Research Article
BibTex RIS Cite

BANKACILIK FAALİYETLERİNDE HİZMET KALİTESİ, DİNİ HASSASİYET İLE BİLİNİRLİLİĞİN ALGILANAN ŞEFFAFLIK VE GÜVENİRLİLİK ÜZERİNE ETKİSİ

Year 2019, Volume: 7 Issue: 20, 255 - 271, 20.12.2019
https://doi.org/10.33692/avrasyad.664284

Abstract

Bankacılık sektöründe pazarın büyümesiyle birlikte rekabet koşulları da zorlaşmıştır. Rekabetin artması sonucunda gelişim yönünde değişim hız kazanmıştır. Dünyada yaşanan bu gelişim yönündeki değişime ayak uydurmak isteyen bankalar da müşterilerine sundukları hizmet kalitesini sürekli iyileştirmek zorundadır. Değişim süreci içinde müşteriye sunulan hizmet kalitesinin artırılması ve çeşitlendirilmesi bankacılık sektörünün gelişmesine katkı sağlayacaktır. Katılım bankacılığının Türki Bankacılık sektöründeki hızlı artışı, hem kurumsal hem de bireysel müşterilere farklı finansal ürün sunmuştur. Türkiye’de katılım bankalarının gerek mevduat bankalarıyla rekabet etmesi, gerekse katılım bankacılığı uygulamalarının farkındalığının artırılması sağlanarak reel sektöre kaynak sağlaması önem taşımaktadır.Hizmet sektörü içinde önemli bir yeri olan bankaların her geçen gün sayıları artmaktadır. Bu artışla birlikte, bankalar arasındaki rekabet önemli boyutlara ulaşmıştır. Dünya ekonomisinde de yadsınamaz bir öneme sahip olan finans sektörünün aracısı olan bankalar, tüketici ile işletmeler arasında bir köprü görevini üstlenmektedir. Küreselleşen Dünya’da her geçen gün ilerleyen teknolojik alt yapı, bankacılık sektöründe de farklı işletme stratejilerini ve bunun beraberinde farklı tüketici profillerini ortaya koymuştur. Bu farklı tüketici profillerine finans sektörünün de farkı ürün ve hizmetlerle cevap vermesi gereklidir. Bu çalışmanın amacı; katılım bankaları ile mevduat bankalarını tercih eden tüketicilerde pazarlama faaliyetleri açısından ne gibi farklı tüketici davranışları olduğunu analiz etmektir. Çalışmada kantitatif araştırma tekniklerinden anket yolu ile veriler toplanarak SPSS Programında analiz edilmiştir. Mevduat ve Katılım banka müşterilerinin farklılıklarını ortaya koymaya çalışılan bu çalışma, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi akademik ve idari çalışanlarına uygulanmıştır

References

  • ALTAN, Mikail; Candoğan, Mehmet Ali (2014), “Bankaların Finansal Performanslarının Değerlendirilmesinde Geleneksel ve Gri İlişki Analizi: Katılım Bankalarında Karşılaştırılmalı Bir Uygulama”. Selçuk Üniversitesi İ.İ.B.F. Sosyal Bilimler Dergisi, C.XIV, S.27, s.374-396.
  • AKBULAK, Yavuz; Kavaklı, Emre; Tokmak, Ayça (2004),Kayıp Yıllar, Türkiye’de 1980’li Yıllardan Bu Yana Kamu Borçlanma Politikaları ve Bankacılık Sektörüne Etkileri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • BDDK (2017), www.bddk.org.tr, (Erişim: 18.12.2017).
  • ÇAKAR, Recep; Yıldırım, İsmail (2016), “Katılım Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma”, Global Business Research Congress, C.II, s.552-563.
  • ÇOBANKAYA, Fatma Tuba (2014), Katılım Bankalarının Türkiye’deki Farkındalık Düzeyinin Tespiti: Batı Akdeniz Bölgesinde Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • DEĞER, Şenay (1991), Türkiye’de İslam Bankacılığı-Özel Finans Kurumları: Teorisi Kuruluşu İşleyişi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Marmara Üniversitesi, Bankacılık ve Sigortacılık Enstitüsü.
  • ER, Bünyamin ve Uysal, Mustafa (2012), “Türkiye'deki Ticari Bankalar ve Katılım Bankalarının Karşılaştırmalı Etkinlik Analizi: 2005-2010 Dönemi Değerlendirmesi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C. XXVI, S.3-4, s.365-387.
  • GENÇTÜRK, Mehmet; Çobankaya, Fatma Tuba (2015), “Katılım Bankalarının Batı Akdeniz Bölgesindeki Farkındalık Düzeyinin Tespiti”, Bankacılar Dergisi, S.93, s.82- 105.
  • GÜRDOĞAN, Nazif (1995), “ÖFK’ların Doğuşu, Gelişimi ve Türkiye’de Yasal Statüleri”. İstanbul: Yayımlanmış Seminer Notları.
  • KAYTANCI, Bengül Gülümser; Ergeç, Etem Hakan; Toprak, Metin (2013), “Katılım Bankası Müşterilerinde Bankacılık Ürün ve Hizmetlerine Yönelik Memnuniyet: Türkiye Örneği”,International Conference on Eurasian Economies, Beykent University, Ankara, s.801-811.
  • KHATTAK, Naveed Azeem; Ur Rehman, Kashif (2010), “Customer satisfaction and awareness of Islamic banking system in Pakistan”, African Journal of Business Management, C.IV, S.5, s.662–671.
  • KOÇYİĞİT, M. Murat. (2013), “Mevduat Bankalarının Etkinliği ve Hisse Senedi Getirileri Arasındaki İlişkiler”. Muhasebe ve Finansman Dergisi, S.LVII, 73-88.
  • METAVA, Saad A.; Almossawi, Mohammed (1998), “Banking Behaviour of Islamic Bank Customers: Perspectives and Implications”. International Journal of Bank Marketing, C.XVI, S.7, s.299-313.
  • ONUR, Vedad (1965),Bankacılık Hukuku (Hukuki Bünyeleri İtibariyle Banka Muameleleri). Ankara: Kardeş Matbaası.
  • ÖNER, Y. (1995), Faizsiz Kazanç Sistemi Kâr Garantisi Vermez. Ticaret Gazetesi Eki.
  • ÖZDEMİR, Yaprak.; Şahin Tekin, Sinem Tuğba; Esin, A. Alptekin (2015), Çözümlü Örneklerle Örnekleme Yöntemlerine Giriş. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • ÖZGÜR, Ersan (2007),Katılım Bankalarının Finansal Etkinliği ve Mevduat Bankaları ile Rekabet Edebilirliği (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Afyonkarahisar: Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÖZSOY, M. Şerafettin (2012),Sağlam Bankacılık Modeli ile Katılım Bankacılığına Giriş. İstanbul: Kuveyt Türk Katılım Bankası AŞ.
  • ÖZSOY, İsmail; Görmez, Birol; Mekik, Seden (2013), “Türkiye’de Katılım Bankalarının Tercih Edilme Sebepleri: Ampirik Bir Tetkik”. Yönetim ve Ekonomi, C.XX, S.1, s.187- 206.
  • ÖZULUCAN, Abitter; Deran, Ali (2009), “Katılım Bankacılığı İle Geleneksel Bankaların Bankacılık Hizmetleri ve Muhasebe Uygulamaları Açısından Karşılaştırılması”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.VI, S.11, s.85-108.
  • RAMADAN, Zeyad Saleem (2013), “Jordanian Criteria for Islamic Banks Selection: Evidence From The Jordanian Banking Sector”. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, C.III, S.3, s.139–145.
  • RODOPLU, B. Cemal (1997), “Dünyada Faizsiz Bankacılık”,Bereket Dergisi, S.I, Ekim.
  • SAKARYA, Burçhan; Kaya, Yasemin (2013), “Katılım Bankaları Mevduat Bankalarından Farklı mı Çalışıyor”, Ekonomik Yaklaşım, s.1-19.
  • SİPAHİ, Beril; Yurtkoru, E. Serra; Çinko, Murat (2010), Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • TAKAN, Mehmet (2001), Bankacılık Teori Uygulama ve Yönetim. Adana: Nobel Kitabevi.
  • TOLON, Metehan (2004), “Ticari Bankalarda Pazarlama Stratejilerinin Uygulanması ve Türkiye’ deki Ticari Bankalar Üzerine Bir Araştırma”. Verimlilik Dergisi, S.IV, s.63-88.
  • TOROMAN, Cengiz; Ata, H. Ali; Buğan, Mehmet Fatih (2015), “İslami Bankacılık Faaliyetlerine Yönelik Müşteri Algısı Üzerine Bir Araştırma”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, C.IV, S.14, s.761-779.
  • UÇAR, Mustafa (1993), Türkiye’de- Dünyada Faizsiz Bankacılık ve Hesap Sistemleri. İstanbul: Fey Vakfı Yayınları.
  • USTAOĞLU, Didar (2014), Türkiye’de Katılım Bankacılığı Sektördeki Yeri ve Önemi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • YAMANE, Taro (1973), Statistics: An Introductory Analysis. New York: Harper & Row.
  • YILDIRIM, İsmail; Çakar, Recep (2016),Katılım Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma.In Global Business Research Congress (GBRC), İstanbul, Türkiye, C.II, s. 552-563. 5411 Sayılı Bankacılık Kanunu.
Year 2019, Volume: 7 Issue: 20, 255 - 271, 20.12.2019
https://doi.org/10.33692/avrasyad.664284

Abstract

References

  • ALTAN, Mikail; Candoğan, Mehmet Ali (2014), “Bankaların Finansal Performanslarının Değerlendirilmesinde Geleneksel ve Gri İlişki Analizi: Katılım Bankalarında Karşılaştırılmalı Bir Uygulama”. Selçuk Üniversitesi İ.İ.B.F. Sosyal Bilimler Dergisi, C.XIV, S.27, s.374-396.
  • AKBULAK, Yavuz; Kavaklı, Emre; Tokmak, Ayça (2004),Kayıp Yıllar, Türkiye’de 1980’li Yıllardan Bu Yana Kamu Borçlanma Politikaları ve Bankacılık Sektörüne Etkileri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • BDDK (2017), www.bddk.org.tr, (Erişim: 18.12.2017).
  • ÇAKAR, Recep; Yıldırım, İsmail (2016), “Katılım Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma”, Global Business Research Congress, C.II, s.552-563.
  • ÇOBANKAYA, Fatma Tuba (2014), Katılım Bankalarının Türkiye’deki Farkındalık Düzeyinin Tespiti: Batı Akdeniz Bölgesinde Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • DEĞER, Şenay (1991), Türkiye’de İslam Bankacılığı-Özel Finans Kurumları: Teorisi Kuruluşu İşleyişi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Marmara Üniversitesi, Bankacılık ve Sigortacılık Enstitüsü.
  • ER, Bünyamin ve Uysal, Mustafa (2012), “Türkiye'deki Ticari Bankalar ve Katılım Bankalarının Karşılaştırmalı Etkinlik Analizi: 2005-2010 Dönemi Değerlendirmesi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C. XXVI, S.3-4, s.365-387.
  • GENÇTÜRK, Mehmet; Çobankaya, Fatma Tuba (2015), “Katılım Bankalarının Batı Akdeniz Bölgesindeki Farkındalık Düzeyinin Tespiti”, Bankacılar Dergisi, S.93, s.82- 105.
  • GÜRDOĞAN, Nazif (1995), “ÖFK’ların Doğuşu, Gelişimi ve Türkiye’de Yasal Statüleri”. İstanbul: Yayımlanmış Seminer Notları.
  • KAYTANCI, Bengül Gülümser; Ergeç, Etem Hakan; Toprak, Metin (2013), “Katılım Bankası Müşterilerinde Bankacılık Ürün ve Hizmetlerine Yönelik Memnuniyet: Türkiye Örneği”,International Conference on Eurasian Economies, Beykent University, Ankara, s.801-811.
  • KHATTAK, Naveed Azeem; Ur Rehman, Kashif (2010), “Customer satisfaction and awareness of Islamic banking system in Pakistan”, African Journal of Business Management, C.IV, S.5, s.662–671.
  • KOÇYİĞİT, M. Murat. (2013), “Mevduat Bankalarının Etkinliği ve Hisse Senedi Getirileri Arasındaki İlişkiler”. Muhasebe ve Finansman Dergisi, S.LVII, 73-88.
  • METAVA, Saad A.; Almossawi, Mohammed (1998), “Banking Behaviour of Islamic Bank Customers: Perspectives and Implications”. International Journal of Bank Marketing, C.XVI, S.7, s.299-313.
  • ONUR, Vedad (1965),Bankacılık Hukuku (Hukuki Bünyeleri İtibariyle Banka Muameleleri). Ankara: Kardeş Matbaası.
  • ÖNER, Y. (1995), Faizsiz Kazanç Sistemi Kâr Garantisi Vermez. Ticaret Gazetesi Eki.
