Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRE OKURYAZARLIK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ (ARTVİN İL ÖRNEĞİ)

Year 2018, , 155 - 170, 30.05.2018
https://doi.org/10.33692/avrasyad.510012

Abstract

Eğitim sisteminin amaçları arasında, bireyleri bir üst öğrenim kurumuna, hayata ve
ülkenin ihtiyaç duyduğu ekonomik etkinliklere hazırlamak vardır. Bir toplumun varlığını
sürdürebilmesinde, amaçlarına uygun olarak yetiştirdiği insanlar en önemli kaynağıdır. Eğitim
sisteminin temelini oluşturan okullar toplumun üyesi olan bireylerin bütün yeteneklerinin
geliştirilmesinde önemli bir yere sahiptirler. Çevreye gösterilen duyarlılık ve olumlu tutum,
çevreye karşı bilinçlenme ile olacaktır. Bilinçlenmenin yolu ise çevre eğitiminden geçmektedir.
Çevresel eğitimde varılmak istenen nihai amaç bireylerde operasyonel çevresel okuryazarlığın
elde edilmesidir. Aslında çevresel eğitim basit bir şekilde çevresel okuryazarlığın geliştirilmesi
ve çevresel değerlerin teşvik edilmesi için verilen eğitim olarak tanımlanır. Bu çalışmanın
amacı, ortaokul öğrencilerinin çevre okuryazarlık düzeylerini davranış ve tutum değişkenleri
açısından belirlemektir. Çalışma 2017-2018 eğitim öğretim yılında Artvin Merkez ilçedeki
ortaokulların 7. sınıfında okuyan 319 öğrenci ile gerçekleşmiştir. Çalışmada tarama modeli
kullanılmıştır. Veri toplamak amacıyla “ilköğretim Öğrencileri için Çevre Okuryazarlığı Ölçeği”
kullanılmış, verilerin aritmetik ortalamasına bakılmıştır. Alt boyutlar arasında bir ilişkinin olup
olmadığını ortaya çıkarmak için ise basit doğrusal korelasyon analizi yapılmıştır. Çalışma
sonucunda davranış ve tutum alt boyutları arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki
bulunmuştur (r = 0,48, p < 0.01). Çalışma grubu çevre okuryazarlığı ölçeğinden aldıkları puanın
ortalaması X=82,3 olarak hesaplanmıştır. Bu durumda ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin çevre
okuryazarlık düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • AKILLI, M. ve GENÇ, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin çevre okuryazarlığı alt boyutlarının çeĢitli değiĢkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, V,2:91-97. ALTINÖZ, N. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeyleri, YayınlanmamıĢ yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. ARTUN, H., UZUNÖZ, A. ve AKBAġ, Y. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre okur-yazarlık düzeylerine etki eden faktörlerin değerlendirilmesi. Pamukkale üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXXIV:1-14. AġILIOĞLU, G. (2004). Özel okullarda ve devlet okullarında öğrenim gören öğrencilerin çevre eğitimi düzeylerinin karşılaştırılması, YayınlanmamıĢ yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. BALKAN KIYICI, F., ATABEK YĠĞĠT, E. ve DARÇIN, E. S. (2014). Doğa eğitimi ile öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerindeki değiĢimin ve görüĢlerinin incelenmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, IV,1:17-27.
Year 2018, , 155 - 170, 30.05.2018
https://doi.org/10.33692/avrasyad.510012

Abstract

References

  • AKILLI, M. ve GENÇ, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin çevre okuryazarlığı alt boyutlarının çeĢitli değiĢkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, V,2:91-97. ALTINÖZ, N. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeyleri, YayınlanmamıĢ yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. ARTUN, H., UZUNÖZ, A. ve AKBAġ, Y. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre okur-yazarlık düzeylerine etki eden faktörlerin değerlendirilmesi. Pamukkale üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXXIV:1-14. AġILIOĞLU, G. (2004). Özel okullarda ve devlet okullarında öğrenim gören öğrencilerin çevre eğitimi düzeylerinin karşılaştırılması, YayınlanmamıĢ yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. BALKAN KIYICI, F., ATABEK YĠĞĠT, E. ve DARÇIN, E. S. (2014). Doğa eğitimi ile öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerindeki değiĢimin ve görüĢlerinin incelenmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, IV,1:17-27.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özlem Ulu Kalın

Publication Date May 30, 2018
Submission Date March 27, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Ulu Kalın, Ö. (2018). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRE OKURYAZARLIK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ (ARTVİN İL ÖRNEĞİ). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(13), 155-170. https://doi.org/10.33692/avrasyad.510012

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası