LİBERAL VE ELEŞTİREL PARADİGMANIN REKLAMA BAKIŞ AÇISI: REKLAMDA ÖZNE OLARAK KADIN
Year 2020,
Volume: 8 Issue: 22, 333 - 348, 15.06.2020
Volkan Yavuz
,
Merve Gençyürek Erdoğan
Abstract
Reklamlar,
toplumda bulundukları döneme ait kültür değişimlerine yanıt olarak bir
toplumsal metin konumundadırlar. Reklam
metinleri kültürel modellerimizin ve toplumsal etkileşimlerimizin sembolleri
ile oluşturulmaktadır. Reklamların birçoğunda öncelikle göstergeler
ilişkilendirilmekte, daha sonra reklamın oluşturmak istediği anlam ortaya
çıkmaktadır. Göstergelerde bulunan anlamlar, göstergenin ve bireyin içinde var
olduğu ideolojiden üretilmektedir. Çalışma kapsamında ilk olarak geleneksel
reklam tanımlarına yer verilmiş ve kitle iletişim araştırmaları alanında
liberal çoğulcu eksende olan ilk çalışmaların ışığında reklam tanımları
incelenmiştir. Daha sonra Marksist kökenli iletişim araştırmaları olarak
bilinen eleştirel paradigmanın reklama bakış açısı anlatılmış ve reklam-kültür
ilişkisi üzerinden yapılan tespitlere yer verilmiştir. Reklam metinlerinde
kullanılan göstergeleri ve “kadın’ın reklamda nasıl kullanıldığı ile ilgili
değerlendirmeler ise; nitel bir araştırma yöntemi olan “göstergebilimsel çözümleme”
temel alınarak açıklanmaya çalışılmıştır.
References
- Atiker, E. (1998). Modernizm ve kitle toplumu, Vadi, AnkaraBonnange, C. Ve Thomas, C. (1987). Don Juan ou Pavlov Essai sur la communication publicitaire. Editions du Seuil, ParisÇağan, K. (2003). Popüler kültür ve sanat, Ankara, Altınküre YayınlarıDağtaş, B. (2008). Medya ve reklam, A.Ü. Açıköğretim Fakültesi Yayını 2833 (1791): 4-8, http://eogrenme.anadolu.edu.tr/eKitap/mei210u.pdfGray,J. (1997). Reklam yasakları ve ifade özgürlüğü, çev. Ataç Ünlü, Ankara, Liberal Düşünce Topluluğu Yayınları.Gülsoy, T. (1999). Reklam terimleri ve kavramları sözlüğü, İstanbulGüngör, N. (2011). İletişim kuramlar yaklaşımlar, Ankara, Siyasal Kitabevi.Hall, S. (1999). Kültür, “medya ve ideolojik etki”, Medya, İktidar, İdeoloji, Ark, AnkaraHall, S. (1993). “Encoding-decoding", the cultural studies reader, London, Routledge.İrfan E. (2002). İletişimi anlamak, Ankara, Erk, s, 105.Marcuse, H. (1975). Tek boyutlu insan (Çev. A. Timuçin, T. Tunçdoğan). İstanbulMcchesney, R. (1998). “The political economy of global communication”. ı̇çinde capitalism and the ınformation age: Political economy of global communication revolution. Edt. R. McChesney, E. M. Wood, J. B. Foster. New York, Monthly Review Press: 1-26. Mutlu, E. (1998). İletişim sözlüğü, 3. Basım, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları.Parsa, S., Parsa, A. (2002). Göstergebilim çözümlemeleri, İzmir, Ege Üniversitesi Basımevi.Saussure, F. (2001). Genel dilibilim dersleri, İstanbul, Multilingual.Schıller, H. (1993). Zihin yönlendirenler. Çev. C. Cerit, İstanbul, Pınar Yayınları. Sholle, D. (1994). Eleştirel çalışmalar: ideoloji teorisinden iktidar/ bilgiye, (derl.) M.Küçük, Medya, İktidar, İdeoloji. Ark, Ankara
Year 2020,
Volume: 8 Issue: 22, 333 - 348, 15.06.2020
Volkan Yavuz
,
Merve Gençyürek Erdoğan
References
- Atiker, E. (1998). Modernizm ve kitle toplumu, Vadi, AnkaraBonnange, C. Ve Thomas, C. (1987). Don Juan ou Pavlov Essai sur la communication publicitaire. Editions du Seuil, ParisÇağan, K. (2003). Popüler kültür ve sanat, Ankara, Altınküre YayınlarıDağtaş, B. (2008). Medya ve reklam, A.Ü. Açıköğretim Fakültesi Yayını 2833 (1791): 4-8, http://eogrenme.anadolu.edu.tr/eKitap/mei210u.pdfGray,J. (1997). Reklam yasakları ve ifade özgürlüğü, çev. Ataç Ünlü, Ankara, Liberal Düşünce Topluluğu Yayınları.Gülsoy, T. (1999). Reklam terimleri ve kavramları sözlüğü, İstanbulGüngör, N. (2011). İletişim kuramlar yaklaşımlar, Ankara, Siyasal Kitabevi.Hall, S. (1999). Kültür, “medya ve ideolojik etki”, Medya, İktidar, İdeoloji, Ark, AnkaraHall, S. (1993). “Encoding-decoding", the cultural studies reader, London, Routledge.İrfan E. (2002). İletişimi anlamak, Ankara, Erk, s, 105.Marcuse, H. (1975). Tek boyutlu insan (Çev. A. Timuçin, T. Tunçdoğan). İstanbulMcchesney, R. (1998). “The political economy of global communication”. ı̇çinde capitalism and the ınformation age: Political economy of global communication revolution. Edt. R. McChesney, E. M. Wood, J. B. Foster. New York, Monthly Review Press: 1-26. Mutlu, E. (1998). İletişim sözlüğü, 3. Basım, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları.Parsa, S., Parsa, A. (2002). Göstergebilim çözümlemeleri, İzmir, Ege Üniversitesi Basımevi.Saussure, F. (2001). Genel dilibilim dersleri, İstanbul, Multilingual.Schıller, H. (1993). Zihin yönlendirenler. Çev. C. Cerit, İstanbul, Pınar Yayınları. Sholle, D. (1994). Eleştirel çalışmalar: ideoloji teorisinden iktidar/ bilgiye, (derl.) M.Küçük, Medya, İktidar, İdeoloji. Ark, Ankara