  • ÖZDEMİR, Yaprak.; Şahin Tekin, Sinem Tuğba; Esin, A. Alptekin (2015), Çözümlü Örneklerle Örnekleme Yöntemlerine Giriş. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • ÖZGÜR, Ersan (2007),Katılım Bankalarının Finansal Etkinliği ve Mevduat Bankaları ile Rekabet Edebilirliği (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Afyonkarahisar: Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÖZSOY, M. Şerafettin (2012),Sağlam Bankacılık Modeli ile Katılım Bankacılığına Giriş. İstanbul: Kuveyt Türk Katılım Bankası AŞ.
  • ÖZSOY, İsmail; Görmez, Birol; Mekik, Seden (2013), “Türkiye’de Katılım Bankalarının Tercih Edilme Sebepleri: Ampirik Bir Tetkik”. Yönetim ve Ekonomi, C.XX, S.1, s.187- 206.
  • ÖZULUCAN, Abitter; Deran, Ali (2009), “Katılım Bankacılığı İle Geleneksel Bankaların Bankacılık Hizmetleri ve Muhasebe Uygulamaları Açısından Karşılaştırılması”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.VI, S.11, s.85-108.
  • RAMADAN, Zeyad Saleem (2013), “Jordanian Criteria for Islamic Banks Selection: Evidence From The Jordanian Banking Sector”. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, C.III, S.3, s.139–145.
  • RODOPLU, B. Cemal (1997), “Dünyada Faizsiz Bankacılık”,Bereket Dergisi, S.I, Ekim.
  • SAKARYA, Burçhan; Kaya, Yasemin (2013), “Katılım Bankaları Mevduat Bankalarından Farklı mı Çalışıyor”, Ekonomik Yaklaşım, s.1-19.
  • SİPAHİ, Beril; Yurtkoru, E. Serra; Çinko, Murat (2010), Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • TAKAN, Mehmet (2001), Bankacılık Teori Uygulama ve Yönetim. Adana: Nobel Kitabevi.
  • TOLON, Metehan (2004), “Ticari Bankalarda Pazarlama Stratejilerinin Uygulanması ve Türkiye’ deki Ticari Bankalar Üzerine Bir Araştırma”. Verimlilik Dergisi, S.IV, s.63-88.
  • TOROMAN, Cengiz; Ata, H. Ali; Buğan, Mehmet Fatih (2015), “İslami Bankacılık Faaliyetlerine Yönelik Müşteri Algısı Üzerine Bir Araştırma”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, C.IV, S.14, s.761-779.
  • UÇAR, Mustafa (1993), Türkiye’de- Dünyada Faizsiz Bankacılık ve Hesap Sistemleri. İstanbul: Fey Vakfı Yayınları.
  • USTAOĞLU, Didar (2014), Türkiye’de Katılım Bankacılığı Sektördeki Yeri ve Önemi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • YAMANE, Taro (1973), Statistics: An Introductory Analysis. New York: Harper & Row.
  • YILDIRIM, İsmail; Çakar, Recep (2016),Katılım Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma.In Global Business Research Congress (GBRC), İstanbul, Türkiye, C.II, s. 552-563. 5411 Sayılı Bankacılık Kanunu.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Güzide Öncü Eroğlu Pektaş This is me 0000-0001-9685-5334

Fatma Temelli 0000-0001-7436-5289

Publication Date December 20, 2019
Submission Date April 19, 19
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 20

Cite

APA Eroğlu Pektaş, G. Ö., & Temelli, F. (2019). BANKACILIK FAALİYETLERİNDE HİZMET KALİTESİ, DİNİ HASSASİYET İLE BİLİNİRLİLİĞİN ALGILANAN ŞEFFAFLIK VE GÜVENİRLİLİK ÜZERİNE ETKİSİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(20), 255-271. https://doi.org/10.33692/avrasyad.664284

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası