Research Article
BibTex RIS Cite

CLAUDE ADRIEN HELVÉTİUS VE EĞİTİMSEL EŞİTLİK

Year 2020, , 153 - 174, 15.09.2020
https://doi.org/10.33692/avrasyad.709902

Abstract

Bu çalışma, Aydınlanma filozoflarının en radikal çevrecisi (nurture) ve eşitlikçisi sayabileceğimiz Claude Adrien Helvetius'un insan felsefesini, eğitimde eşitlik kavramı üzerinden tartışmayı hedeflemektedir. Çalışmada, Helvétius’un De l'Esprit (Ruh Üzerine) ve De l'Homme (İnsan Üzerine) isimli eserlerinde savunduğu “herkesin eşit öğrenme kapasitesi ile doğduğu, zihnin tüm melekelerinin basit duyumlara indirgenebileceği, erdem ve yeteneğin eğitimin bir sonucu olduğu ve eğitimin her şeye kadirliği” gibi belli başlı tezleri, eğitimde eşitlik problemi açısından içerdiği sonuçlar çerçevesinde tartışılmaktadır. Helvetius, doğuştancıların (nature) bireyler arasında doğuştan yetenek farklılıkları olduğundan eğitim imkânlarını ne kadar eşitlersek eşitleyelim, eğitimin sonuçlarının eşit olması imkânsızdır tezine karşı, bütün bireyler doğuştan eşit yapabilirliklere sahiptir, dolayısıyla eğitim imkânları ve çevresel şartlar tamamen veya neredeyse tamamen eşitlenirse eğitimin sonuçları da eşitlenebilir tezini savunur. Helvetius, başta Locke ve Condillac gibi filozoflardan etkilenmiş olsa da eğitim felsefesi açısından tüm çağdaşlarından farklı olarak başlı başına kendine özgü ve tam eşitlikçidir. Helvétius’un doğuştan eşitlik tezi, eğitimdeki başarı eşitsizliğini tamamen çevresel eşitsizliğe atfetmektedir. Çevresel eşitsizlik de sosyal reformlarla ve eğitimsel tedbirlerle eşitlenebileceği için, eğitim dâhil, kişinin maruz kaldığı çevreyi uygun biçimde düzenleyerek bireylere eşit bilişsel, duyuşsal ve motor becerilerin kazandırılabileceği savunulmaktadır. Ayrıca çalışmada, Helvetius’un radikal çevreciliğini destekleyen yakın zaman çalışmaları incelenmiş ve Helvetius’un eşitsizlikleri doğuştan özelliklere atıfla haklı çıkarma girişimlerine karşı duran görüşünün sonuçları irdelenmeye çalışılmıştır.

Supporting Institution

Tübitak

Project Number

BİDEB-2211 /A Yurtiçi Doktora Programı

Thanks

Bu çalışma, “Claude Adrıen Helvetıus'un Görüşlerinin Doğuştancılık -Çevre İkilemi Çerçevesinde Değerlendirilmesi ve Eğitimde Eşitlik Kavramı Açısından İçerimleri” isimli doktora tezinden üretilmiştir. Bu tez TÜBİTAK tarafından 2211/A Yurtiçi doktora bursu ile desteklenmektedir.

References

  • ALAN, Şule, (2019), Öğrenmede Dönüşüm; Zekâ Paradigmasının Düşüşü, Ya/da dergi. Sayı:1
  • ARİSTOTELES & ROSS, W. D. (1963), Aristoteles: De Anima. Oxford: Oxford University Press.
  • BALLİNGER, Stanley, (1959), The Idea of Social Progress through Education in the French Enlightenment Period: Helvétius and Condorcet. History of Education Journal, 10(1/4), 88-99.
  • BARRY, Brian, (2017), Sosyal Adalet Neden Önemlidir. Çeviren: Ebru Kılıç. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • BLOOM, Benjamin. S. (1976), Human Characteristics and School Learning. New York: McGraw-Hill Book Company.
  • BLOOM, Benjamin. S. (1985a), Developing Talent in Young People. New York: Ballantine Books
  • BLOOM, Benjamin. S. (1985b), Learning for Mastery. Perspectives on Instructional Time. Fisher, C. W. ve Berliner, D. C. (editors). New York: Longman içinde ss. 73-93.
  • BRİGHOUSE, Harry, et al.(2010), Educational Equality, Bloomsbury Publishing Plc. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ankara/detail.action?docID=601499.
  • CASEY, B. (2003), Brain plasticity, learning, and developmental disabilities. Ment. Retard. Dev. Disabil. Res. Rev., 9: 133-134. doi:10.1002/mrdd.10072
  • CASSİRER, E., Koelln, F., Pettegrove, J., & Gay, P. (1951), The Philosophy of the Enlightenment. Princeton; Oxford: Princeton University Press.
  • COHEN, G. A. (2006), Sosyalizm ve Fırsat Eşitliği. Michael Rosen ve Jonathan Wolff, Siyasal Düşünce. Sevda Çalışkan - Hamit Çalışkan. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları içinde.
  • CRİMMİNS, James E. (2011), Utilitarian Philosophy and Politics: Bentham’s Later Years, London: Continuum.
  • EAGLEMAN, D., & Tozar, Z. A. (2018), Beyin : Senin Hikayen. Domingo Yayınları.
  • FOX, Nathan. A., & RUTTER, Michael. (2010), Introduction to the special section on the effects of early experience on development. Child Development, 81(I): 23–27.https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2009.01379.x
  • GAY, Peter. (1995), The Enlightenment: An Interpretation - Volume II: The Science of Freedom, 1995. London: W. W. Norton.
  • GAZZANİGA, S. M. (Haziran,2005), The Ethical Brain, The New York Times.
  • GROSS; Richard. (2010), Psychology: The Science of Mind and Behaviour 6th Edition. London: Taylor & Francis.
  • GROSSMAN, M. (1926), The Philosophy of Helvétius, BUREU OF Publications, Teachers College, Columbia University,NYC
  • HELVETIUS, Claude Adrien, (1810a), De l’Esprit; or Essays on the Mind and its Several Faculties. Transl. To Which is Now Prefixed, a Life of Author.
  • HELVÉTİUS, Claude. Adrien. (1810b), De l’Homme. Eng. tr., 2 Vols. With life of author by William Mudford, Albion Press.
  • HOBBES, Thomas. (2007), Leviathan. Çeviren: Semih Lim. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • HUBEL D. H, Wiesel T. N. (2005), Brain and Visual Perception. The Story of a 25-Year Collaboration. Oxford: Oxford University Press.
  • JENCKS, Chris. (1972). Inequality : A Reassessment of the Effect of Family and Schooling in America. New York Basic Books.
  • JENCKS, Chris. (1988). Whom Must We Treat Equally for Educational Opportunity to be Equal? Ethics, 98(3), 518-533.
  • KANT, Immanuel. (2011), Observations on the Feeling of the Beautiful and Sublime and Other Writings. Translated by Paul Guyer and edited by Patrick Frierson and Paul Guyer. Cambridge: Cambridge University Press.
  • KILIÇ, Türker. (Kasım, 2016), Son Yılların Üç Önemli Bilimsel Devrimi ve Tırtıldan Kelebek Olma Okulu, Bilişim Dergisi, https://www.herkesebilimteknoloji.com/slider/son-yillarin-uc-onemli-bilimsel-devrimi-tirtildan-kelebek-olma-okulu
  • LOCKE, John (1989), Some Thoughts Concerning Education. Edited by John W. Yolton and Jean S. Yolton (Clarendon Edition of the Works of John Locke). Oxford: Oxford University Press.
  • LOCKE, John .(2000), İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Deneme, I.-II. Kitap. Çeviren: Meral Delikara Topçu. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • LOCKE, John. (1690). An essay concerning human understanding. Repr., J. Yolton. London: Dent and Sons, 1969.Volume 1.
  • LOCKE, John. (1999), Tabiat Kanunu Üzerine Denemeler. İsmail Çetin. İstanbul: Paradigma.
  • LOCKE, John. (2004), Eğitim Üzerine Düşünceler. Çeviren: Hakan Zengin. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. MARX, Karl, Engels, F. (2009), Kutsal Aile, Ankara (s.186)
  • MARX, Karl. ve Engels, F. (1969). Gotha ve Erfurt Programlarının Eleştirisi. Çeviren: M. Kabagil. Ankara: Sol Yayınları.
  • MEANEY, Michael J, and MOSHE Szyf, (2005)“Environmental programming of stress responses through DNA methylation: life at the interface between a dynamic environment and a fixed genome.Dialogues in clinical neuroscience Vol. VII,2: 103-23.
  • MEANEY, Michael. (2010), Epigenetics and the biological definition of gene·environment interactions. Child Development, 81, 41–79.
  • MEHRİNG, Franz (1962), Karl Marx: The Story of His Life. Translated by Edward Fitzgerald. The University of Michigan Press.
  • MİLER, Peter (Ocak, 2012), National Geographic “A thing or two about twins”
  • PASSMORE, John. (1973), Perfectibility of Man. Dictionary of the History of Ideas: Studies of Select Pivotal Ideas. Vol. III. Edited by Philip P. Wiener. New York: Charles Scribner’s Son içinde ss. 463-476.
  • PRINZ, Jesse. J. (2012), Beyond Human Nature: How culture and experience shape our lives. London: Allen Lane.
  • RAWLS, John, (1971), A Theory of Justice. Cambridge, Massachusetts: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • RAWLS, John, (2020). Hakkaniyet Olarak Adalet. Çeviren: Osman Baş. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques, (2009), Emile ya da Eğitim Üzerine. Çeviren: Yaşar Avunç. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques, (1997), Julie, or the New Heloise. The Collected Writings of Rousseau, volume VI. Translated by Philip Stewart and Jean Vache. Hanover and London: Dartmouth College Press.
  • RUTTER, Michael, (2010), Biological and Experiential Influences on Psychological Development. In D. Keating (Ed.), Nature and Nurture in Early Child Development (pp. 7-44). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511975394.002
  • SKİNNER, Burrhus Frederic, (1971), Beyond Freedom and Dignity. Middlesex: Penguin Books.
  • SMİTH, Adam., & Derin, H. (2006), Milletlerin Zenginliği. Ankara: Türkiye İş Bankası.
  • SMİTH, David Warner.. (1965), Helvétius: A Study in Persecution. Clarendon Press, Oxford.
  • SMİTH, David Warner, (1993), Helvétius and the Problems of Utilitarianism, Utilitas,5(2), 275-289. doi:10.1017/S095382080000580X
  • SUSKİND. Dana & SUSKIND. Beth., (2015), Otuz Milyon Kelime, çev. Dr. Esra Eret Orhan, Barış Satılmış, Buzdağı yayınevi (2018basım)
  • SWİFT, Adam (2006), Political Philosophy: A Beginners' Guide foy Students and Politicians. Cambridge: Polity Press.
  • SWOROWSKİ, Jeffrey,. (1995), The educational ideas of Claude Adrien Helvétius (a doctorate thesis in humanities program.)
  • SZYF, Moshe. McGowan, Patrick. Meaney, Michael. J. (2008), The Social Environment and the Epigenome.
  • TODES, Daniel. P. (2000), Ivan  Pavlov: Exploring the Animal Machine. New York: Oxford University Press.
  • WATSON, John. B. (1924), Behaviorism. New York: The People's Institute Pub. Co.
  • YAIR, Gad. (2007), Meritocracy. The Blackwell Encyclopedia of Sociology. Edited by George Ritzer. Oxford: Blackwell Publishing içinde ss. 2954-2958.
  • YOLTON, John W. (1993), A Locke Dictionary. Oxford: Blackwell.

Claude Adrien Helvétius and Educational Equality

Year 2020, , 153 - 174, 15.09.2020
https://doi.org/10.33692/avrasyad.709902

Abstract

This study aims to discuss one of the most radical egalitarian empiricists of the Enlightenment philosophers, Claude Adrien Helvetius' philosophy of education within the framework of the concept of equality in education. In the study, the fundamental principles of Helvétius, which he argued in his main works, De l 'Esprit (On the Soul) and De l' Homme (on Human), such as “everyone is born equal in terms of their learning capacities, all the faculties of the mind can be reduced to simple sensations, virtues and abilities are the outcomes of education and the notion of omnipotence of education”, are also discussed in relation to the concept of equality in education. Contrary to the nativists’ premise that no matter how hard we endeavour to equalize educational opportunities, it is impossible to equalize the outcomes of education due to the individual differences in innate capacity, Helvétius' idea of innate equality allows for the equality between individuals and attributes success and failure in education entirely to environmental conditions. Influenced by many of his contemporaries, primarily by Locke and Condillac and different from all his contemporaries, Helvétius is unique and completely egalitarian with regard to his philosophy of education. As the environmental inequality can be equated with social reforms and educational measures, the present study argues that all individuals may attain equal cognitive, affective and motor skills on the condition that their environment as well as educational settings are organized properly. In the study, recent studies corroborating Helvetius's radical empiricism have also been examined. In addition, the outcomes of Helvetius' view, which stands against the attempts to justify inequalities between individuals with reference to innate characteristics has been discussed.

Project Number

BİDEB-2211 /A Yurtiçi Doktora Programı

References

  • ALAN, Şule, (2019), Öğrenmede Dönüşüm; Zekâ Paradigmasının Düşüşü, Ya/da dergi. Sayı:1
  • ARİSTOTELES & ROSS, W. D. (1963), Aristoteles: De Anima. Oxford: Oxford University Press.
  • BALLİNGER, Stanley, (1959), The Idea of Social Progress through Education in the French Enlightenment Period: Helvétius and Condorcet. History of Education Journal, 10(1/4), 88-99.
  • BARRY, Brian, (2017), Sosyal Adalet Neden Önemlidir. Çeviren: Ebru Kılıç. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • BLOOM, Benjamin. S. (1976), Human Characteristics and School Learning. New York: McGraw-Hill Book Company.
  • BLOOM, Benjamin. S. (1985a), Developing Talent in Young People. New York: Ballantine Books
  • BLOOM, Benjamin. S. (1985b), Learning for Mastery. Perspectives on Instructional Time. Fisher, C. W. ve Berliner, D. C. (editors). New York: Longman içinde ss. 73-93.
  • BRİGHOUSE, Harry, et al.(2010), Educational Equality, Bloomsbury Publishing Plc. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ankara/detail.action?docID=601499.
  • CASEY, B. (2003), Brain plasticity, learning, and developmental disabilities. Ment. Retard. Dev. Disabil. Res. Rev., 9: 133-134. doi:10.1002/mrdd.10072
  • CASSİRER, E., Koelln, F., Pettegrove, J., & Gay, P. (1951), The Philosophy of the Enlightenment. Princeton; Oxford: Princeton University Press.
  • COHEN, G. A. (2006), Sosyalizm ve Fırsat Eşitliği. Michael Rosen ve Jonathan Wolff, Siyasal Düşünce. Sevda Çalışkan - Hamit Çalışkan. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları içinde.
  • CRİMMİNS, James E. (2011), Utilitarian Philosophy and Politics: Bentham’s Later Years, London: Continuum.
  • EAGLEMAN, D., & Tozar, Z. A. (2018), Beyin : Senin Hikayen. Domingo Yayınları.
  • FOX, Nathan. A., & RUTTER, Michael. (2010), Introduction to the special section on the effects of early experience on development. Child Development, 81(I): 23–27.https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2009.01379.x
  • GAY, Peter. (1995), The Enlightenment: An Interpretation - Volume II: The Science of Freedom, 1995. London: W. W. Norton.
  • GAZZANİGA, S. M. (Haziran,2005), The Ethical Brain, The New York Times.
  • GROSS; Richard. (2010), Psychology: The Science of Mind and Behaviour 6th Edition. London: Taylor & Francis.
  • GROSSMAN, M. (1926), The Philosophy of Helvétius, BUREU OF Publications, Teachers College, Columbia University,NYC
  • HELVETIUS, Claude Adrien, (1810a), De l’Esprit; or Essays on the Mind and its Several Faculties. Transl. To Which is Now Prefixed, a Life of Author.
  • HELVÉTİUS, Claude. Adrien. (1810b), De l’Homme. Eng. tr., 2 Vols. With life of author by William Mudford, Albion Press.
  • HOBBES, Thomas. (2007), Leviathan. Çeviren: Semih Lim. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • HUBEL D. H, Wiesel T. N. (2005), Brain and Visual Perception. The Story of a 25-Year Collaboration. Oxford: Oxford University Press.
  • JENCKS, Chris. (1972). Inequality : A Reassessment of the Effect of Family and Schooling in America. New York Basic Books.
  • JENCKS, Chris. (1988). Whom Must We Treat Equally for Educational Opportunity to be Equal? Ethics, 98(3), 518-533.
  • KANT, Immanuel. (2011), Observations on the Feeling of the Beautiful and Sublime and Other Writings. Translated by Paul Guyer and edited by Patrick Frierson and Paul Guyer. Cambridge: Cambridge University Press.
  • KILIÇ, Türker. (Kasım, 2016), Son Yılların Üç Önemli Bilimsel Devrimi ve Tırtıldan Kelebek Olma Okulu, Bilişim Dergisi, https://www.herkesebilimteknoloji.com/slider/son-yillarin-uc-onemli-bilimsel-devrimi-tirtildan-kelebek-olma-okulu
  • LOCKE, John (1989), Some Thoughts Concerning Education. Edited by John W. Yolton and Jean S. Yolton (Clarendon Edition of the Works of John Locke). Oxford: Oxford University Press.
  • LOCKE, John .(2000), İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Deneme, I.-II. Kitap. Çeviren: Meral Delikara Topçu. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • LOCKE, John. (1690). An essay concerning human understanding. Repr., J. Yolton. London: Dent and Sons, 1969.Volume 1.
  • LOCKE, John. (1999), Tabiat Kanunu Üzerine Denemeler. İsmail Çetin. İstanbul: Paradigma.
  • LOCKE, John. (2004), Eğitim Üzerine Düşünceler. Çeviren: Hakan Zengin. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. MARX, Karl, Engels, F. (2009), Kutsal Aile, Ankara (s.186)
  • MARX, Karl. ve Engels, F. (1969). Gotha ve Erfurt Programlarının Eleştirisi. Çeviren: M. Kabagil. Ankara: Sol Yayınları.
  • MEANEY, Michael J, and MOSHE Szyf, (2005)“Environmental programming of stress responses through DNA methylation: life at the interface between a dynamic environment and a fixed genome.Dialogues in clinical neuroscience Vol. VII,2: 103-23.
  • MEANEY, Michael. (2010), Epigenetics and the biological definition of gene·environment interactions. Child Development, 81, 41–79.
  • MEHRİNG, Franz (1962), Karl Marx: The Story of His Life. Translated by Edward Fitzgerald. The University of Michigan Press.
  • MİLER, Peter (Ocak, 2012), National Geographic “A thing or two about twins”
  • PASSMORE, John. (1973), Perfectibility of Man. Dictionary of the History of Ideas: Studies of Select Pivotal Ideas. Vol. III. Edited by Philip P. Wiener. New York: Charles Scribner’s Son içinde ss. 463-476.
  • PRINZ, Jesse. J. (2012), Beyond Human Nature: How culture and experience shape our lives. London: Allen Lane.
  • RAWLS, John, (1971), A Theory of Justice. Cambridge, Massachusetts: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • RAWLS, John, (2020). Hakkaniyet Olarak Adalet. Çeviren: Osman Baş. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques, (2009), Emile ya da Eğitim Üzerine. Çeviren: Yaşar Avunç. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques, (1997), Julie, or the New Heloise. The Collected Writings of Rousseau, volume VI. Translated by Philip Stewart and Jean Vache. Hanover and London: Dartmouth College Press.
  • RUTTER, Michael, (2010), Biological and Experiential Influences on Psychological Development. In D. Keating (Ed.), Nature and Nurture in Early Child Development (pp. 7-44). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511975394.002
  • SKİNNER, Burrhus Frederic, (1971), Beyond Freedom and Dignity. Middlesex: Penguin Books.
  • SMİTH, Adam., & Derin, H. (2006), Milletlerin Zenginliği. Ankara: Türkiye İş Bankası.
  • SMİTH, David Warner.. (1965), Helvétius: A Study in Persecution. Clarendon Press, Oxford.
  • SMİTH, David Warner, (1993), Helvétius and the Problems of Utilitarianism, Utilitas,5(2), 275-289. doi:10.1017/S095382080000580X
  • SUSKİND. Dana & SUSKIND. Beth., (2015), Otuz Milyon Kelime, çev. Dr. Esra Eret Orhan, Barış Satılmış, Buzdağı yayınevi (2018basım)
  • SWİFT, Adam (2006), Political Philosophy: A Beginners' Guide foy Students and Politicians. Cambridge: Polity Press.
  • SWOROWSKİ, Jeffrey,. (1995), The educational ideas of Claude Adrien Helvétius (a doctorate thesis in humanities program.)
  • SZYF, Moshe. McGowan, Patrick. Meaney, Michael. J. (2008), The Social Environment and the Epigenome.
  • TODES, Daniel. P. (2000), Ivan  Pavlov: Exploring the Animal Machine. New York: Oxford University Press.
  • WATSON, John. B. (1924), Behaviorism. New York: The People's Institute Pub. Co.
  • YAIR, Gad. (2007), Meritocracy. The Blackwell Encyclopedia of Sociology. Edited by George Ritzer. Oxford: Blackwell Publishing içinde ss. 2954-2958.
  • YOLTON, John W. (1993), A Locke Dictionary. Oxford: Blackwell.
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özge Cangökçe Koç 0000-0002-1673-3511

Hasan Ünder 0000-0003-4322-6221

Project Number BİDEB-2211 /A Yurtiçi Doktora Programı
Publication Date September 15, 2020
Submission Date March 27, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Cangökçe Koç, Ö., & Ünder, H. (2020). CLAUDE ADRIEN HELVÉTİUS VE EĞİTİMSEL EŞİTLİK. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(23), 153-174. https://doi.org/10.33692/avrasyad.709902

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası