Research Article
BibTex RIS Cite

OSMANLI DEVLETİ’NİN SEFARET İMAMLARI

Year 2019, , 762 - 782, 24.03.2019
https://doi.org/10.33692/avrasyad.543866

Abstract

Osmanlı Devleti’nde gerek fevkalade elçiler ve gerekse ilk ikamet elçilikleri maiyetinde
kimi zaman imamlara da yer verildiği görülmektedir. Fakat sefaret imamlarının gerçek manada
kurumsal kimlik kazanması II. Abdülhamid döneminde gerçekleşmiştir. O’nun emriyle 1891
yılında bir düzenleme yapıldı. Büyükelçilik vasfına sahip Berlin, Londra, Paris, Roma, St.
Petersburg ve Viyana’daki Osmanlı sefarethanelerine birer imam tayin edildi. Washington
Sefaretinin büyükelçiliğe dönüştürülmesiyle bu sayı yediye çıkmıştır. Sefaret imamları imtihan
sonucu Meşihat Dairesi tarafından seçilirdi. Görev süreleri II. Abdülhamid’in ısrarı ile bir yıl ile
sınırlı tutuldu. Fakat ilk tayin edilen isimler, zorunlu bir istisna dışında, II. Abdülhamid’in
saltanatının sonuna kadar görevlerinde kaldılar. Sefarethanelere yeni imamların tayini ancak II.
Meşrutiyet ile birlikte yapılabildi. Bunun yanında imam tayinlerinde bazı değişiklikler de söz
konusudur. Sefaret imamlarının sadece medrese mezunu olması yetersiz görüldüğü için
Mekteb-i Hukuk mezunları arasından seçilmesine özen gösterildi. Ayrıca sefaret imamlarını
belirleme işi Meşihat Dairesi yerine Hariciye Nezaretine bırakıldı. Her iki dönemde de yapılan
düzenlemelere rağmen sefaret imamlığının belli bir temele oturtulabildiği söylenemez. Hatta
ciddi bir görev tanımlaması dahi yapılmamıştır. Sefaret İmamları, sadece Osmanlı Devleti’nin
değil aynı zamanda İslam halifesinin de Batılı devlet başkentlerindeki tek dini temsilcileriydi.
Buna rağmen yeterince faydalı oldukları söylenemez. Bunların bazılarında dönemin ilmiye
sınıfına mensup bir kişiye yakışmayacak hal ve davranışlar görülür. Fakat aralarında ilmi eserler
kaleme alanlar ve önemli faaliyetlerde bulunan isimlere de rastlamak mümkündür. Sefaret
imamlığı Osmanlı Devleti ile birlikte ortadan kalkacaktır. Yine de büyükelçilik kançılaryasının bir
parçası olan bu memuriyeti bugünkü Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesinde yurt dışında görev
yapan din görevlilerinin öncüsü olarak kabul etmek gerekir. 

References

  • .
Year 2019, , 762 - 782, 24.03.2019
https://doi.org/10.33692/avrasyad.543866

Abstract

References

  • .
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Musa Kılıç This is me

Publication Date March 24, 2019
Submission Date February 20, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Kılıç, M. (2019). OSMANLI DEVLETİ’NİN SEFARET İMAMLARI. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 762-782. https://doi.org/10.33692/avrasyad.543866

Cited By

Osmanlı Devleti’nde İmamların Eğitimi
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1135147

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası