Kırgız öğrenciler, Türkiye Türkçesini öğrenirken dil öğrenme süreçlerinde çeşitli motivasyon kaynaklarına ihtiyaç duyabilmektedirler. Bu motivasyon kaynakları, öğrencilerin sözcük öğrenme sürecine olan ilgilerini şekillendirmektedir. Bu araştırmanın amacı Kırgız öğrencilerin Türkiye Türkçesi öğrenirken sözcük öğrenme süreçlerinde sahip oldukları motivasyonları incelemektir. Bu doğrultuda araştırmada öğrencilerin dil öğreniminde sözcük hazinelerini ve motivasyonlarını etkileyen faktörler ele alınarak analiz edilmektedir. Araştırma, sözcük öğrenme motivasyonlarının dil becerilerinin gelişimine nasıl katkı sağladığını anlamayı da hedeflemektedir. Bu çerçevede araştırma durum çalışması ile desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını 2024-2025 öğretim yılı güz döneminde Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunda öğrenim görmekte olan 28 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Genç Ersoy ve Belet Boyacı tarafından geliştirilen “Sözcük Öğrenme Motivasyonu Ölçeği (SÖMÖ)” kullanılmıştır. Bu kapsamda araştırmada veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Bu araştırmada elde edilen bulgular, Kırgız öğrencilerin Türkiye Türkçesinde sözcük öğrenme süreçlerinde sosyal çevre, akademik başarı ve bireysel gelişim gibi faktörlerin motivasyon üzerinde belirleyici bir rol oynadığını ortaya koymuştur. Özellikle öğrencilerin arkadaşlarının sözcük öğrenmeye yönelik tutumlarından etkilendiği ve genel olarak başarıya ulaşma hedeflerinin sözcük öğrenme motivasyonlarını artırdığı gözlemlenmiştir. Bununla beraber araştırma bulguları, öğrencilerin kendilerini daha iyi ifade edebilmek ve dil becerilerini geliştirmek için sözcük öğrenmeye yönelik güçlü bir istek duyduklarını göstermektedir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, hedef kitleye yönelik materyal geliştirilirken sosyal ilişkilerin öneminin göz önünde bulundurulması gerektiğini vurgulamaktadır.
Dil Öğretimi Kırgızlara Türkiye Türkçesi Öğretimi Motivasyon Sözcük Öğrenimi Sözcük Öğretimi
While learning Turkish, Kyrgyz students may need various sources of motivation in their language learning process. These motivational sources shape students' interest in the vocabulary learning process. The aim of this study is to examine the motivations of Kyrgyz students in their vocabulary learning process while learning Turkish. In this respect, the factors affecting students' vocabulary and motivation in language learning are discussed and analysed. The research also aims to understand how motivations for vocabulary learning contribute to the development of language skills. In this context, the research was designed as a case study. The participants of the study consisted of 28 students studying at Kyrgyzstan-Türkiye Manas University School of Foreign Languages in the autumn term of 2024-2025 academic year. The “Vocabulary Learning Motivation Scale (VLMS)” developed by Genç Ersoy and Belet Boyacı was used to collect the data. The data were analysed and interpreted using content analysis method. According to the findings of this study, factors such as social environment, academic achievement and individual development play a determining role on motivation in Kyrgyz students’ vocabulary learning process in Turkish. In particular, it was observed that students were influenced by the attitudes of their friends towards vocabulary learning and their goals of achieving success in general increased their motivation to learn vocabulary. In addition, the findings of the study demonstrate that students have a strong desire to learn vocabulary in order to express themselves better and to improve their language skills. Based on the results obtained from the research, it emphasizes the importance of social relations when developing materials for the target audience.
Motivation Language Teaching Teaching Türkiye Turkish To Kyrgyz Vocabulary Learning Vocabulary Teaching
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Modern Turkic Languages and Literatures (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 12, 2025 |
Publication Date | March 25, 2025 |
Submission Date | November 1, 2024 |
Acceptance Date | January 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 42 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası