Research Article
BibTex RIS Cite

A research with Thematic Apperception Test about The Defence Mechanisms and the Adolescent Psychic Development between the ages of 14-19

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 272 - 294, 28.06.2021
https://doi.org/10.31682/ayna.756401

Abstract

According to the Psychoanalytic Theory, adolescence can be considered as the integration process of the pubertal changes. It is a vulnerable period because of the sudden growth it involves. The purpose of the current research was to depict the effects of gender, age and socio-economic status in the use of defense mechanisms and psychic development in an adolescent population residing in İstanbul, through applying Thematic Apperception Test (TAT). The main hypothesis of the current study was that there would be differences in inhibition, narcissistic defenses, and expression of conflict across the ages during adolescence. The late adolescence period seems to have remarkable differences when compared with other age groups. In the age group of 18-19, girls and boys showed more positive narcissistic defenses. The identification became more fixed, and a stable identity was observed to be achieved. Logical thinking seems to develop resulting in a more mature understanding. Intellectualization also increased in both sexes during this period. The dramatization also increased among girls whereas the boys were using isolation more at this age period. The 18-19 age group indicates a period when the boundaries become definite. As a result, it is important to evaluate adolescence period across different age groups.

References

  • Blos, P. (1962), On Adolescence, A Psychoanalytic Interpretation, New York, The Free Press.
  • Freud, A. (1937). The Ego and the mechanisms of defense, London: Hogarth Press and Institute of Psycho-Analysis.
  • İkiz, T. (2016), Tematik Algı Testi (TAT) Psikanalitik Yönelimli El Kitabı, Bağlam Yayıncılık, 2. Basım. Jeammet, P. (2012),Ergenlik: Anne-Babalar ve Uzmanlar için Nirengi Noktaları, Bağlam Yayıncılık.
  • Laufer, M., & Laufer, M. E. (1984), Adolescence and developmental breakdown: A psychoanalytic view, Yale University Press.
  • Parman, T. (1988), Ergen ve Psikanaliz, Klinik Psikiyatri, 2:73-82.
  • Parman, T. (2012), Ergenlik ya da Merhaba Hüzün, Bağlam Yayıncılık, 4. Basım.
  • Winnicott , D. W. (1971). The use of an object and relating through identifications. In Playing and Reality, 86-94. London: Tavistock Publications.
  • Winnicott, D. W. 1953. “Transitional objects and transitional phenomena”, International Journal of Psycho-Analysis, 34, 89-97.

14-19 Yaş Aralığındaki Ergen Örnekleminde Savunma Düzenekleri ve Ergen Ruhsal Gelişimi üzerine TAT ile bir Araştırma

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 272 - 294, 28.06.2021
https://doi.org/10.31682/ayna.756401

Abstract

Psikanalitik kurama göre ergenlik dönemi, erinlik değişimlerinin uyumlanma süreci olarak ele alınabilir. Ergenlik, ani bir büyüme içermesi nedeniyle kendi başına kırılgan bir dönemdir. Araştırmanın amacı, ergen örnekleminde yaş gruplarına, cinsiyete ve sosyoekonomik duruma göre savunma düzeneklerinin kullanımı ve ruhsallığın gelişiminde cinsiyet, yaş ve sosyoekonomik durumun etkilerinin, İstanbul’da yaşayan bir ergen örnekleminde, TAT kullanılarak incelenmesidir. Bu çalışmanın ana hipotezi, ergenlik boyunca, yaş aralıklarına göre ketlenme, narsisistik savunmalar ve çatışmanın ifadesinde farklılıklar olacağı yönündedir. Geç ergenlik dönemi diğer yaş gruplarına göre belirgin farklılıklar göstermektedir. 18-19 yaş grubundaki kadın ve erkekler daha olumlu narsisistik savunmalar göstermektedir. Özdeşimler ise daha sabit hale gelmekte ve sabit bir kimlik oluşmaktadır. Mantıksal düşünce daha da gelişmiştir ve sonuç olarak daha olgun bir anlayış gelişmektedir. Entellektüalizasyon bu dönemde her iki cinsiyette de arttığı gözlenmiştir. Dramatizasyon kadınlarda artarken, erkeklerin bu yaş döneminde daha çok izolasyona başvurdukları görülmüştür. 18-19 yaş grubu sınırların da daha netleştiği bir döneme işaret etmektedir. Sonuç olarak, ergenlik döneminin kendi içinde farklı yaş gruplarıyla değerlendirilmesinin önemi ortaya çıkmaktadır.

References

  • Blos, P. (1962), On Adolescence, A Psychoanalytic Interpretation, New York, The Free Press.
  • Freud, A. (1937). The Ego and the mechanisms of defense, London: Hogarth Press and Institute of Psycho-Analysis.
  • İkiz, T. (2016), Tematik Algı Testi (TAT) Psikanalitik Yönelimli El Kitabı, Bağlam Yayıncılık, 2. Basım. Jeammet, P. (2012),Ergenlik: Anne-Babalar ve Uzmanlar için Nirengi Noktaları, Bağlam Yayıncılık.
  • Laufer, M., & Laufer, M. E. (1984), Adolescence and developmental breakdown: A psychoanalytic view, Yale University Press.
  • Parman, T. (1988), Ergen ve Psikanaliz, Klinik Psikiyatri, 2:73-82.
  • Parman, T. (2012), Ergenlik ya da Merhaba Hüzün, Bağlam Yayıncılık, 4. Basım.
  • Winnicott , D. W. (1971). The use of an object and relating through identifications. In Playing and Reality, 86-94. London: Tavistock Publications.
  • Winnicott, D. W. 1953. “Transitional objects and transitional phenomena”, International Journal of Psycho-Analysis, 34, 89-97.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychology
Journal Section Research Article
Authors

Bengi Düşgör 0000-0003-1793-796X

Erkan Kalem This is me 0000-0002-8937-9226

Kübra Koç 0000-0003-2951-8009

Tevfika İkiz This is me 0000-0002-8183-6832

Publication Date June 28, 2021
Submission Date June 24, 2020
Acceptance Date December 28, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Düşgör, B., Kalem, E., Koç, K., İkiz, T. (2021). 14-19 Yaş Aralığındaki Ergen Örnekleminde Savunma Düzenekleri ve Ergen Ruhsal Gelişimi üzerine TAT ile bir Araştırma. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 8(2), 272-294. https://doi.org/10.31682/ayna.756401