Sosyobilimsel yapıdaki gerçek yaşam problemleri barındırdıkları bilimsel yönü, etkiledikleri çevre ve toplum yapısı itibariyle çok yönlü düşünülmesi ve tartışılması gereken konulardır. Gerçek yaşam bilgileriyle deneyim kazanan bireyler edindikleri bilgileri günlük hayatta karşılaşabilecekleri sorunlara daha rahat uyarlayabilirler. Bilimsel bilginin yapılandırılması ve zihinsel faaliyetlerin geliştirilmesinde argümantasyon (bilimsel tartışma) süreci son dönem eğitim çalışmalarında ön plana çıkmaktadır. Bu süreç başkalarınca ortaya atılan veya savunulan iddiaların sorgulaması ile başlar ve öğrencilerin kendi argümanlarını geliştirmeleri, onu savunmaları ve karşı iddiaları çürütmeleri ile devam eder. Bu bağlamda çalışmanın amacı fen bilimleri derslerinde sosyobilimsel konuların argümantasyon süreci kullanılarak öğrencilere sunulmasının önemi araştırılmıştır. Argüman sürecinin özelliği bireylerin karşılaştıkları durumlara yönelik argümanları destekleme ya da çürütme eğilimi içerisinde olmalarıdır. Böylece argümanlar üretme sürecinde sosyobilimsel durum değerlendirilir, incelenir ve karşılaşılan problemler başkasının bakış açısından eleştirel gözle görülebilir. Sosyobilimsel konularda var olan ikilemli yapının argümantasyon süreci ile tartışılması öğrencileri aktif düşünmeye yöneltecek, öğrenciler olayları yorumlayacak, argüman geliştirecek ve uygulamaya dönük fikirler üretecektir. Bu noktadan bakıldığında ilkokuldan öğretmen eğitimine kadar fen bilimleri derslerinde sosyobilimsel konuların argümantasyon süreci kullanılarak öğrencilere sunulması fen okuryazarı birey yetiştirmeye katkı sağlayacaktır.
Real life problems in the socio-scientific structure are the issues that need to be considered and discussed from different perspectives in terms of their scientific aspect, the environment and the social structure that they affect. Individuals who gain experience with real-life knowledge can better adapt their knowledge to the problems they may encounter in daily life. The process of argumentation (scientific discussion) in the structuring of scientific knowledge and development of mental activities comes to the forefront in recent educational studies. This process begins with questioning of the claims made or defended by others and continues with the students' developing their own arguments, defending them and refuting counter claims. In this context, as the main aim of the study, the importance of presenting socio-scientific subjects to the students by utilizing argumentation process in science courses was investigated. The characteristic of the argumentation process is that individuals tend to support or refute arguments regarding the situations they are faced with. Thus, in the process of producing arguments, the socio-scientific situation is evaluated, examined and the problems encountered can be seen critically from someone else's point of view. Discussion of the dichotomous structure, inherent in socio-scientific topics, together with argumentation process will lead students to think actively, and they will interpret the events, develop arguments and produce applicable ideas.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2020 |
Submission Date | September 14, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 23 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası