Çocuk edebiyatı, çocuklara sadece edebi bir zevk sunmayı değil, aynı zamanda onların duygu ve düşünce yönetiminde daha yetkin bireyler olarak yetişmelerine katkıda bulunmayı amaçlar. Bu tür eserlerde, çocukların ilgisini çekmek için genellikle merak, macera ve keşif gibi temalara yer verilir. Çocuklar, dünyayı bir oyun alanı olarak görme eğiliminde olduklarından, bu temaları barındıran metinlere büyük bir ilgiyle yaklaşır ve metinleri adeta bir bilmece gibi çözmeye çalışırlar.
Bu bağlamda, tarihî ve mitolojik unsurlar çocuk edebiyatında önemli bir yere sahiptir. Hem oyun hem de keşif ögelerini bir arada sunan bu içerikler, çocukların hayal gücünü geliştirmekle kalmaz, onlara dünyaya daha geniş bir perspektiften bakma fırsatı da sunar. Yazarlar, anlatılarını zenginleştirmek için mitolojiden, tarihten, masallardan ve farklı kültürel kaynaklardan faydalanır. Bu kaynaklar, çocukların dikkatini çekerek onların tarihe ve kültüre olan ilgisini artırmayı hedefler.
Bu çalışmanın amacı, Delal Arya’nın Pera Günlükleri serisinde İstanbul’un tarihi ve kültürel kaynaklarını kullanarak oluşturduğu mitolojik ögelerin çocuk edebiyatında nasıl yer aldığını incelemek ve bu ögelerin çocukların kültürel gelişimine katkılarını değerlendirmektir. Bu değerlendirme sırasında Pera Günlükleri serisinin, tarihi ve mitolojik bağlantıları belirlenmiş ve bu bağlamda çocukların merak duygusu ile kültürel gelişimleri arasındaki ilişki analiz edilmiştir.
Bu çalışmanın konusu TÜBİTAK 2209-A tarafından desteklenen projenin çıktılarından seçilmiştir.
TÜBİTAK
1919B012307127
Bu makale Doç. Dr. Koray Üstün'ün danışmanlığında; TÜBİTAK 2209-A kapsamında desteklenen ''Çocuk Edebiyatında Tarih ve Mitolojinin Yeniden Tasarımı: Delal Arya’nın Eserleri'' adlı projenin verileriyle üretilmiştir. Değerli danışmanım Doç. Dr. Koray Üstün'e teşekkür ederim.
Children's literature aims not only to provide children with literary pleasure, but also to contribute to their growth as individuals who are more competent in the management of emotions and thoughts. In such works, themes such as curiosity, adventure and discovery are usually included to attract children's attention. Since children tend to see the world as a playground, they approach texts containing these themes with great interest and try to solve them like a riddle.
In this context, historical and mythological elements have an important place in children's literature. These contents, which offer both play and discovery elements, not only develop children's imagination, but also offer them the opportunity to look at the world from a wider perspective. Authors make use of mythology, history, fairy tales and other cultural sources to enrich their narratives. These sources aim to attract children's attention and increase their interest in history and culture.
The aim of this study is to examine how the mythological elements created by Delal Arya in the Pera Diaries series by using Istanbul's historical and cultural resources are included in children's literature and to evaluate the contribution of these elements to children's cultural development. During this evaluation, the Pera Diaries series, history and mythology connections were identified and the relationship between children's sense of curiosity and cultural development was analyzed.
1919B012307127
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literature Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 1919B012307127 |
Early Pub Date | March 12, 2025 |
Publication Date | March 25, 2025 |
Submission Date | January 11, 2025 |
Acceptance Date | February 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 42 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası