Objective: This study aims to evaluate the perspectives of preclinical dentistry students (1st, 2nd and 3rd year) towards disabled individuals before starting their clinical internship training.
Methods: Our study was planned on 217 preclinical dentistry students studying at a dentistry faculty in Turkey. Survey form: It consists of 46 questions in total, including 6 questions that introduce students and 40 questions that constitute the Attitude Scale towards People Affected by Disabilities. The questions were directed to students in the Fall semester of the 2023-2024 academic year. For the analysis of the study; Power analysis, Frequency analysis, Normality test (Shapiro-Wilk), Independent T test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA) and Tukey test were used. The significance level was accepted as α=0.05.
Results: 179 students; 111 females and 68 males participated in the study. The participation rate was found to be 82.49%. With the perspectives of preclinical dentistry students towards disabled individuals; there wasn’t significant difference in terms of their gender (p>0.05), education level (p>0.05), attendance at any training/seminar on disabled individuals (p>0.05), presence of a disabled individual among their acquaintances (p>0.05) and living in the same house with a disabled individual (p>0.05). However, a statistical difference was detected in terms of the frequency of meeting with disabled individuals (p<0.01).
Conclusion: It was determined that students generally had a positive attitude towards disabled individuals. We think that it would be beneficial to conduct this research in the future by reaching a larger number of preclinical dentistry students with the participation of different dental faculties.
Amaç: Bu çalışma, preklinik diş hekimliği öğrencilerinin (1., 2. ve 3. sınıf) klinik staj eğitimlerine başlamadan önce engelli bireylere yönelik bakış açılarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Çalışmamız, Türkiye’deki bir diş hekimliği fakültesinde öğrenim görmekte olan 217 preklinik diş hekimliği öğrencisi üzerinde planlandı. Anket formu; öğrencileri tanıtıcı 6 soru ve Yetersizlikten Etkilenmiş Kişilere Yönelik Tutum Ölçeği’ni oluşturan 40 soru olmak üzere toplamda 46 sorudan meydana gelmektedir. Sorular, 2023-2024 eğitim öğretim yılı Güz döneminde öğrencilere yönlendirildi. Çalışmanın analizi için; Güç (Power) analizi, Frekans analizi, Normallik testi (Shapiro-Wilk), Bağımsız T testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Tukey testi kullanıldı. Anlamlılık düzeyi α=0,05 olarak kabul edildi.
Bulgular: Çalışmaya, 111’i kadın ve 68’i erkek olmak üzere 179 öğrenci katıldı. Katılım oranı %82,49 olarak bulundu. Preklinik diş hekimliği öğrencilerinin engelli bireylere yönelik bakış açıları ile; cinsiyetleri (p>0,05), eğitim düzeyleri (p>0,05), engelli bireylerle ilgili herhangi bir eğitime/derse katılma durumları (p>0,05), tanıdıkları arasında engelli birey bulunma durumu (p>0,05) ve engelli birey ile aynı evde yaşama durumu (p>0,05) bakımından anlamlı bir farklılık bulunmadı. Ancak, engelli bireyler ile görüşme sıklığı açısından (p<0,01) istatistiksel bir farklılık saptandı.
Sonuç: Öğrencilerin genel olarak engelli bireylere karşı olumlu bir tutum içerisinde oldukları tespit edildi. Bu araştırmanın, ilerleyen zamanda farklı diş hekimliği fakültelerinin de katılımıyla birlikte daha fazla sayıda preklinik diş hekimliği öğrencisine ulaşılarak yapılmasının faydalı olacağını düşünmekteyiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | People With Disability |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2024 |
Submission Date | March 12, 2024 |
Acceptance Date | May 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |