Bu çalışma, Aydınlanma filozoflarının en radikal çevrecisi (nurture) ve eşitlikçisi sayabileceğimiz Claude Adrien Helvetius'un insan felsefesini, eğitimde eşitlik kavramı üzerinden tartışmayı hedeflemektedir. Çalışmada, Helvétius’un De l'Esprit (Ruh Üzerine) ve De l'Homme (İnsan Üzerine) isimli eserlerinde savunduğu “herkesin eşit öğrenme kapasitesi ile doğduğu, zihnin tüm melekelerinin basit duyumlara indirgenebileceği, erdem ve yeteneğin eğitimin bir sonucu olduğu ve eğitimin her şeye kadirliği” gibi belli başlı tezleri, eğitimde eşitlik problemi açısından içerdiği sonuçlar çerçevesinde tartışılmaktadır. Helvetius, doğuştancıların (nature) bireyler arasında doğuştan yetenek farklılıkları olduğundan eğitim imkânlarını ne kadar eşitlersek eşitleyelim, eğitimin sonuçlarının eşit olması imkânsızdır tezine karşı, bütün bireyler doğuştan eşit yapabilirliklere sahiptir, dolayısıyla eğitim imkânları ve çevresel şartlar tamamen veya neredeyse tamamen eşitlenirse eğitimin sonuçları da eşitlenebilir tezini savunur. Helvetius, başta Locke ve Condillac gibi filozoflardan etkilenmiş olsa da eğitim felsefesi açısından tüm çağdaşlarından farklı olarak başlı başına kendine özgü ve tam eşitlikçidir. Helvétius’un doğuştan eşitlik tezi, eğitimdeki başarı eşitsizliğini tamamen çevresel eşitsizliğe atfetmektedir. Çevresel eşitsizlik de sosyal reformlarla ve eğitimsel tedbirlerle eşitlenebileceği için, eğitim dâhil, kişinin maruz kaldığı çevreyi uygun biçimde düzenleyerek bireylere eşit bilişsel, duyuşsal ve motor becerilerin kazandırılabileceği savunulmaktadır. Ayrıca çalışmada, Helvetius’un radikal çevreciliğini destekleyen yakın zaman çalışmaları incelenmiş ve Helvetius’un eşitsizlikleri doğuştan özelliklere atıfla haklı çıkarma girişimlerine karşı duran görüşünün sonuçları irdelenmeye çalışılmıştır.
Tübitak
BİDEB-2211 /A Yurtiçi Doktora Programı
Bu çalışma, “Claude Adrıen Helvetıus'un Görüşlerinin Doğuştancılık -Çevre İkilemi Çerçevesinde Değerlendirilmesi ve Eğitimde Eşitlik Kavramı Açısından İçerimleri” isimli doktora tezinden üretilmiştir. Bu tez TÜBİTAK tarafından 2211/A Yurtiçi doktora bursu ile desteklenmektedir.
This study aims to discuss one of the most radical egalitarian empiricists of the Enlightenment philosophers, Claude Adrien Helvetius' philosophy of education within the framework of the concept of equality in education. In the study, the fundamental principles of Helvétius, which he argued in his main works, De l 'Esprit (On the Soul) and De l' Homme (on Human), such as “everyone is born equal in terms of their learning capacities, all the faculties of the mind can be reduced to simple sensations, virtues and abilities are the outcomes of education and the notion of omnipotence of education”, are also discussed in relation to the concept of equality in education. Contrary to the nativists’ premise that no matter how hard we endeavour to equalize educational opportunities, it is impossible to equalize the outcomes of education due to the individual differences in innate capacity, Helvétius' idea of innate equality allows for the equality between individuals and attributes success and failure in education entirely to environmental conditions. Influenced by many of his contemporaries, primarily by Locke and Condillac and different from all his contemporaries, Helvétius is unique and completely egalitarian with regard to his philosophy of education. As the environmental inequality can be equated with social reforms and educational measures, the present study argues that all individuals may attain equal cognitive, affective and motor skills on the condition that their environment as well as educational settings are organized properly. In the study, recent studies corroborating Helvetius's radical empiricism have also been examined. In addition, the outcomes of Helvetius' view, which stands against the attempts to justify inequalities between individuals with reference to innate characteristics has been discussed.
BİDEB-2211 /A Yurtiçi Doktora Programı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | BİDEB-2211 /A Yurtiçi Doktora Programı |
Publication Date | September 15, 2020 |
Submission Date | March 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası