Mustafa Kemal Atatürk followed important policies in the field of education, thinking that a nation that gained its independence should also ensure this in the field of science and culture. Within the scope of these policies in the field of education, students continued to be sent abroad and important steps were taken in the fields of history and culture. Within these policies, sending a large number of students abroad in many fields has pioneered remarkable developments. These developments led to the emergence of important names with their scientific studies in the later stages of history.
Within the scope of Mustafa Kemal Atatürk's mission of historical and cultural development, these names, who returned to Anatolia after their studies abroad, brought new breaths and inventions to archaeological, philological and museological studies. Solutions and suggestions are presented on issues such as institutionalisation in the field of archaeology, cultural problems in Anatolia, the return of artefacts belonging to these lands to their homeland, and the systematic excavation system in classical archaeology. The fact that the foundations of the information age have breezes from Anatolia, the recovery of the artefacts belonging to these lands, the determinations that the civilisations of historical periods lived in Anatolia through linguistic studies have been created with the identities of these names as museologists and linguists as well as archaeologists.
This study includes Arif Müfid Mansel, Ekrem Akurgal, Sedat Alp and Jale İnan, who adopted Mustafa Kemal Atatürk's History Thesis and adopted the "Republic of Science" by conducting archaeological studies in this context, leaving their mark on history, which is the cultural memory of Anatolia.
Archaeological Policies in the Republican Period Arif Müfid Mansel Ekrem Akurgal Sedat Alp Jale İnan.
Mustafa Kemal Atatürk, bağımsızlığını kazanan bir milletin bilim ve kültür alanında da bunu sağlaması gerektiğini düşünerek eğitim alanında önemli politikalar izlemiştir. Eğitim alanındaki bu politikalar kapsamında yurt dışına öğrenci göndermeye devam edilmiş tarih ve kültür konularında önemli adımlar atılmıştır. Söz konusu bu politikalar içerisinde yurt dışına birçok alanda çok sayıda öğrenci gönderme dikkate değer gelişmelerin yaşanmasında öncü olmuştur. Bu gelişmeler tarihin ilerleyen süreçlerinde yaptığı bilimsel çalışmalarla önemli isimlerin ortaya çıkmasına neden olmuştur.
Mustafa Kemal Atatürk’ün tarih ve kültürel kalkınma misyonu kapsamında, yurt dışı öğrenimleri sonrasında Anadolu’ya dönen bu isimler yapmış oldukları arkeoloji, filoloji ve müzecilik çalışmalarına yeni soluk getirmiş ve buluş kazandırmışlardır. Arkeoloji alanında kurumsallaşma, Anadolu’daki kültür sorunları, bu topraklara ait olan eserlerin anavatanlarına kazandırılması, Klasik arkeolojide sistematik kazı sisteminin kazandırılması gibi konularda çözüm ve öneriler sunulmuştur. Bilgi çağının temellerinin Anadolu’dan esintiler taşıyor olması, bu topraklara ait eserlerin yurda geri kazandırılması, dilbilimsel çalışmalarla Anadolu’daki tarihi dönemlerdeki uygarlıkların yaşadığına dair tespitler bu isimlerin arkeolog olmanın yanında müzeci, dilbilimci kimlikleriyle oluşturulmuştur.
Bu çalışma Mustafa Kemal Atatürk’ün Tarih Tezini benimseyip bu minvalde arkeolojik çalışmalar yürüterek “Bilim Cumhuriyeti” ni benimseyen, Anadolu’nun kültür hafızası olan tarihe iz bırakan Arif Müfid Mansel, Ekrem Akurgal, Sedat Alp ve Jale İnan’ı içermekte ve Anadolu arkeolojisine sundukları katkıları anlatmaktadır.
Cumhuriyet Dönemi Arkeoloji Politikaları Arif Müfid Mansel Ekrem Akurgal Sedat Alp Jale İnan.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arkeoloji Bilimi, Arkeoloji (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 1 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1 |