Abstract
Görünür tüketim ürünlerinden biri olan giyim, bireyin kim veya kimlerden olduğuna
işaret eder. Bu işaret zamana ve kültüre göre değişiklik gösterir. Giyimde yaşanan değişim,
sosyal değişimin göstergelerinden biridir. Zaman içerisinde toplumların giyinme tarzlarında
değişimlerin yaşandığı gerçeği, sosyal değişmenin giyime yansıdığını göstermektedir.
Sosyolojik perspektifle modaya bakıldığında sosyal değişme ve giyim arasındaki ilişki açık bir
şekilde görülebilmektedir. Bu konuda Simmel’in ve Veblen’in düşüncelerinde görüldüğü üzere
toplumun alt sınıfındaki kesiminin üst sınıfın giysilerini takip ve taklit ettiği, buna bağlı olarak
giyimlerinin değiştiği anlaşılmaktadır. Böylelikle alt kesim gruplarla benzer şekilde giyinmek
istemeyen üst kesim grupları giyim tarzlarını değiştirme yoluna gitmektedir. Bireysel bağlamda
ekonomik göstergeleri değişen kadınlar, giyim üzerinden bu değişimleri yansıtmaktadır. Moda,
görsellik ve reklam göreceli olarak kadınların giyim alışkanlıklarını etkilemektedir. Bu bağlamda
kadınların ekonomik açıdan yaşadıkları değişimi dış görünüşlerine yansıtmaları dikkatten
kaçmamaktadır. Nitel bir araştırma olarak hazırlanan çalışma özelinde, yarı yapılandırılmış
görüşme formu ile çalışma hayatına başlayan 20 kadın ile görüşülmüştür. Yapılan bu çalışmada
kadınların statülerinde yaşanan değişimlerin, dış görünüş ve giyimleri üzerindeki etkileri ortaya
konulmuştur. Genel olarak kadınların, çalışma hayatına başlamasıyla giyim tercihlerinde ve
giyime yönelik tüketimlerinde değişimler yaşanmaktadır. Ekonomik ve sosyal durumunun
değişikliği giyime yansıyarak giyim tüketimi artmaktadır. Giyim alışverişlerinde fiyata
bakılmadığı, beğeni ve tarza göre kıyafetler seçildiği anlaşılmaktadır. Kadınların giyim tercihleri
ve giyimdeki tüketim alışkanlıkları bulunduğu ekonomik ve sosyal konumları ile yakından
ilişkilidir.