Ancak simülasyonla eğitimin hemşirelik uygulamaları üzerine
etkisini inceleyen çalışmaya rastlanılmamıştır.
Amaç
ve Yöntem: Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin akciğer seslerini ayırt edebilme ve sese
uygun hemşirelik girişimlerini belirleyebilmede simülasyon ve video eğitiminin
etkisini ölçmektir. Çalışma yarı deneysel olarak tasarlandı. Veriler
Türkiye’deki bir üniversitenin lisans hemşirelik bölümünde birinci sınıfta
okuyan 56 öğrenciden toplandı.
Bulgular:
Öğrencilerin
dinlediği sesi ayırt edebilme durumu incelendiğinde; video ile simülasyon
karşılaştırıldığında; normal akciğer sesi ve stridor sesinde maketin etkin
olduğu bulundu (p<0,05).. Uygun hemşirelik girişimleri planlama durumları
karşılaştırıldığında ise normal akciğer sesi, wheezing ve stridorda fark
olmadığı saptandı (p>0,05).
Sonuç
ve Öneriler: Akciğer seslerini tanımlayabilmede
maketin videodan daha etkili olduğu, uygun hemşirelik girişimlerini
belirleyebilmede her iki yöntem arasında fark olmadığı saptandı. Öğrencilerin
duyduğu sesi ayırt edebilmesi için maket ile eğitimin, hemşirelik
girişimlerinde maliyet göz önünde bulundurularak video kullanılması
önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |